Wat Kees zegt. Wat ik altijd doe is zoveel mogelijk gebruik maken van Masked Stretch voor het stretchen. Gewone Histogram Stretch lijkt toch kleur-data te kosten. Masked Stretch kan echter wat lastig zijn, hangt heel erg van de data af of dat mooi lukt, in de M45 van iTelescope die ik postte in het Deepsky forum, heb ik dat toegepast en ging het meteen goed, ik had nauwelijks Saturation nodig. In mijn M31 met eigen data is het niet top, het lukt zelfs met allerhande bewerkingen niet om die goed te krijgen, ik vermoed wegens te uitgebrande sterren en de HDR bewerking die wat lijkt te doen met de data waar die Stretch last van heeft.
Ik test altijd wel even een masked stretch, maar met aansluitend een autostretch die ik dan in histogramstretch overneem om de kleurbalans te herstellen. Dat gaat de ene keer prima, en werkt de andere keer voor geen meter. Kwestie van proberen. Ik doe tenminste drie keer een totale workflow en kies daar de beste uit, blijft ook een beetje een gevoelskwestie gelukkig.