Vocht/condens en computers in dome

Activity Forums Astrotechniek Sterrenwacht Vocht/condens en computers in dome

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Posts
  • #20150
    Bakx
    Participant

    Ik zag laatst een foto van een 10Micron montering waarbij de eigenaar (Per) de controlbox in een waterdichte plastic doos had zitten. Zo’n grote grijze IP65 kabeldoos die elektriciens ook gebruiken.
    Met het dalen van de temperatuur en stijging van het vochtgehalte, vraag ik me af of dit een verstandige oplossing is.
    Wordt dat ding niet warm? (nog niks van gemerkt overigens) en doe je er dan wat silica zakjes bij in?
    Of gewoon niet doen.
    Ik heb 24/7 een elektrische ontvochtiger op 75% aan staan. De montering en contragewichten worden wel nat door condens, maar de controlbox, binnenkant van de koepel en de optiek blijven vooralsnog droog.

    Arie

    #20151
    KeesScherer
    Participant

    Het dauwpunt is allesbepalend bij die afweging, wanneer de controlbox temperatuur boven het dauwpunt blijft, zal er niets gebeuren. In bijgaand voorbeeld is dat 10.5 graden, je kan voor elke relatieve vochtigheid en temperatuur bepalen wat de dauwpunttemperatuur is. En wanneer je zoals Per deed en ik doe de montering altijd aan hebt staan is er geen probleem omdat die controlbox zoals je zelf al schrijft een beetje warm wordt.

    #20156
    KeesScherer
    Participant

    Ik heb sinds gisteren een CAT S61 Smartphone met o.a. een FLIR warmtebeeld camera. Op de linker opname is de 10 Micron controlbox+ Handset te zien die allebei duidelijk warmer zijn dan het dauwpunt op moment van de opname (10.0 C). DeControlbox zit in een draaghoes, net als de handset, vandaar dat delen ervan koeler lijken. Op de rechter opname de QHY16200 camera die ook altijd aanstaat en 1 van de motoren van de Dome.

    #20160
    Bakx
    Participant

    Duidelijk verhaal Kees. Op het 10M forum heb ik nu ook een antwoord.

    Ik heb nu 3 sensoren in de koepel: de Scopedome sensor, de MBox (ipv Bluestick) en een externe temp sensor van de Armadillo focus&dew-controller aan de tip van de teleskoop. Ze zijn het zelden met elkaar eens, maar ook als de gemeten temperaturen met elkaar overeenkomen, geven ze alle drie een verschillend dauwpunt. De Scopedome-waarde zit er er verst vandaan.

    Ondanks dat vanochtend de temperatuur in de koepel boven het dauwpunt was en de koepel en montering e.d droog waren, was de hoofdspiegel toch beslagen.Dus daar moet ik me ook nog eens druk over maken……  Hoewel dat afgelopen nacht tijdens een 8 uur durende fotosessie niet gebeurd is. Want tot op het laatste frame van 04:00 u had ik nog redelijk beeld.

    Arie

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top