Verscherpen opnamen via PhotoShop

Activity Forums Astrotechniek Methoden en Technieken Verscherpen opnamen via PhotoShop

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author
    Defesche
    Participant

Ik had onderstaande site gevonden en wil deze graag delen. Mogelijk hebben we er iets aan;

http://www.cedic.at/apfr/#section4

Het betreft het scherpen van opnamen binnen PhotoShop mbv Gaussian Blur icm kanaalberekening. Er zijn diverse demo-video’s te bekijken en ik moet zeggen dat het er veelbelovend uitziet.

Mijn M42 opname heb ik met deze methode (tot en met het punt dat ik het nog kon volgen) nog eens onder handen genomen en denk dat er meer details beter naar voren komen. Maar volgens mij houdt verscherpen ook in dat het resultaat veel harder wordt… (?)

Theunissen
    Participant

nog eens onder handen genomen en denk dat er meer details beter naar voren komen. Maar volgens mij houdt verscherpen ook in dat het resultaat veel harder wordt… (?)

Ja, jouw conclusie is juist. Het bovenstaande resultaat is trouwens té hard. In mijn ervaring speelt de kwaliteit van de data ook een grote rol, betere kwaliteit maakt de toleranties van bewerkingen (deconvolution etc) net wat prettiger. M.a.w. is er een kantelpunt waarbij postprocessing geen beter resultaat maar juist in een slechter resultaat resulteert.

Defesche
    Participant

Ik weet het. Jammer genoeg beschik ik over geen betere hemel hier in Maastricht. Weet ook niet of ik met guiden langer kan belichten gezien de lichtvervuiling hier ter plekke. De opname was met tele op 400mm en de staradventurer en aan de opname te zien laat deze het volgen in RA richting (de enige) over een tijd van 60sec het een beetje afweten.

Na de grijze nachten probeer ik weer met de neq6.

Theunissen
    Participant

Had je nu een filter gebruikt of niet (ik kan het even niet zo snel terugvinden?).

Defesche
    Participant

Ja, een Optolong LP-filer op een EOS550D.

Theunissen
    Participant

Dan mag langer belichten geen probleem zijn.

Defesche
    Participant

en nu maar hopen dat men (voorlopig) niet op led-verlichting overstapt.

Trouwens, gezien de vele tuinverlichting bij mij, ik weet niet of een lp-filter effectief is bij gloeilampen.

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top