IC2118, Witch head nebula in Eridanus

Activity Forums Astrofotografie Deepsky IC2118, Witch head nebula in Eridanus

Tagged: 

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    Posts
  • #9878
    KeesScherer
    Participant

    Deze reflectienevel hoort natuurlijk “in de verzameling” en wordt omschreven als “extreem lichtzwak” (magnitude 13). De blauwe kleur is het gevolg van reflectie van het licht van de ster Rigel samen met verstrooing daarvan in het fijne stof. In de achtergrond is vaag het H-alpha schijnsel van de waterstofwolken te zien.

    Esprit 100mm f5.5 triplet APO/ Canon 6Da / Optolong-L / 10 Mircon HPS2000 II.

    72×240 seconden iso1600, 33Flat frames, 174 Bias frames (5/6 december 2016).

    Gestackt in DeepSkyStacker, bewerkt in Pixinsight.

    #9879
    Groenewold
    Participant

    Man man man, waar is de smiley button voor een diepe buiging.. ge-wel-dig! Je zou denk ik nog wel ietsjes meer ruis-reductie kunnen toepassen, het signaal steekt ver genoeg boven de achtergrond uit lijkt het.

    #9880
    KeesScherer
    Participant

    Je zou denk ik nog wel ietsjes meer ruis-reductie kunnen toepassen, het signaal steekt ver genoeg boven de achtergrond uit lijkt het.

    Ruisreduktie is bah… Heb helemaal geen ruisreduktie toegepast :-)  Maar dit is nog maar bewerking nummer 3, tegenwoordig doe ik eerst een aantal complete bewerkingen zonder ruisreduktie, daarna doe ik er ook een paar met ruisreduktie. Ik beoordeel de eindresultaten dan overdag en ‘s avonds bij kunstlicht op verschillende schermen om een “publikatieversie te kiezen.  Daarnaast heb ik ook nog een serie lights met korte belichtingstijden…..

     

     

    #9882
    Musquetier
    Participant

    Geweldig Kees, wat maak je toch prachtige platen!!!

    #9883
    Bus
    Participant

    Ik vindt het ook geweldig! Erg mooi en dat beetje ruis stoort mij totaal niet. Het feit dat de sterren echt perfect rond zijn ben ik echt jaloers op…dat is iets wat ik ook nog wel zou willen bereiken.

    #9887
    Haverkamp
    Participant

    Prachtig @keesscherer ! Ik ben over het algemeen ook geen fan van ruis reductie tools, dat geeft eigenlijk altijd artefacten en/of een meer kunstmatige laag over de foto. Het beste is altijd meer data als je nog niet tevreden bent ;-), maar dat lukt natuurlijk soms niet vanwege praktische belemmeringen…

    Waarom stack je eigenlijk nog steeds in DSS terwijl je PI hebt? (Ben ik natuurlijk heel benieuwd naar ;-) )

    #9888
    KeesScherer
    Participant

    Waarom stack je eigenlijk nog steeds in DSS terwijl je PI hebt? (Ben ik natuurlijk heel benieuwd naar  )

    Ik stack nog steeds in DSS omdat dat simpel, snel en goed werkt. Zie ook dit vergelijkingsartikeltje op deze site. Ook de optie in DSS om een stack te maken in groepen (b.v. lights van verschillende sessies met flats en darks per sessie) werkt erg plezierig. En maak eens een komeet stack in Pixinsight, dat is een lastig verhaal hoor.

    #9890
    KeesScherer
    Participant

    . Het feit dat de sterren echt perfect rond zijn ben ik echt jaloers op…dat is iets wat ik ook nog wel zou willen bereiken.

    Perfect ronde sterren, die bereik je het simpelst met een goede APO met voldoende groot vlak beeldveld denk ik. En dan goed guiden, (of in mijn geval een montering gebruiken die zelfs geen guiding nodig heeft, ik ben nog steeds zo blij als een kind dat ik aan SGP de opdracht kan geven om midden in de nacht een serie komeetopnamen te maken en dat het koepeltje open en draaien,richten, scherpstellen, foto’s maken en “volgen” en koepeltje weer dicht en alles in parkeerstand compleet feilloos en automatisch gaat.).

     

    #9893
    Groenewold
    Participant

    Origineel bedacht watermerk overigens. ;)

    #9895
    KeesScherer
    Participant

    Origineel bedacht watermerk overigens. :-)

    Goed gespot!

    #9896
    Theunissen
    Participant

    Ik heb toch echt een bewerking op het image uit moeten voeren om het watermerk te zien :-) . Vincent, jij hebt dit toch niet met blote oog gezien?

    #9899
    Groenewold
    Participant

    Uhh ja, toch wel. Sterker nog, het staarde mij vrijwel meteen aan. :) ik schijn nogal kundig te zijn in het herkennen van afwijkende patronen e.d. En het kan ook nog aan de monitor liggen natuurlijk.

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top