SGP Autofocus test met Canon 6D en Microtouch focusmotor.

Activity Forums Astrosoftware Sequence Generator Pro SGP Autofocus test met Canon 6D en Microtouch focusmotor.

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Posts
  • #8257
    KeesScherer
    Participant

    Sequence Generator Pro is een prachtig programma maar het kost veel tijd om alle funkties onder de knie te krijgen. Gelukkig heb ik veel tijd :-) . Ook heeft SGP voor elke funktie een simulator ingebouwd om de bediening te leren. Elke funktie test ik dan in de praktijk zoveel mogelijk apart als module zoals in dit voorbeeld het autofocussen met Canon 6Da en de Microtouch focusmotor die op de Esprit APO zit. Ik had eerst de boel overdag getest, maar dan met een Canon 5DmkII, dat liep prima. Maar bij het echte werk in het donker bleef er een vervelende foutmelding opduiken waardoor ik geen echte foto kon maken. Gelukkig liep de autofocus wel goed zoals te zien is in de Youtube video. Dit werkt een stuk beter dan het scherp stellen in backyard EOS met liveview en de FWHM waarde van een enkele ster, SGP werkt met 33 sterren tegelijk (in deze sessie tenminste), maakt stapsgewijs (wel alles zelf definieren) een serie foto’s en zet de gemiddelde Half Flux radius in een grafiek. vervolgens worden 2 lijnen “gefit” en het snijpunt gevonden met de scherpste sterbeelden.

    De foutmelding treedt alleen op bij de Canon 6Da, niet bij de 5DmkII en heeft te maken met een opname die volgens SGP in de camerabuffer blijft hangen. Wanneer ik met Backyard EOS de camera benader dan is het probleem even verholpen. Dit is een verklarende tekst die ik op basis van de foutmelding vond: “This is probably because your program exits before the EdsTerminate() function gets executed. You should make sure this function is executed before your program terminates. Or a more crude solution would be to have another program with just the EdsTerminate function. You could run this program before running your application again if an abrupt termination occurred”

    #8258
    Theunissen
    Participant

    Or a more crude solution

    Vervelende workaround en probleem. Camerabuffer is een firmware issue? Draait de 6Da op de laatste firmware?

    #8260
    KeesScherer
    Participant

    Or a more crude solution

    Vervelende workaround en probleem. Camerabuffer is een firmware issue? Draait de 6Da op de laatste firmware?

    Dat is een goeie! Nee dus, zojuist naar 1.1.6 gegaan. We testen verder, dank je!

     

    #8261
    Groenewold
    Participant

    Oh dat heb ik ook al tijden niet meer gedaan, zal het ook maar niet doen als alles werkt. :)

    #8262
    KeesScherer
    Participant

    Uiteindelijk is het probleem van de foutmelding opgelost. Na de firmware update begonnen met testen met SGP, maar de mode dial stond nog op “P” (voor de firmware update) waarop SGP de opdracht gaf om de mode dial op “M” te zetten. Daarna de test sequence gestart en onmiddelijk kwam de foutmelding weer. Toen, uit ‘eigenwijzigheid” de mode dial op “B” gezet waarna de foutmelding weg bleef en de camera de sequence gewoon afwerkte. Nog een paar maal verder getest met “M” en “B” en de fout is reproduceerbaar, de mode dial moet op “B” staan en dan werkt alles goed…… Op naar de volgende test.

    #8263
    Theunissen
    Participant

    Goed om te lezen dat je oorzaak hebt gevonden, dit lijkt dan een Canon SDK issue.

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top