Activity › Forums › Astrofotografie › Deepsky › SH2-132
Tagged: SH2-132
- This topic has 7 replies, 4 voices, and was last updated 9 years, 4 months ago by
Musquetier.
-
AuthorPosts
-
January 7, 2017 at 18:43 #10442
MusquetierParticipantGedurende de afgelopen maand heb ik om nevel sh2-132 vast te leggen de benodigde data hiervoor verzameld. Dit keer een beetje meer dan gewoonlijk om te kijken waarin dat resulteert, en ik moet zeggen dat ik redelijk tevreden ben over het resultaat.
Mijn bewerking begint er naar mijn mening nu een beetje op te lijken. Nog niet perfect maar elke keer wel weer wat beter…
28x Lum @ 60 sec, 9 x B + 11x G + 9x R @ 120 sec, 15 x Ha + 11x SII @ 900 sec. In het OIII kanaal zat nagenoeg geen extra informatie…
De subs voor deze foto zijn opgenomen met de TS 80/480mm APO met 0,8x reducer, ZWO ASI 1600mm – Cool en Baader filters en bewerkt in PixInsight.
Achtergrond nevel:
Sharpless 132 is een vage nevel aan de Cepheus/Lacerta grens, grote: 42×30 arc-minuten. Deze ligt ongeveer een graad zuid-oost van ε Cep. Deze kan visueel (met telescoop) onder goede condities worden waargenomen maar is echter zeer vaag. Afstand ongeveer 10.000 tot 12.000 lichtjaar, gelokaliseerd in de Perseus arm van de melkweg. De grote van deze nevel is ongeveer 250 lichtjaar. Sommige fotografen noemen de nevel ook wel de De Leeuwennevel (The Lion Nebula) vanwege zijn vorm (deze komt op mijn foto helaas nog niet goed genoeg tot zijn recht mede omdat ik maar een stuk (de kop van de leeuw) van de gehele nevel in mijn beeldveld heb kunnen vastleggen). Voor een mooie overzichtfoto van de gehele nevel zie: http://www.nightsky.at/Photo/Neb/Sh2-132_HaRGB.html)January 7, 2017 at 19:16 #10448
KeesSchererParticipantLeuk een minder bekend object Rob! (Hij stond zelfs nog niet op mijn lijst). Wanneer ik kijk op de nightsky.at pagina dan is het voornamelijk het Ha signaal dat de informatie zal moeten leveren voor deze emissienevel. Dus het SII signaal zal ook magertjes zijn geweest? Hij heeft 3uur Ha bij f3.8 gebruikt, jij 3 uur bij f6 dus daar zou dan het verschil zitten. Hoe is het gegaan met het toepassen van de sterkleurtips?
January 7, 2017 at 21:45 #10450
GroenewoldParticipantWow die is inderdaad zwak qua object, maar super leuk dat je het probeert! Ik heb daar ook een handje van, alleen kom ik dan of van een koude kermis thuis of ik ben echt laaaang ermee bezig. Ben heel benieuwd wat je eruit haalt met nog veel meer frames.
January 7, 2017 at 22:26 #10451Theunissen
ParticipantNice Rob! De ster kleuren zitten wel goed lijkt mij? Dank voor de achtergrond informatie.
January 7, 2017 at 23:03 #10454
MusquetierParticipantDit keer zat er genoeg informatie in de L, R, G en B subs om genoeg kleur in de sterren te krijgen met ordinair stretchen.
Ik heb het nog wel geprobeerd maar ik kreeg nog geen goede starmask geproduceerd om vervolgens met curves transformatie in het Saturatie kanaal los te gaan. Ook had de andere methodes willen proberen maar zonder goede starmask werkt dat niet zo goed.
Ik heb na het stretchen alleen een lichte saturatie verhoging op het rood op de gehele plaat losgelaten om de nevel wat beter zichtbaar te maken.
Wellicht moet ik er nog een heleboel Ha bij schieten en eens kijken wat ik er dan nog van kan maken. In de SII zat ook niet veel detail, in de OIII helemaal niks (ik heb een hoop tijd verspild daarmee, lessons learned)…
January 21, 2017 at 10:27 #11067
MusquetierParticipantJanuary 21, 2017 at 11:43 #11068Theunissen
ParticipantHet image begint fraai te worden. Wat is je verdere strategie, hoeveel uren aan data wil je nog verzamelen?
January 21, 2017 at 12:11 #11072
MusquetierParticipantIk denk dat dit hem is (ik heb de laatste foto nog een keer bewerkt en bovenstaand vervangen maar nu met behulp van een star mask om de sterrenhalo’s wat minder rood te maken)…
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.