Sluiernevel bicolor 4-paneels mozaïek

Activity Forums Astrofotografie Deepsky Sluiernevel bicolor 4-paneels mozaïek

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #22314
    Moonen
    Participant

    Afgelopen augustus heb ik gedurende een periode van veel heldere nachten op een rij (dat was lang geleden!) de complete sluiernevel geschoten in bicolor met mijn 80 mm F5 Esprit APO. De totale integratietijd is iets meer dan 30 uur, gelijk verdeeld over de 4 panelen. Preprocessing en mozaïek-samenstelling is gebeurd in AstroPixelProcessor, verdere postprocessing en afwerking met PixInsight.

    #22321
    Bakx
    Participant

    Dat is een hele mooie Jeroen. Ik heb nu ook gemerkt dat het voorbewerken van de panelen inderdaad wel belangrijk is.

    Een ABE of DBE (PixInsight, in APP lukt het me nog niet zo goed) op elk paneel maakt een groot verschil en dan heeft APP het ook wat makkelijker.

    #22322
    Moonen
    Participant

    Dank je wel Arie! Ik heb bij deze voor het eerst Light Pollution Correction toegepast in APP op de RGB- stacks. Eerder paste ik DBE toe in PI op de stacks per kanaal apart en daarna stelde ik deze pas samen tot RGB. Werkvolgorde was nu: stacken in APP, Dynamic Crop in PI (je kunt dan de verschillende stacks identiek droppen zodat ze op elkaar blijven passen qua registratie), daarna in APP de RGB-panelen samenstellen via RGB Combination en deze vervolgens aan elkaar gezet tot één mozaïek in APP. Nu is een bicolor niet zo heel spannend qua kleurbalans, maar toch.

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top