TIF van Hα, G en B naar RGB

Activity Forums Astrotechniek Methoden en Technieken TIF van Hα, G en B naar RGB

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Posts
  • #17821
    Dekker
    Participant

    Ik heb een tif in h-alpha en in groen en blauw. Ik zou hier een RGB van willen maken.
    De H-Alpha wijkt iets af in afbeelding grote ten opzichte van blauw en groen. Astra image kan daar geen RGB van maken.

    Welk programma kan dat wel?

    #17823
    KeesScherer
    Participant

    Astro Pixel Processor en Pixinsight kunnen dat.

    #17825
    Dekker
    Participant

    Inmiddels Astro Pixel Processor aangeschaft.

    Ik heb 3 tiffs rood, groen en blauw die kan ik met tools in APP samen voegen. Maar ik krijg de mededeling dat de dimensies en diepte niet overeenstemmen. Met welke tool kan ik dat gelijk maken in APP?

    Hans

    #17826
    Groenewold
    Participant

    Uitzetten van “same camera and optics” in tab 4 register. Ik zou ook use dynamic distortion correction aan zetten.

    #17827
    Groenewold
    Participant

    Je moet ze dus op die manier eerst aan elkaar registreren. Allerbeste is om opnieuw te beginnen vanuit de ruwe data.

    #17828
    Dekker
    Participant

    Prima tip is gelukt,kan nu weer verder.

    Nu verder met de leer periode.

    #17859
    Dekker
    Participant

    RGB met APP gaat nu goed, maar ik krijg geen kleur in de sterren wel in de nevel. Saturation geeft vooral een andere achtergrond.

    Kan ik dat oplossen in APP?

    #17861
    Theunissen
    Participant

    Ik zou de verdere postprocessing in PI voltooien.

    #17862
    KeesScherer
    Participant

    RGB met APP gaat nu goed, maar ik krijg geen kleur in de sterren wel in de nevel. Saturation geeft vooral een andere achtergrond. Kan ik dat oplossen in APP?

    Kleur die er niet is kan met geen enkel programma tevoorschijn komen. Wanneer een ster overbelicht/ verzadigd is dan is de kleur informatie verloren gegaan. Wanneer de ster nog niet overbelicht is dan zal normaal stretchen de kleurinformatie alsnog laten verdwijnen (Lees: de pixelwaarden zullen naar een plafondwaarde gebracht worden) Oplossingen hiervoor zijn verzadiging toepassen voor/tijdens stretchen, kortere belichtingstijden en/of HDR combinaties en het toepassen van (ster)maskers. Veel lezen en tutorials volgen.

    #17875
    Dekker
    Participant

    Waarschijnlijk is overbelichting inderdaad het probleem. Een 30 cm F 3 in combinatie met de ASI174MM wordt waarschijnlijk seconden werk.

    Met mijn 25cm  SCT f6 had ik wel kleur in RGB met belichting tijden van  maximaal 10 seconden.

    Zag ook op de opnames van Emil met F5, die kwam zelden boven de 3 seconden uit met veel frames.

    In het college van  Craig Stark wordt juist langere belichting tijden aanbevolen?  Is deze camera zoveel gevoeliger?

    Natuurlijk is F3 super snel dus maar verder testen.

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top