SH2-129 vliegende vleermuis en inktvis nevel, april t/m augustus 2024.

Activity Forums Astrofotografie Deepsky SH2-129 vliegende vleermuis en inktvis nevel, april t/m augustus 2024.

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    InFINNityDeck
    Participant

Dit jaar eens een draak van een object beetgenomen: de Vliegende Vleermuis en Inktvis Nevel, ook wel bekend als Sh2-129 of The Flying Bat and Squid Nebula.

De vleermuis was snel gevangen, daartoe waren 28 subs van drie en een halve minuut toereikend. De eerste belichting in O-iii was net zo lang en toonde precies niets (nou ja, een hint van de helderste delen van de inktvis). Dus nog maar wat O-iii bijgeschoten totdat het totaal op maar liefst 442 subs van 210 seconden uitkwam (25 uur en 47 minuten), vervolgens nog wat H-alpha bijgeschoten totdat deze op 4 uur en 40 minuten zat en nog 6 uur en 11 minuten aan S-ii om de vleermuis wat meer kleur te geven. In totaal dus 36 uur en 38 minuten integratietijd (628 subs).

Opnames gemaakt met SkyWatcher Esprit 80ED op f/5, ZWO EFW met ZWO filters en ZWO ASI1600MM Pro Cool in de nachten van 22 april, 3, 8, 13 en 18 mei, 29, 30 en 31 juli en 1 en 5 augustus. Alles unguided op 10Micron GM3000HPS.

Opname in NINA, verwerking in APP, PSP en Topaz. Daarbij is het light pollution filter in APP per master gedaan is in plaats van over de gecombineerde plaat omdat de O-iii opnames veel meer last hadden van lichtvervuiling dan de andere kanalen. Vervolgens gecombineerd tot een kleurenplaat en deze in PSP weer in RGB gesplitst om met een masker de inktvis in O-iii opname iets op te trekken.

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Bakx
    Participant

Zo zie je maar.

De aan(deel)houder wint.

Uiteindelijk toch een heel verdienstelijke afbeelding geworden, vind ik.

Het stretchen van dergelijke lichtzwakke objecten gaat in PixInsight wel wat makkelijker denk ik.

InFINNityDeck
    Participant

Hoi Arie,

ja, het was een hele klus, jij nog bedankt voor je uitleg en jouw versies van verwerking van mijn data, ik heb er een hoop van geleerd! Het grootste probleem dat ik had was het kwijtraken van de lichtvervuiling in het O-iii kanaal, dankzij jou realiseerde ik me dat ik dat per kanaal moest oplossen met bovenstaand resultaat tot gevolg. :-)

Voor de anderen: bijgaand het O-iii kanaal na toepassen van het Light Pollution Filter, maar voor het via een masker optrekken van de inktvis.

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top