Tik in montering (soms)

Activity Forums Astrotechniek Monteringen Tik in montering (soms)

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author
    Groenewold
    Participant

Gloeiende, gloeiende. Al het automatische gebeuren werkt, maar ik heb de indruk dat er een probleempje is met de mount zelf. Heel soms hoor ik een tik, welke resulteert in een flinke shift van de guide-star. ? Iemand enig idee of dit betekent dat ik de montering uit elkaar moet gaan halen? Het is alleen af en toe, normale guiding vooraf met de normale hele goede precisie.

Musquetier
    Participant

1) Te veel in balanse? Eenvoudig te checken en corrigeren…

2) Braampje op het wormwiel? Uit elkaar halen en heel goed checken met vergrootglas of looplamp en eventueel in orde maken met klein vijltje en/of schuurpapier…

Groenewold
    Participant

Ja, ik wacht even af of het een probleem blijft. Denk het wel, aangezien ik het veel eerder ook weleens gehoord heb. Als het beperkt blijft tot 1 of 2x in een sessie dan laat ik het zo. Vorige montering (ook een AZ-EQ6) wilde ik in het begin wat bijstellen omdat deze last leek te hebben van binding e.d. maar om bij de wormen e.d. te komen was niet te doen, schroeven leken verlijmd e.d.

Theunissen
    Participant

3) spanning tussen de tandwielen

Groenewold
    Participant

Het is een montering met riempjes ipv in elkaar grijpende wieltjes. Maar vanuit de worm zou nog kunnen? Gisteren had ik er overigens weer geen last van, misschien een combinatie van balans en andere zaken.

Theunissen
    Participant

Het is een montering met riempjes ipv in elkaar grijpende wieltjes

Excuses, dat wist ik niet. Een “sprongetjes” moet normaliter door spanning veroorzaakt worden. Ik zou inderdaad de tip van @musquetier eens volgen.

Groenewold
    Participant

Ja misschien wel, maar ben een beetje bang dat het uit- en in elkaar zetten de goede guiding die ik nu heb teniet gaat doen omdat ik zaken net even minder optimaal afstel. Ik wacht er even mee tot het echt een probleem wordt, maar dank voor de adviezen!

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top