-
van Aerts posted an update 6 years, 5 months ago · updated 6 years, 5 months ago
Crescent Nebula & Soap Bubble, 58 X 1800s, Astrodon OIII 3nm, QHY23 Mono camera, APM APO 107/700 telescope, AZEQ6 Pro GT mount, Astrodon MonsterMOAG with Lodestar X2 guidecam
Full calibrated with 51 Darks, 51 Flats, 51 Darks for Flats and 101 Bias frames in APP. Post processed in Photoshop and NIK-Tools plugin. Soap_Bubble_Crescent_Nebula_OIII_58X_…[Read more] -
KeesScherer started the topic Supernova SN2020oi in M100 in the forum Deepsky 6 years, 5 months ago
Dit is een lastige om goed weer te geven, de Supernova zit “in de kern” van M100 en bij een normale stretch is er niets van te zien. Maar met een slappe masked stretch en nauwkeurig, selectief toepassen van curves (meten van pixelwaarden van kern en SN en precies binnen dat helderheidsgebied stretchen) komt de Supernova tevoorschijn. Met een 3D…[Read more]
-
van Aerts posted an update 6 years, 5 months ago · updated 6 years, 5 months ago
Rosette Nebula —
Astrodon 3nm H-Alpha – Green (13 x 1800s at -40C)
Astrodon 3nm NII – Yellow (12 x 1800s at -40C)
Astrodon 3nm OIII – Blue (8 x 1800s at -40C)
Astrodon 3nm SII – Red (7 x 1800s at -40C)QHY23 Mono camera, Televue Refractor 560 mm F5.6, Skywatcher HEQ5, Astrodon MonsterMOAG with Lodestar X2 guidecam
Post processed in Photoshop…[Read more]- 1 person likes this.
-
Niet met de Televue Refractor 560 mm F5.6, Skywatcher HEQ5? En niet samen met Daniël Beetsma? And do you speak ook een beetje Nederlands?
-
Ziet er goed uit. Persoonlijk zou ik de kleuren wat minderen.
-
Zoals jullie weten, hou ik wel van een beetje kleur (https://www.starry-night.nl/forums/topic/tulp-uit-castricum/#post-22489), en dit is inderdaad wat overweldigend, maar niettemin mooi hoor! Het geeft enorme diepte aan de foto.
Nicolàs
-
@keesscherer: het origineel is inderdaad samen met Beetsma gemaakt en staat hier: https://ideiki.com/astro/Author.aspx?AName=Theo%20J.%20A.%20van%20Aerts&AFile=TheovanAerts&Update=2018/03/01
-
Daar had ik hem ook gevonden Nicolàs.
-
Hoi mensen,
De foto van de Rosette heb ik samen genomen met Daniël op zijn HEQ5 mount en met zijn telescoop, de Televue.
Echter, de kamera, de QHY23 mono, de Astrodon filters, het filterwiel met OAG en Lodestar X2 en de software die gebruikt is, APT waren (en zijn) van mij.
Ook de volledige bewerkingen van alle frames, stacken, darkframe en…[Read more]
-
van Aerts posted an update 6 years, 5 months ago
Part of Flaming Star Nebula, 10 X 1800s, Astrodon H-Alpha 3nm, QHY23 Mono camera, APM APO 107/700 telescope, AZEQ6 Pro GT mount, Astrodon MonsterMOAG with Lodestar X2 guidecam
Full calibrated with 51 Darks, 51 Flats, 51 Darks for Flats and 101 Bias frames in APP. Post processed in Photoshop and NIK-Tools plugin. Flaming_Star_Nebula_Ha_10X_1800s_APP…[Read more] -
van Aerts posted an update 6 years, 5 months ago
Flying Dragon Nebula, 19 X 1800s, Astrodon H-Alpha 3nm, QHY23 Mono camera, APM APO 107/700 telescope, AZEQ6 Pro GT mount, Astrodon MonsterMOAG with Lodestar X2 guidecam
Full calibrated with 51 Darks, 51 Flats, 51 Darks for Flats and 101 Bias frames in APP. Post processed in Photoshop and NIK-Tools plugin. Flying_Dragon_Nebula_H-Alpha_19X_1800s -
van Aerts‘s profile was updated 6 years, 5 months ago
-
van Aerts became a registered member 6 years, 5 months ago
-
InFINNityDeck replied to the topic IC63 met een ASI071C camera in the forum Deepsky 6 years, 5 months ago
Hoi Arie,
Fraaie plaat, met een interessante opmerking. Ik heb in mijn laatste foto’s ook last gehad van halo’s en zat er net aan te denken de filters eens om te draaien om te zien of dat nog uitmaakt (er zit een voor- e achterkant aan de ZWO filters). Maar als het zo is dat hoge sluierbewolking tot halo’s leiden, dan heeft dat niet veel zin…
Nicolàs
-
Bakx started the topic IC63 met een ASI071C camera in the forum Deepsky 6 years, 5 months ago
Ik heb tussen de wolkenflarden door over een paar nachten verdeeld 140 opnames van 5 minuten kunnen maken van IC63.
Daar zijn er 82 van over gebleven. Gamma Cas heeft duidelijk een vage halo vanwege de hoge wazige bewolking.
Ik heb geprobeerd die wat terug te drukken, maar nu heeft ie een blauw oog.
