Activity

  • “Dreyers Nevel, Trumpler 5 en een Kerstboom”

    Afgelopen Vrijdag heb ik vanuit het Lauwersmeer gebied data geschoten voor een widefield project waarbij ik RGB-data heb geschoten om een mooi overzicht van de Christmas Tree cluster en de blauwe reflectie nevel die bekend staat onder de naam “Dreyers nebula”.

    De verzamelde RGB-data heb ik gec…[Read more]

    “Dreyers Nevel, Trumpler 5 en een Kerstboom” Afgelopen Vrijdag heb ik vanuit het Lauwersmeer
  • Ik vroeg me al een hele tijd af of de Maan een beetje te fotograferen is als die slechts een dag of paar dagen oud is. Het ging me daarbij vooral om het grote verschil in contrast tussen het oppervlak dat door gereflecteerd zonlicht van de Aarde belicht wordt en het stukje dat rechtstreeks zonlicht ontvangt. Voor ons menselijk oog is dat geen…[Read more]

    Ik vroeg me al een hele tijd af of de Maan een beetje te fotograferen is als die slechts een dag of
  • Eindelijk helder het is niet te geloven en niet voor 1 nacht maar t/m woensdag, pfff 5 nachten!!
    Om het vol te houden moet ik maar een middagdutje introduceren.
    De montering laat ik voorlopig maar staan.
    IMG_0542TOA 21-3-2020

    Eindelijk helder het is niet te geloven en niet voor 1 nacht maar t/m woensdag, pfff 5 nachten!! Om
      • 5 people like this.
    • Doe je dat middagdutje op dat kussen, of is die voor ‘s nachts? ;-)

      Nicolàs

    • 5 nachten! Damn, dat is inderdaad heel lang geleden. Ik begin ooit nog wel een keer, te druk met andere dingen maar gezien de bewolking mis ik niet gek veel. :)

    • Ha ha!, daar hebben we een beter bed voor. Het is best wel handig zo’n kussen. Bij het opstellen kan ik dit als tussenstap voor de kop van de montering (19 kg) en de telescoop (12 kg) als er wat fout gaat. Voor de alignment en het richten op een ster of object moet ik soms op de grond liggen, dan ook op de grond liggen. een hoekprisma vind ik maar…[Read more]

    • Vanmiddag heb ik de zaak weer uitgebalanseerd. Ben de Rosettenevel aan het opnemen.
      Deze bevindt zich ca 30gr boven de horizon. De Lacerta geeft geen correcties op de DEC as.
      het fotograferen gaat nu wel elke 20 minuten alleen opnieuw calibreren. De Dec as in de Lacerta staat wel aan. Ik vraag me af of er speling in de DEC as van de montering zit.…[Read more]

  • Ik vind het knap dat je dat er allemaal uit krijgt, mooi hoor! Misschien aan deze mannen vragen?

    Nicolàs

  • Bizar Kees! Als dat nu zou betekenen dat het hier vreemd andersom was.. :) Dank voor de tip Marc, met het oog een komeet zien is voor mij graven in het geheugen naar ergens de jaren 90? Edit: Juist ja, 1997, weet het nog als de dag van gisteren.

  • Lange tijd niets gepost (mede vanwege het beroerde weer) maar met de heldere nachten van afgelopen dagen moest en zou ik eens proberen om vanuit mijn achtertuin de IFN rond M81 & M82 op de foto te krijgen.

    Uiteindelijk is het gelukt na 11u40min aan 300sec subs te stacken. De nabewerking vergt nog wel enige aandacht (nu ziet het er wat plastisch…[Read more]

    Lange tijd niets gepost (mede vanwege het beroerde weer) maar met de heldere nachten van afgelopen d
  • Dat zou fijn zijn! C2019Y4Atlas staat hier al een tijdje op de SGP object lijst, maar vreemd genoeg is het in Portugal al maanden meestal bewolkt tijdens de maanloze nachten. Mijn laatste data is van 21 februari en de komende 2 weken zie ik ook alleen maar bewolking.

