Schuifgewichten – balanceren telescoop

Activity Forums Astrotechniek Telescopen Schuifgewichten – balanceren telescoop

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Posts
  • #23160
    Andrea
    Participant

    Beste mensen, door gebruik van zware oculairs en een binoviewer is het noodzakelijk om de telescoop te balanceren op de declinatie as met extra gewichten.
    Ik heb tot nu toe een paar halter gewichten op een vast plek gemonteerd, maar dat werkt niet optimaal. Ik zou graag een systeem willen bouwen met schuifgewichten zoals bijvoorbeeld hier op de Cloudy Nights forum te zien zijn: https://www.cloudynights.com/topic/6…g-trim-weight/

    Uiteraard kun je kant en klaar systemen kopen in de winkel maar die vind ik best duur. Daarnaast is zelf maken altijd leuker :-)
    Is er iemand die zoiets zelf heeft gemaakt en tips kan geven over waar de nodige spullen gekocht kunnen worden?

    Ik heb trouwens 2 aparte systemen nodig, een voor een 80ED refractor en een voor een C8 SCT. Op de refractor kan ik gebruik maken van de ringen die er al op staan, maar voor de SCT moet het aan de zwaluwstaart gemonteerd worden denk ik….

    Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    #23165
    KeesScherer
    Participant

    Ik gebruik deze oplossing, dovetail klemdingen met schuifgewichten. De schuifgewichten zijn zelf te maken natuurlijk, maar de dovetail klemdingen zou ik gewoon kopen.

    #23166
    Andrea
    Participant

    Ziet er mooi uit Kees. Ja, astro winkels hebben mooie (vaak dure) spullen beschikbaar maar ik dacht meer aan iets die je met relatief weinig geld kunt samenstellen met artikelen uit de lokale bouwmarkt of ijzerwinkel ;-)

    #23169
    KeesScherer
    Participant

    De meeste verbindingen lopen via 1/4″ boutverbindingen. Daarmee kom je al een heel eind, en je kan vaak via de aanwezige gaten met 1/4″ bouten verder bouwen. En anders toch via zo’n dovetail klemdinges….

    #23170
    InFINNityDeck
    Participant

    Ik had Andrea op AF al verwezen naar mijn artikel, maar hij is duidelijk op zoek naar een goedkoper alternatief.

    In een ijzerwinkel is het in ieder geval mogelijk om een stuk rond van bijvoorbeeld 10-12mm diameter te halen (ook een beetje bouwmarkt heeft dit, maar dan meestal niet mooi glad afgewerkt). Deze zou redelijk gemakkelijk aan de buisringen of zwaluwstaart vastgemaakt kunnen worden. De buisringen hebben meestal aan twee kanten gaten voor de montering op een zwaluwstaartplaat, waarvan men over het algemeen maar één kant gebruikt. Je zou met twee houten klossen de stang daarop vast kunnen maken. Op dezelfde manier kan je de klossen op een zwaluwstaartplaat kunnen vastmaken.

    Vervolgens heb je nog een contragewicht nodig. Een hele goedkope oplossing is een klein plastic flesje met een gat in de bodem en in de dop. Schuif het flesje over de stang, vul deze met fijn grind (het type dat je voor straatwerk gebruikt), en draai de dop erop. Als je nu voor en achter de fles een slangenklem monteert, dan kan je daarmee voorkomen dat het gewicht vanzelf gaat verschuiven. Wil je een paar euro meer uitgeven, dan koop je een stukje pvc-pijp en twee blinddoppen (samen 5 euro?) en maak je het contragewicht daarvan. Wederom met twee slangenklemmen afremmen. In plaats van grind zou je ook een stuk opgerold oud daklood kunnen gebruiken (en dat in de fles of pvc-buis doen).

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #23171
    Andrea
    Participant

    Nou, dat bedoel ik inderdaad, Nicolas. Dank je wel voor de tips.
    Misschien is grind en een plastic flesje wel het andere extreem, het mag wel enkele tientjes kosten :-). Bestaande systemen kosten in het algemeen minimaal een paar honderd Euro en ook alleen 2 ADM zwaluwstaart klemmen zijn even duur. Ik heb pas best veel uitgegeven aan een AVX montering en een Baader T2 en Clicklock visual back, en wil graag minder uitgeven als het kan voor de twee Balanssystemen die ik nodig heb.
    Twee houten klossen lijkt me een prima idee om een stang op de twee buisringen vast te maken. Ik neem aan dat je een stang/staaf bedoeld met “een stuk rond”? Wat betreft de gewichten, ik had gehoopt dat zulke cilindrisch gewichten zoals op de foto hierboven ergens te vinden zijn. Maar anders is PVC inderdaad (of hout) een optie. Opgerold daklood lijkt me ook een hele goede idee, had ik niet aan gedacht. Ik zal gewoon in de Gamma of Praxis gaan kijken.

    Andrea

    #23173
    van Overzee
    Participant

    Ha Kees duidelijk, voor mij is dit ook een probleem. Ben je overgegaan op off axis guiding?

    Je volgkijker zie ik niet meer?

    #23174
    InFINNityDeck
    Participant

    Ik neem aan dat je een stang/staaf bedoeld met “een stuk rond”?

    Ja, inderdaad. Je kan eventueel ook een stuk waterleidingbuis van 12mm gebruiken. Het voordeel daarvan is, dat je het uiteinde plat kan slaan om daar, ter bevestiging, een gat in te boren. Wel is het dan handig eerst het contragewicht er op te monteren.

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #23175
    KeesScherer
    Participant

    Ha Kees duidelijk, voor mij is dit ook een probleem. Ben je overgegaan op off axis guiding? Je volgkijker zie ik niet meer?

    Ha Hans, ik ben niet overgegaan op off-axis guiding. Ik gebruik een 10 micron GM2000 montering die zo nauwkeurig is dat er geen guiding nodig is.

    #23176
    van Overzee
    Participant

    Bedankt Kees, dat is een schitterende montering!

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top