Update Deel 2 van Vergroting onder de Loep

Activity Forums Astrotechniek Methoden en Technieken Update Deel 2 van Vergroting onder de Loep

Viewing 1 post (of 1 total)
  • Author
    Posts
  • #27618
    InFINNityDeck
    Participant

    Hopelijk heeft iedereen fijne dagen gehad en lekker gegeten!

    De afgelopen dagen heb ik nog flink zitten nadenken over mijn artikelen aangaande het berekenen van het optimale f-getal. Deel 2 van het artikel heb ik vandaag flink uitgebreid met de invloed van seeing op het f-getal, waaruit blijkt dat de oversampling met oplopende seeing toeneemt. Daarnaast ben ik tot de conclusie gekomen dat dankzij het stacken het niet nodig is voor een kleurencamera een correctiefactor op te nemen. Wel is er daarbij meer data nodig om dezelfde signaal-tot-ruis verhouding te krijgen.

    Vooralsnog blijft de conclusie dat 3 keer de pixelgrootte het optimale f-getal oplevert. Momenteel ben ik met twee camera’s (ZWO ASI174MM met een pixelgrootte van 5.9 micron en een ASI290MM met een pixelgrootte van 2.9 micron) aan het kijken of dit stand houdt.

    Wordt vervolgt!

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Viewing 1 post (of 1 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top