  • Komeet C/2019 Y4 (ATLAS) zou een leuke afleiding kunnen vormen van de Coronavirus crisis. Iets om in de gaten te houden.

    https://www.forbes.com/sites/jamiecartereurope/2020/03/19/is-this-the-naked-eye-comet-weve-been-waiting-for-comet-atlas-is-getting-brighter/

  • Deze filters worden minder effectief door de led verlichting. De vraag is of het nog zin heeft z’n filter te kopen. De mijne is al enige jaren vrijwel ongebruikt maar ik ben fotograaf en geen visuele observeerder. Misschien kan je bij de plaatselijke astroclub een keer in het veld de verbetering zelf zien en dan beter oordelen of je dat geld wil…[Read more]

  • Maron‘s profile was updated 6 years, 3 months ago

  • Afgelopen donderdag (12/3) was het ineens helder en heb ik mijn Star Adventurer te voorschijn gehaald.  Op de sterrenkaart  NGC 2337 de Rosettenevel opgezocht. Het was wel even starhoppen, maar toen kwam duidelijk de sterrenhoop NGC 2244 in het beeld met zijn 4 sterren. Opgenomen met een 200 mm telelens met Canon 600D (mod) met LPF f…[Read more]

    Afgelopen donderdag (12/3) was het ineens helder en heb ik mijn Star Adventurer te voorschijn gehaal
  • © 12 maart 2020, Nicolàs de Hilster & starry-night.nl

    Onze Zon is de dichtstbijzijnde ster en daarmee een potentieel aantrekkelijk onderwerp voor de astrofotograaf. Op InFINNity Deck heb ik de mogelijkheid op t […]

  • — BELANGRIJKE MEDEDELING —
    Gezien de recente ontwikkelingen omtrent het COVID-19 virus, heeft het bestuur van de werkgroep astrofotografie besloten de aanstaande voorjaarsbijeenkomst op 4 april 2020 NIET door te laten gaan. Christopher Go (Filipijnen) die wij als gastspreker hadden uitgenodigd is wegens het annuleren van vluchten naar Europa…[Read more]

    • Dat is bijzonder spijtig om te horen, maar wel heel begrijpelijk!
      Tot in oktober dan maar weer!

      Nicolàs

    • Inderdaad, dit lijkt mij ook het beste. De Starparty volgend weekend in Wateren is ook afgelast even als ons uitje van de sterrenwacht as zaterdag en de komende lezing,
      Maar het weekend van 20 maart wordt waarschijnlijk wel helder.
      Op het ogenblik staat mijn star adventurer te snorren

  • Zon in Hα, 7 maart 2020
    Gisteren even wat voorjaarszon. Voor mij eens de gelegenheid om de Zon eens vast te leggen in Hα licht. (zie ook eerdere post met de kraanvogels)
    De Zon is mogelijk het minimum van de 11jarige cyclus voorbij en daardoor kunnen we weer wat opleving van zonnevlekken verwachten.
    Zo ook op deze opname; bij de pijl sunspot 2…[Read more]

    Zon in Hα, 7 maart 2020 Gisteren even wat voorjaarszon. Voor mij eens de gelegenheid om de Zon eensZon in Hα, 7 maart 2020 Gisteren even wat voorjaarszon. Voor mij eens de gelegenheid om de Zon eens
      • 5 people like this.
    • Mooi geprocessed!

      Ik heb gisteren nog even visueel waargenomen met mijn Lunt, maar vond weinig spektakel. Hopelijk binnenkort wat meer!

      Nicolàs

    • De westelijke rand er ook nog bij

    • Is dit een single- of double-stack Lunt?

    • Dit is een single-stack, Nicolàs.
      Ik stoor mij wel een beetje aan de “schil”- achtige artefacten aan de oostzijde op de eerste opname. Mogelijk zijn dit reflecties door de filters.
      Moer goed, deze kijker zou alleen geschikt zijn voor visuele waarnemingen volgens de firma Lunt. Bij aanschaf dacht de leverancier uit NL daar anders over…

    • Die artefacten komen ook door het stretchen, dit had iets minder gekund. Voor het stretchen gebruik ik IMPPG. Ik gebruik dan slechts één serie opnames en process die dus ook in één geheel. Nadeel van mijn methode is de wat lichte rand om de zon. De opname is gedaan op 20 september 2019 met Lunt LS80THA single stack, 4x PowerMate, ZWO ASI…[Read more]

