Starten met astrofotografie

Activity Forums Startersforum De hobby van je leven Starten met astrofotografie

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #17522
    Groenewold
    Participant

    Hoi Frits @michon, ik heb even een forum-topic aangemaakt om je beter te kunnen helpen en ook voor jou handiger om zaken in terug te vinden later.

    Je vraag aan mij;

    “@supernov Dag Vincent,
    Ik kom weer even bij je langs. Ik heb tot heden al je goede adviezen gevolgd en heb “volgehouden” met succes, ik realiseer me dat zaken veel gecompliceerder zijn dan ik me kon voorstellen.
    met SGP krijg ik het niet voor elkaar een stabiel beeld te krijgen om hierop scherp te stellen, zoals dat me wel lukte met Fire Capture, verder heb ik nu een directe verbinding met mijn Mount (az/eq 6 pro gt), ik hoor de volgmotoren op spanning komen bij inschakeling maar de controls reageren nog niet, of moet ik eerst koppelen aan bv Stellarium?
    Ik hoor graag van je, Hg Frits”

    De kunst met astrofotografie is inderdaad om vol te houden. Het is, zeker in het begin, complex en je kan er hoofdpijn van krijgen maar met het juiste advies moet het zeker te doen zijn. Ik heb vele fouten gemaakt, maar daardoor ook veel geleerd en zo zal dat vaak met een ervaren rot zijn. Kunst is om dan de rot te vinden die het ook nog eens wilt delen. ;)

    Even wat punten uit je vraag halen;

    – Een stabiel beeld voor het focuseren, wat bedoel je hier precies mee, dat je streperige sterren heb en onder Firecapture niet? Het hebben van stabiel beeld zou niet software afhankelijk moeten zijn, tenzij je via SGP de montering niet laat volgen oid.

    – Je hebt de FTDI kabel in gebruik? En dat werkt goed en wordt door Windows goed herkent? In principe zou je onder EQMod automatisch een controle-paneel moeten krijgen waar je de hele boel mee moet kunnen bewegen. Heb je dat? SGP gebruik ik zelf in combinatie met Cartes Du Ciel, wat toch een stuk beter ingesteld is op communicatie via ASCOM.

    #17535
    Michon
    Participant

    Dag Vincent,

    dank weer voor je bemoediging.

    wat ik bedoel met het beeld: ik doe het als oefening nog overdag en probeer eerst met een oculair beeld het dak van de buurman in beeld te krijgen, dan weet ik teneminste wat ik kan verwachten, vervolgens haal ik het oculair weg en plaats de CCD monochroom en start SGP op en maak via focus een proefbeeld, maar dat is (uiteraard) niet scherp. wat ik dus wil weten hoe kan ik via scherpstellen op de computer en vervolgens een serie inzetten.

     

     

     

    verder heb ik  inderdaad een FTDI kabel, waarbij ik  de volgmotoren op spanning hoor komen. mijn eerdere kabel van Robtics werkte niet, moet ik nog terugsturen (45,00)

    ik heb alles van EQmod geinstalleerd (EQtools/setup) en zou dan op de verschillende knoppen moeten kunnen drukken zodat de mount hierop reageert zoals dat ook bij de Synscan gebeurt en dat gebeurt niet, dus ik heb iets overgeslagen.

    #17542
    Groenewold
    Participant

    Werkt de SGP focus module uberhaupt met gewoon beeld? Volgens mij heb je daar echt een ster-beeld voor nodig. Wel zou je een aparte aansturing moeten hebben voor de focus-motor. In SGP heb je een action window (ofzoiets, je moet even het menuutje doorkijken) waarbij je direct apparatuur kan aansturen. De focuser moet hier tussen staan en daar kan je aangeven hoeveel stappen deze moet maken, zo kan je in- en uitzoomen.

    Zie je het window in het plaatje hieronder? Daar kan je aangeven hoe snel de montering moet bewegen op een druk op de pijltjes. Als je de “rate” omhoog gooit dan is het effect groter.

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top