Sterrenkleur

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Musquetier
    Participant

Ik vind in PixInsight het altijd erg moeilijk om de sterrenkleur op te krikken (zonder de rest van de foto te verpesten). Hoe doen jullie dit?

Ook vraag ik me af of dit komt omdat ik RGB wellicht nog te lang belicht (nu 2 minuten per sub).

KeesScherer
    Participant

Pas een luminance mask toe om zo alleen de heldere delen meer kleurverzadiging te geven:

Proces, channelmanagement, channelextraction.

Colorspace HSI, alleen I aangevinkt laten, apply.

Selecteer kleurenafbeelding weer, dan mask, select mask. Selecteer hier het image met naam eindigend op I

CurvesTransformation, (preview active), Saturationcurve een beetje omhoog, in kleine stappen toepassen.

Groenewold
    Participant

Wat Kees zegt. Wat ik altijd doe is zoveel mogelijk gebruik maken van Masked Stretch voor het stretchen. Gewone Histogram Stretch lijkt toch kleur-data te kosten. Masked Stretch kan echter wat lastig zijn, hangt heel erg van de data af of dat mooi lukt, in de M45 van iTelescope die ik postte in het Deepsky forum, heb ik dat toegepast en ging het meteen goed, ik had nauwelijks Saturation nodig. In mijn M31 met eigen data is het niet top, het lukt zelfs met allerhande bewerkingen niet om die goed te krijgen, ik vermoed wegens te uitgebrande sterren en de HDR bewerking die wat lijkt te doen met de data waar die Stretch last van heeft.

KeesScherer
    Participant

Ik test altijd wel even een masked stretch, maar  met aansluitend een autostretch die ik dan in histogramstretch overneem om de kleurbalans te herstellen. Dat gaat de ene keer prima, en werkt de andere keer voor geen meter. Kwestie van proberen. Ik doe tenminste drie keer een totale workflow en kies daar de beste uit, blijft ook een beetje een gevoelskwestie gelukkig.

Musquetier
    Participant

dank allen, ik ga dit weekend dit eens proberen!

Groenewold
    Participant

Ik doe inderdaad wat Kees doet, echter is mijn M31 van maanden geleden nog steeds niet af, dus pas wel op met dat opnieuw processen. :)

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top