      Die artefacten komen ook door het stretchen, dit had iets minder gekund. Voor het stretchen gebruik
    • Beste Nicolàs, dank voor je commentaar. Echter ben ik niet eens met je redenering dat de artefacten veroorzaakt worden door het stretchen van de data. Ten eerste is de grondslag van dit artefact het reflecteren (ghosting?) van het zonsbeeld in de ethalon-filters. Het is enigszins te corrigeren door te tunen, maar dan vallen de…[Read more]

    • Ik drukte me misschien niet goed uit. Je hebt waarschijnlijk gelijk dat het reflectie is van tussen de ethalons, de reflecties lijken dezelfde diameter te hebben als de zon. Aangezien je twee reflecties hebt, moet er ook nog een veroorzaakt worden door een van de collimatielenzen. Het kan geen dubbele reflectie tussen de ethalons zijn, want dan…[Read more]

    • Ja, het klopt dat ik het artefact kwijtraak door korter belichten of de opname in de pp donkerder maak. Gevolg is dan dat ik ook de priminences wegtover. Tijd om wat te experimenteren en te leren :-) !
      Succes nog!

    • Ik weet niet of je er wat mee kan, maar ik heb je foto wat verder geanalyseerd. In onderstaande grafiek zie je de posities van de middelpunten van de drie schijven. Helemaal rechts is de zon, en dan naar links zie je de eerste en tweede reflectie. Wat opvalt is dat de centers niet op één lijn liggen, maar ook dat de onderlinge afstand van de r…[Read more]

      Ik weet niet of je er wat mee kan, maar ik heb je foto wat verder geanalyseerd. In onderstaande graf
    • Dank je wel Nicolàs voor deze technische analyse van het probleem. Moet het wel even laten doordringen. Mijn grote vraag is natuurlijk: kan en moet dit gerepareerd worden? Heb nog een paar maanden garantie. Dus nogmaals een oproep op zelfde bezitters van de Lunt LS60THa (dus niet de pressure tuned, maar de tilted tuned versie met een B600…[Read more]

    • Je foto ziet er wel beter uit dan de eerste. Helemaal is het sinaasappelhuidje niet weg. Begreep ik goed dat je een enkel filmpje/shot maakt voor zowel de protuberansen als het oppervlak?

    • Klopt, helemaal krijg ik dat sinaasappelhuidje in de protuberans niet weg. Als het wel weg is, dan ziet de foto er niet uit, is er vrijwel geen detail en diepte meer over. Toch vind ik hem zo heel acceptabel, zeker voor de zwakke protuberans die het was.
      Inderdaad, de foto is het resultaat van één filmpje (2584 frames, waarvan 30% gestacked) in c…[Read more]

    • Had je deze pagina al gevonden?: https://solarchatforum.com/viewtopic.php?t=18020
      De ghost images zijn dus een bekend verschijnsel, zelfs de de grotere exemplaren zoals de 100mm variant. Kennelijk is het ook op te lossen. Vraag is nu of je dit zelf gaat doen of het aan de fabrikant over gaat laten.

      Nicolàs

    • Deze site had ik, ondanks het nodige zoekwerk, nog niet opgemerkt. Dank daarvoor Nicolàs. Het blijkt kennelijk toch door reflecties van die etalon filters te zijn. Dat klopt met mijn gedachtegang: reflecties zijn nagenoeg even groot en verdwijnen bij het tunen (lees, draaien van de filters): ghosting/reflecties weg en hoppa, de…[Read more]

  • Na terechte opmerking over sinasappelhuid bij de protuberans in mijn foto door @frankt nogmaals met de data lopen spelen. Frank vroeg zich af waar het sinasappelhuidje in mijn opname vandaan kwam. Bij het opnieuw processen heb ik daar eens op gelet. Het bleek een combinatie van IMPPG en PaintShop Pro te zijn. In IMPPG heb ik de Unsharp Masking…[Read more]

    Na terechte opmerking over sinasappelhuid bij de protuberans in mijn foto door @frankt nogmaals met
  • Als nieuweling binnen deze groep vraag mij ik af wat het nut is van LPR/CLS/Skyglow filters voor visueel werk in een omgeving met Bortle 7 à 8 waar in hoog tempo alle natrium en kwiklampen vervangen worden door wit led. Voor zover ik weet zijn deze filters bedoeld om de natrium en kwiklijnen en het op natuurlijke wijze van achtergrond gloeien van…[Read more]

