Saturnus op 2 oktober 2022

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel Saturnus op 2 oktober 2022

Viewing 1 post (of 1 total)
  • Author
    Posts
  • #27381
    InFINNityDeck
    Participant

    Op 2 oktober was de seeing erg goed. Ik wou nog steeds m’n vorige Saturnus-foto zien te verbeteren en deze avond leek daar geschikt voor, want overdag had ik al een gemiddelde seeing van 3-3.5″ gemeten met momenten van 1.5″. Eerst moest nog even gewacht worden totdat de bewolking wegdreef, maar rond een uur of negen klaarde het op en kon ik aan de slag. Opname met de Celestron C11 EdgeHD op f/20 met Televue 2x PowerMate, ZWO ADC, ZWO EFW Mini met ZWO LRGB filters en ZWO ASI174. Eerst de ADC afgesteld met de ZWO ASI290MC, vervolgens scherpgesteld op Deneb Algedi, een ster van magnitude 2.85 die op dezelfde hoogte een graad of 5 meer naar het oosten stond.

    De opname werd gedaan in L (23694 frames @ gain 300 en een sluitertijd van 10ms) en RGB (ieder 7964 frames @ gain 300 en een sluitertijd van 30ms). Daarna nog 500 darks van 10ms en 30ms geschoten. Met AutoStakkert!3 35% van de luminance, 25% van de rood, 15% van de groen en 25% van de blauw opnames gestapeld en daarbij verscherping aangezet met 30% blend. Vervolgens de RGB in PSP via RGB combine samengevoegd en de luminance laag er als layer overheen gelegd en die op luminance gezet. Deze combinatie 200% geschaald en door Topaz heen gehaald om de ruis te onderdrukken en daarna in PSP de witbalans aangepast, verzadiging wat opgeschroefd en het histogram lineair gestretched.

    Het is goed te zien dat de oppositie geweest is, aan de linkerkant begint de planeet een flinke schaduw op de ringen te werpen.

    Nicolàs

     

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Viewing 1 post (of 1 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top