Activity › Forums › Astrotechniek › Camera’s en Accessoires › Starshoot (QHY5 clone) ditchen en gaan voor Lodestar X2?
- This topic has 5 replies, 2 voices, and was last updated 9 years, 1 month ago by
Groenewold.
-
AuthorPosts
-
April 4, 2017 at 12:01 #13774
GroenewoldParticipantIk word helemaal horendol van mijn Starshoot autoguide camera. Sinds ik Ethernet heb loopt alles werkelijk als een zonnetje, het was gisteravond een genot om zonder “lucky guess” heen en weer te zwiepen naar objecten die net ergens bovenuit kwamen (heerlijk om een model van mijn tuin in de computer te hebben). Nog even een snelle sessie op de maan gedaan (net boven de dakrand), alvorens te starten aan H-Alpha op M81 en M82. Alles op en top, automatische sessie begon en helaas wilde de guider niet in 1 richting z’n ding doen. Nu kan dat liggen aan de montering, maar eerder op de avond verliep een kalibratie aan de horizon prima, dus ik verdenk de guide-camera. Het ding is mij al sinds aanvang van mijn remote-setup aan het achtervolgen met gezeik, met name onder Linux alwaar de driver nog minder betrouwbaar is als onder Windows (en daar werkt het alleen onder Windows 7).
Lang verhaal kort, ik ben helemaal klaar met zowel Orion als QHY. Nu hoor ik heel veel moois over de Lodestar X2, wie o wie kan dit hier bevestigen en is jullie ervaring met de drivers daarvoor positief?
April 4, 2017 at 12:24 #13777
KeesSchererParticipantIk zie nergens een aanwijzing dat het inderdaad te wijten is aan de Starshoot autoguider camera. geeft de camera beeld? Zie je sterbeelden? Dat is wat de SSAG camera moet doen en de rest is software en (andere) hardware gerelateerd.
April 4, 2017 at 13:20 #13783
GroenewoldParticipantDe camera geeft beeld ja, maar dat was onder Linux ook een paar maanden een issue. Nu is het issue dat ik constant, na een reeks opnames en bijv. een onderbreking om even wat anders te gaan doen, een error krijg als ik de camera weer wil inzetten. Enige wat ik dan kan doen is INDI opnieuw opstarten en weer een poging wagen. Alleen als alles in 1x perfect gaat dan kan ik de nacht doorhalen. Onder Windows, Windows 10 hoef je niet eens te proberen, maar onder 7 werkt dat nog het beste. In het geval van gisteravond weet ik niet zeker of het wel aan de guider lag, maar het herinnerde mij wel aan het feit dat dit onderdeel gewoon weinig stabiel te noemen is met name qua drivers. Vandaar..
April 4, 2017 at 14:29 #13785
GroenewoldParticipantNaast de discussie of de QHY nu echt zo slecht is of niet… :) Stel ik ga voor de Lodestar X2, wie kan mij dan wat meer onderwijzen in hoe subpixel guiding nu eigenlijk werkt, of wie heeft hier een mooie bron voor. Ik zit namelijk met de vraag wat de invloed dan is van hele grote pixels. Als ik op 2×2 binning ga guiden, dan is de Lodestar met mijn guidescope een 8 arc-seconds per pixel! Dit terwijl de hoofd-telescoop-setup 1.7 arc-seconds per pixel is. Kan ik op deze wijze nog wel goed guiden?
April 4, 2017 at 15:13 #13789
KeesSchererParticipantEr schijnt hier ergens op SN een artikel te staan waarin dat haarfijn wordt uitgelegd.…. Het antwoord: “ut ken net” (niet) Maar dan bin je toch gewoon 1×1?
April 4, 2017 at 16:51 #13794
GroenewoldParticipantVerrek zeg, als ik die schrijver nog eens tegenkom geef ik meteen wat kudo’s. Ja, binning 1×1 kan, maar dan lees ik weer dat de X2 interlaced, dus per pixel rij (geloof ik) afwisselt, geen idee of dat in de praktijk dan een probleem is maar ook dat las ik ergens weer als een potentieel issue. Hoewel, als ik goed reken, is 4*1.7 (6,8) nog steeds kleiner dan 8, wat het resultaat is voor 2×2 binning van de Lodestar. Of zit ik met de guiding afwijking dan te dichtbij… effe verder rekenen. ;)
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.