Voor iets meer signaal heb ik er nog een…[Read more] -
InFINNityDeck wrote a new post, Balanceersysteem voor side-by-side opstelling 6 years, 5 months ago
© 19 januari 2020, Nicolàs de Hilster & starry-night.nl
Zoals bekend verondersteld mag zijn, moet de apparatuur op een montering goed uitgebalanceerd worden om optimaal te presteren. Sommige a […]

-
KeesScherer started the topic Supernova SN2020ue in NGC4636 en Asteroide 1989 Tatry in the forum Deepsky 6 years, 5 months ago
Opnamedatum: 20 januari 2020 tussen 02:00 en 04:00. SN2020ue is een type 1a supernova in NGC4636 op 55 miljoen lichtjaar. Op de stack kwam een vaag lijntje voor, exacte tijd en lokatie in de MPCChecker gaven een hit met asteroide 1989 Tatry, een leuke bijvangst.
De opname is aangemeld bij de Supernova pagina van Rochester Astronomy. (waar nu nog…[Read more]
-
han.k replied to the topic Dag Windows, hallo INDI en CCDCiel! in the forum Methoden en Technieken 6 years, 5 months ago
Ik ben natuurlijk bevooroordeeld, maar een van de oudere club members hier gebruikt het nu i.p.v. SGP.
-
Groenewold replied to the topic Dag Windows, hallo INDI en CCDCiel! in the forum Methoden en Technieken 6 years, 5 months ago
Hoe is dit nu in vergelijking met EKOS? EKOS vond ik altijd nogal een beta-programma, teveel gezeur mee gehad.
-
Groenewold replied to the topic Dag Windows, hallo INDI en CCDCiel! in the forum Methoden en Technieken 6 years, 5 months ago
Heel gaaf, als ik ooit weer eens de hobby weet op te pakken dan ga ik toch ook eens deze route proberen. Sowieso is mijn super machine al voorzien van Linux Mint.
-
han.k started the topic komeet C/2017 T2(PANSTARRS) in the forum Zonnestelsel 6 years, 5 months ago
Eergisteren was het een paar uur helder. O.a. de helderste komeet C/2017 T2(PANSTARRS) van dit moment gefotografeerd. Deze staat lekker hoog bij de double cluster:
Telescoop 100 mm APO astrograph APO100Q, F5,8
ASI1600MM-Cool Camera
Filter UV/Ir
15 januari 2019
CCDciel en ASTAP stacking programGecentreerd op de sterren 9×50 sec en…[Read more]
-
han.k replied to the topic Dag Windows, hallo INDI en CCDCiel! in the forum Methoden en Technieken 6 years, 5 months ago
>>>Reden dat ik toch weer even verder heb gekeken is de image preview.
>>>Die is dezelfde als die (niet zo vreemd) van Han z’n ASTAP. Ik krijg de settings hiervoor niet goed voor elkaar. De image preview van SGP en Voyager zijn dan wel wat fraaier.
Dat hangt misschien van je camera af. Ik druk 1) op de knop voor 98% en 2) zet gamma op een w…[Read more]
-
Bakx replied to the topic Dag Windows, hallo INDI en CCDCiel! in the forum Methoden en Technieken 6 years, 5 months ago
Dat CCDCiel een volwaardig imaging programma is, kan ik beamen.Vorig jaar ben ik er een tijdje mee aan de gang geweest.
Dat beviel me eigenlijk prima. Ik wilde eens wat anders dan SGP toepassen. Patrick is bijzonder benaderbaar en snel met updates of additionele opties op verzoek. We zaten wat te hannesen met de scopedome driver, die niet…[Read more]
-
han.k replied to the topic Dag Windows, hallo INDI en CCDCiel! in the forum Methoden en Technieken 6 years, 5 months ago
Vragen over de bediening van CCDCiel kunnen jullie in dit forum aan mij stellen. Neem in de topic dan mijn gebruikersnaam @han-k op dan krijg ik een berichtje.
Er zijn enige demonstratie videos van CCDciel beschikbaar:
Uit 2017 door:
En deze van…[Read more]
-
InFINNityDeck replied to the topic Dag Windows, hallo INDI en CCDCiel! in the forum Methoden en Technieken 6 years, 5 months ago
Het focusen op de maan en planeten is inderdaad een groot gemis in SGP, mooi dat er iets als CCDCiel is.
Zelf gebruik ik het bijna gratis programma SharpCAP (€12,- per jaar voor de pro-versie). Er is ook een gratis versie van, maar daar zit de autofocus routine niet in. Ik moet zeggen dat SharpCAP niet erg intuïtief is door de wat rommelige op…[Read more]
-
han.k replied to the topic Dag Windows, hallo INDI en CCDCiel! in the forum Methoden en Technieken 6 years, 5 months ago
Mooi dat het meteen werkt. Problemen of wensen kan je plaatsen op het CCDCiel forum. Dat helpt bij de verdere ontwikkeling hoewel het programma al helemaal compleet en af is.
- Load More












Dat is een supermooie opname. De Soap bubble is normaal heel zwak. Top!
29 uur belicht!
Hoi Han,
Hij is inderdaad ongelooflijk zwak, maar dat vind ik altijd een mooie uitdaging, dus ik ben gewoon door blijven belichten tot ik een goede signaal/ruis verhouding kreeg bij het stacken en calibreren :)))
Dit had natuurlijk ook tot gevolg dat ik bij de Crescent zelf ook de mooiste details kreeg voor de OIIIm maar bijna 30 uur belichting…[Read more]
Toch nieuwsgierig. Hoe donker is het op jouw locatie? sqm waarde?
Han
Hoi Han,
Volgens verschillende maps op Google zit de SQM op mijn locatie rond de 17 ! Flink veel lightpollution hier in het centrum van Utrecht, maar dat is dan ook de reden dat ik uitsluitend met 3nm narrowband filters fotografeer en dan kun je ‘toch nog mooie resultaten bereiken !
Theo