Activity › Forums › Astrotechniek › Camera’s en Accessoires › SBIG probleem
- This topic has 4 replies, 3 voices, and was last updated 9 years, 4 months ago by
Moonen.
-
AuthorPosts
-
January 20, 2017 at 18:03 #11054
Moonen
ParticipantDag allemaal,
ik heb sinds enkele weken een probleem met mijn SBIG STF8300M CCD. Aan de linkse kant van het beeld heb ik last van verticale lichtere banden in mijn beeld die ik er niet uit krijg. Ik heb de USB kabel al vervangen, een andere USB poort geprobeerd, de voedingskabel en USB-kabel gescheiden (met het oog op het verstoren van het USB-signaal door de voeding), de stekker van de voeding in een andere contactdoos gestoken, maar niets helpt.
Enige dat ik vandaag opmerkte was het volgende: als ik de CCD koppel aan de PC in Sequence Generator Pro zonder dat de koeling aan gaat had ik de banden niet, nadat ik de koeling aan had gezet (van -2 naar -30 graden in 60 minuten) was er ook geen probleem, maar een tijdje later (de sensor was toen gekoeld tot -8) had ik er ineens wel last van.
Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen of dit probleem ook eens gehad? Ik hoor het graag!
Hierbij een foto (met de dop op de kijker) van 1 sec die al duidelijk de banden laat zien.
January 21, 2017 at 00:46 #11061Theunissen
ParticipantZo te zien geen SBIG gebruikers op SN :-) … ik zou toch eens rechtstreeks met SBIG contact opnemen?
January 21, 2017 at 02:19 #11062Moonen
ParticipantDat lijkt er wel op Marc. Maar de post is nog vers, dus ik wacht nog even af. Ga ik in de tussentijd even wisselen van object. M78 gaat bijna onder (wat is dat een moeilijk object zeg, die moet minimaal 4 nachten hebben denk ik) en de maan komt zo op, mooie gelegenheid om tot 6 uur nog M44 te pakken. Weliswaar met voorgenoemde banen in mijn frames, maar die kan ik er met een goede masterbias wel uithalen.
January 21, 2017 at 11:56 #11069
GroenewoldParticipantIk heb vaak vernomen dat storingen in frames veroorzaakt worden door het niet hebben van een gedeelde aarde-verbinding. Dus dat er extra spanning staat over alle kabels. Als je zuiver de SBIG geisoleerd aan de laptop hebt hangen en het probleem komt nog steeds tevoorschijn, dan zou ik inderdaad SBIG eens mailen.
January 21, 2017 at 16:18 #11088Moonen
ParticipantLijkt er inderdaad op dat het gaat om een voeding probleem. Vandaag eens de tijd gehad om e.e.a. uit te proberen om te kijken of ik het probleem kon reproduceren of elimineren. De USB kon ik al uitsluiten v.w.b. de kabel (hooguit de aansluiting op de CCD die dan een probleem kon geven, maar gezien de aard van het probleem zocht ik het niet in de USB). Vanmiddag de stekker eens open gemaakt en de aansluitdraden gefatsoeneerd want die zaten wat gedraaid. Daarna een testopname gemaakt en de strepen zijn verdwenen. Tot nog toe blijft het probleem weg, ook als de koeling aan staat en alle andere apparatuur zoals mount, filterwiel e.d. ook stroom trekken. Hopelijk is het nu opgelost en blijft dat zo. Vervelende was dat de strepen niet altijd even prominent aanwezig waren, anders was dit nog op te lossen geweest met een nieuwe masterbias.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.