Rosette en NGC 2244 op 28 februari 2023

Activity Forums Astrofotografie Deepsky Rosette en NGC 2244 op 28 februari 2023

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Verheijen
    Participant

Het was weer mogelijk om wat aan DSO imaging te doen ondanks de Maan, door toepassing van een H Alpha filter en een Optolong L eNhance filter waren de resultaten niet slecht, Orion, Monoceros, Aurigae en Gemini verdwijen uit mijn gezichtsveld als het donker is, ik heb immers geen vrije uitkijk op het westen. Dus ik was nog op tijd om deze opnamen te maken. De kijker was de vertrouwde FSQ 106 mm F 5 en de camera was de STT 8300 M en de ST 4000 XCM. De belichtingstijd in H Alpha was 720 seconden, ook voor de opname in kleur. Afwerking in PS 5.1, PI, Maxim DL 5.1 en Nebulosity 4.4. Bedankt voor het kijken en tot ziens maar weer.

InFINNityDeck
    Participant

Hoi Hans,

mooi object en mooi in zo’n vierkante uitsnede, maar jammer dat bewerking te hard gedaan is. De sterren daardoor helemaal wit en hebben een donkere rand gekregen (zowel in de monochroom- als de kleurenopname). Dit is ook duidelijk zichtbaar in het histogram (zie bijgesloten afbeelding), die is duidelijk aan de rechterkant ge-clipped.

Wellicht dat een wat minder harde stretch tot een mooier resultaat leidt?

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500, Eyepieces: TeleVue Ethos 6, 8, 10, 13, 17 & 21mm, PanOptic 41mm, Barlows: TeleVue 2x & 4x PowerMate

Verheijen
    Participant

Ik heb bewust Topaz de Noise niet toegepast omdat er delen van de opname onbewerkt blijven. Ik bleef er hinder van houden en heb een nieuwe tool gedownload en aangeschaft: Noise X Terminator. Ook heb ik aangeschaft Blur X Terminator. Hierdoor is de opname wat hard overgekomen en er zijn onvolkomenheden ontstaan. Doordat ik de software pas heb, weet ik de juiste instellingen nog niet precies, Vandaar de wat lastige weergave. Ik kan dit wel corrigeren door een andere bewerking toe te passen. Ik vind het ook jammer dat door deze software die in Pix Insight als een plug-inn werkt, enigszins verstoord is geraakt, zo op het eerste gezicht lijkt de opname mooi, maar als je wat uit vergroot zie je de kleine onregelmatige zaken. Ik heb er van geleerd en doe het de volgende keer anders. Bedankt voor de tip. Er zullen ongetwijfeld meer gebruikers zijn die bovengenoemde software gebruiken en zien dat het niet perfect over komt. Oefenen is de beste remedie.

Bakx
    Participant

Je moet inderdaad oppassen met die nieuwe software.Het gaat zo makkelijk en voor je het in de gaten hebt, vlieg je uit de bocht.

Dit is IC63. Stevig ingezoomd. Veel detail, zou je denken. Zelfs al die kleine globules zijn zichtbaar. Wow!

Die zie je bij anderen niet.  Nee, want die bestaan helemaal niet! Een typische artifact die ontstaat wanneer je de software niet in de hand houdt.

maar even goed een leuke plaat. Vind ik . . .

Verheijen
    Participant

Op 11 maart kreeg ik nog een kans om de Rosette nevel op te nemen en heb een andere bewerking toegepast. DDP heb ik bewust overgeslagen en Blur X Terminator een klein beetje toegepast. De opname werd gemaakt met de vertrouwde FSQ 106 mm F 5 en de SBIG STT 8300 M met een H alfa filter van 7 Nm en er werd 720 seconden belicht op een G 11 die momenteel met problemen kampt, hij wil niet goed autoguiden met de self guiding chip van de camera en wel in declinatie. Aan de opname is het niet te zien omdat ik de instel waarden gewijzigd hebt. Ja Arie, inderdaad met die nieuwe software van Ronan Cronan vlieg je inderdaad snel uit de bocht. Je krijgt dingen te zien die in werkelijkheid niet bestaan. ik heb spijt dat ik Blur X Terminator gekocht heb, want in de praktijk heb je er inderdaad niets aan.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top