Sculptor Galaxy NGC253

Activity Forums Astrofotografie Deepsky Sculptor Galaxy NGC253

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #17752
    KeesScherer
    Participant

    In Stellarium zag ik dat laag in het zuiden NGC253 in beeld was op maximaal 25 graden boven de horizon (In NL op 12 graden). Dus 2 uur gereserveerd in het SGP schema voor 300 seconden L subs (IDAS-LP2). Met 27 bij 7 boogminuten is dit best een groot object, maar die zuidelijke declinatie van ruim -25 graden maakt dat er een dikke aard atmosfeer tussen zit en een enorme gradient. De afstand is zo’n 11.4 miljoen lichtjaar.

    Esprit 100 triplet APO f5.5/ QHY16200 CCD @ -20C, 10 Micron GM2000 HPS II. Tomar, Portugal. (APP+PI)

    #17753
    Theunissen
    Participant

    Mooi! Leuk ook om te zien hoe met name Stellarium en zijn DSS layer toch een erg handige applicatie is. In hoeverre werkt de Weatherstick nu positief mee voor objecten op deze lage declinatie?

    #17754
    KeesScherer
    Participant

    In hoeverre werkt de Weatherstick nu positief mee voor objecten op deze lage declinatie?

    Dat is lastig beoordelen met dit object omdat het ver buiten “mijn hemelmodel” ligt dat ik zo’n 3 maanden geleden voor het laatst heb geupdate met alleen punten in het noorden en het oosten. Dan heb ik een richtnauwkeurigheid binnen 7 boogseconden, ook op 20 graden boven de horizon. Maar nu, op -25 graden Dec zat ik er 7 boogminuten naast in DEC en 1 boogseconde in Ra.

    #17837
    KeesScherer
    Participant

    En een versie in kleur met 3x 12×300 seconden RGB. Lastig, lastig, vooral om het blauw goed naar voren te krijgen want een uur per kleurkanaal is niet voldoende.

    #17838
    Theunissen
    Participant

    Ik ben benieuwd naar de stack met meer integratietijd, ik vind dit al een alleraardigst resultaat, sterker nog, mooi resultaat.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top