    Als nieuweling binnen deze groep vraag mij ik af wat het nut is van LPR/CLS/Skyglow filters voor visAls nieuweling binnen deze groep vraag mij ik af wat het nut is van LPR/CLS/Skyglow filters voor vis
  • orionis became a registered member 6 years, 3 months ago

  • Frank_Teunissen replied to the topic Drukte rond M31 in the forum Deepsky 6 years, 3 months ago

    Goed nieuws, Nicolas!

  • © 7 maart 2020, Nicolàs de Hilster & starry-night.nl

    Over de collimatie van CST’s is veel te doen en een goede collimatie zal zeker bijdragen aan de kwaliteit van foto’s die met een kijker genomen worden. In h […]

      • 3 people like this.
    • Beste Nicolas,

      Dank voor je betoog. Teleurstellende de gang van zaken. En wat een kosten!

      Heb, zoals je wellicht weet, zowat hetzelfde instrumentarium als jij. Als ik de C11 edgeHD gebruik, test ik altijd de collimatie op een ster. Ik zie bij mijn instrument tot nu toe geen verontrustende onregelmatigheden in de collimatie. Ook niet na een merdiaanflip. Zijn er misschien oplossingen in Duitsland? Mogelijk kan ook Dhr.Matthijs uit Velden jou van advies dienen.

      succes

       

    • Hoi Frank,

      Ja, het is een ietwat teleurstellend verhaal. De beloofde terugstorting van de reparatiekosten heeft overigens nog niet plaatsgevonden, maar goed dat is me pas 10 dagen geleden beloofd, dus kan nog komen…

      Zou je eens willen proberen jouw C11 zo laag mogelijk net voor de meridiaan te zetten, te collimeren en vervolgens een flip te doen en de collimatie op dezelfde hoogte te controleren (en als het kan te fotograferen in beide standen)?

      Verder zou ik graag in contact met dhr. Matthijs willen komen, zou je mij zijn details via een PM willen doorgeven?

      Alvast bedankt!
      Nicolàs

      PS: Na een aantal weken en een keer extra aandringen is de beloofde terugstorting van de reparatiekosten gedaan.

    • Bij een gewone C11 de hoofd spiegel vast zetten aan de baffle en een focusseer inrichting gebruiken.

      Eventueel kan je de spiegel nog ondersteunen aan de achter kant (een grote ring) een heel gesleutel maar het probleem is opgelost.

      Met de EdgeHD  wordt dat wel een probleem omdat de BFL nogal nauw steekt.

      Zeker als je een reducer gaat gebruiken gaat het om minder dan een millimeter als je de sterren rond wil hebben in de hoeken.

    • Hoi Johannes Jan,

      ik heb dat inderdaad overwogen. De buis waar de spiegel aan vast zit is krapper te maken door voor en achter de hoofdspiegel drie teflon stelschroeven aan te brengen. Helaas verhelpt dat alleen de mirror-shift, niet de mirror-flop, want naar alle waarschijnlijkheid is dat het resultaat van een loszittende hoofdspiegel, dus de verbinding tussen de buis en de spiegel die teveel ruimte heeft. Om deze reden heeft ook de mirror-lock geen positieve invloed op het geheel, ook met de mirror-lock ‘aan’ blijft de kijker uit collimatie gaan bij omdraaien.

      Het volledig fixeren van de hoofdspiegel is een prima optie, ware het niet dat het dan lastig wordt te wisselen van oculair naar camera, aangezien beide een andere stand van de hoofdspiegel vereisen die ik niet met alleen de MoonLite focuser lijk te kunnen overbruggen (dit moet ik nog eens nader onderzoeken).

      Ik gebruik de C11 niet voor deep-sky, alleen voor planetair werk. Zou ik hem voor deep-sky gebruiken, dan steekt de BFL inderdaad heel erg nauw, voor planetair werk lijkt dit wat minder kritisch te zijn.

      Nicolàs

  • Load More
Scroll to Top