Zeepbel nevel

Activity Forums Astrofotografie Deepsky Zeepbel nevel

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author
    van der Hoeven
    Participant

De ‘Zeepbel nevel’ is de algemene naam voor de planetaire nevel PN G75.5+1.7. Deze nevel werd recent ontdekt door amateur astronoom Dave Jurasevich op 6 juli 2008. Hij werd onafhankelijk waargenomen en bevestigd door Keith Quattrocchi en Mel Helm op 17 juli 2008.

PN G75.5+1.7 is gesitueerd in het sterrenbeeld Zwaan, vlakbij de Crescent nevel (NGC 6888). Hij ligt in een grote diffuse gasnevel, die in combinatie met zijn lage oppervlaktehelderheid, er voor zorgde dat hij pas recent ontdekt werd.

Ik besloot afgelopen jaar dat ik wilde proberen deze nevel met mijn 9,2cm refractor te imagen. Ik begon in 2015 opnamen te maken, maar toen kon ik maar 4 opnamen maken voordat het weer te slecht werd. Het was pas afgelopen nacht dat ik in staat was meer opnamen te maken van dit gebied. Ik nam nog 16x900s opnamen met een 5nm Astrodon H-alpha filter.

In de gestapelde opname is de Zeepbel al duidelijk te zien (zie ook de geannoteerde versie), maar ik wel proberen of ik in de komende tijd meer data kan verkrijgen om de ruis te verlagen en het signal sterker te krijgen. Toch ben ik blij om te zien dat deze nevel goed te voorschijn komt, zeker aangezien dit één van mijn favoriete nevels is.

Theunissen
    Participant

Ik heb deze post naar het forum verplaatst Andre, dank voor de achtergrond informatie, mooie framing i.c.m. het Crescent nevel.

van der Hoeven
    Participant

Goed hoor. Ik snap de structuur hier nog niet zo goed geloof ik :)

Theunissen
    Participant

Structuur is eigenlijk best makkelijk. SN is Facebook functionaliteit en een traditioneel forum in elkaar geschoven. De originele post was in feite op je eigen profielpagina gepost (de wall). Zichtbaar op de homepage. Ik heb onder jouw naam de post opnieuw aangemaakt in het forum, traditionele hiërarchie … en eveneens zichtbaar op de homepage.

Beide kan, projectjes met te verwachten reacties en nieuwe versies plaats ik tegenwoordig op het forum. Het is uiteraard wat jij prettiger vindt. Aanvullend, een incidentele foto plaats ik zelf ook gewoon op mijn eigen profielpagina.

Groenewold
    Participant

Prachtig! Wat mij toch blijft verbazen is dat, ook al is de oppervlakte helderheid vrijwel gelijk, dat de soap bubble niet eerder door professionals is opgevallen.

KeesScherer
    Participant

Prachtig! Dat krijg ik met de zelfde belichtingstijd met een DSLR niet voor elkaar.

van der Hoeven
    Participant

:) Dan heeft de ccd toch nog nut, haha… Op narrowband is monochroom nog steeds superieur, maar op rgb zitten ze elkaar dicht op de hielen…

Groenewold
    Participant

Ik wacht, zoals je ooit ergens hebt gezegd, op de cmos camera’s. Die in astro verpakking bedoel ik dan. Dat lijkt de toekomst.

Schreurs
    Participant

Mooi gedaan Andre ga je nog voor de kleuren bijschieten?

Mvg Paul

van der Hoeven
    Participant

Voorlopig ga ik eerst voor meer h-alpha denk ik. Ik wil de boze omlaag hebben. Een Hubble palette is in dit gebied meestal niet zo’n succes heb ik gezien. Misschien nog wat rgb. Wie weet…

van der Hoeven
    Participant

Voorlopig ga ik eerst voor meer h-alpha denk ik. Ik wil de noise omlaag hebben. Een Hubble palette is in dit gebied meestal niet zo’n succes heb ik gezien. Misschien nog wat rgb. Wie weet…

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top