-
KeesScherer started the topic Dag Windows, hallo INDI en CCDCiel! in the forum Methoden en Technieken 6 years, 5 months ago
De Scopedome PC (Geen internetverbinding) draait nog gewoon Windows 7 met ASCOM en Sequence Generator pro , maar ik heb ook een Dual boot Windows 7/ Linux laptop die ook als backup voor de Scopedome moet dienen en waarmee ik de QHY16200 CCD kan bedienen wanneer ik de sensor schoon maak. Die laptop gaat straks zonder Windows verder met alleen Linux…[Read more]
-
Musquetier replied to the topic Telescoop collimeren in the forum Telescopen 6 years, 5 months ago
Lijkt toch wel wat lastiger om dit op een echte ster te doen (zelfs bij de beperkte seeing van 2”)…
-
InFINNityDeck replied to the topic Telescoop collimeren in the forum Telescopen 6 years, 5 months ago
Gisteravond was het voor de afwisseling weer eens helder en dus heb ik CollimatorGrabber op een echte ster getest. :-)
Het object in kwestie was Capella, die op dat moment op een hoogte van circa 60 graden stond. Met mijn C11-EdgeHD, een 2 x Televue Powermate en de ZWO ASI174MM heb ik vervolgens met CollimatorGrabber 30 opnamen gemaakt.…[Read more]
-
van Overzee posted an update 6 years, 5 months ago · updated 6 years, 5 months ago
Met al die wolken, waar van ik baal als een stekker ga ik toch mijn aandacht op andere zaken richten.
Het benzine filter met de Star Adventurer en de Omegon tracker en enige studie om een relatie te leggen tussen theorie en praktijk IMG_0465 -
InFINNityDeck replied to the topic Telescoop collimeren in the forum Telescopen 6 years, 5 months ago
Ik moet er nog wat verder mee prutsen voordat ik hem vrij geef, maar uiteindelijk wil ik CollimatorGrabber wel gaan verspreiden. De software is naar verwachting ook goed op een ster te gebruiken, maar dat moet ik nog testen.
De afbeeldingen van mijn vorige post betroffen de C11-XLT die aanvankelijk op InFINNity Deck gemonteerd zat, voordat ik…[Read more]
-
KeesScherer started the topic PGC166861 in the forum Deepsky 6 years, 5 months ago
In de omgeving van IC342, in “the zone of avoidance” is PGC166861 te vinden, een sterrenstelsel op 73 miljoen lichtjaar. Dat is op zich niet bijzonder, maar de informatie in de Hyperleda database laat een oppervlaktehelderheid zien van 28.2 (magnitude/vierkante boogseconde), en dat is wel bijzonder.PGC166861-28mag
-
Bakx replied to the topic Telescoop collimeren in the forum Telescopen 6 years, 5 months ago
Komt ie op je website?
Lijkt me interessant om eens te proberen.
-
InFINNityDeck replied to the topic Telescoop collimeren in the forum Telescopen 6 years, 5 months ago
Toen @musquetier en ik afgelopen week zijn RC10 aan het controleren waren, moest ik nog een passer gebruiken om te meten of het diffractiepatroon wel symmetrisch was. Nu was dat op zich goed te doen, maar niet heel erg handig. En dus even een paar dagen geprutst (dat mag letterlijk genomen worden ;-)) in Visual Studio en CollimatorGrabber…[Read more]
-
KeesScherer posted an update 6 years, 5 months ago · updated 6 years, 5 months ago
Oeps, het Allsky monster blijkt in de behuizing te wonen, dat heeft een paar dagen geduurd voor ik daar achter was. De verstekeling kroop naar binnen terwijl ik de behuizing open had voor onderhoud. allskyspider2
- 4 people like this.
-
The star of the show? ;-)
-
van Overzee posted an update 6 years, 5 months ago
Even op het plaatje klikken, dan wordt het helder!!DS 2019
-
van Overzee started the topic Sterrenbeeld Orion in the forum Deepsky 6 years, 5 months ago
Ik heb nog een plaatje gemaakt van een gedeelte van het Sterrenbeeld Orion op 30 december met mijn Omegon Minitrack TX2 op fotostatief uit mijn achtertuin (Bortle 8)
Op mijn Canon 600D met LPF Clip-in filter had ik mijn Canon 28-105 mm F3,5-4,5 telelens geplaatst.
Totaal 21 opnames van 2 minuten op 50 mm, toen kwam ik een boom tegen. Tevens heb…[Read more]
-
KeesScherer replied to the topic Drukte rond M31 in the forum Deepsky 6 years, 5 months ago
NASA Jet Propulsion Laboratory, Night Sky Network, Best of APOD webinar door Robert Nemiroff. En op 49 min 00 sec …… :-)Nasa-Space-Network-Best-of-APOD-2019
-
InFINNityDeck replied to the topic Boötiden op 4 januari 2020 in the forum Meteoren 6 years, 5 months ago
Ook bij jou dus een magere oogst, jammer hoor! Voor de volgende ‘regen’ moeten we weer even wachten: de η-Aquariden in mei en de Arietiden in juni.
Nicolàs
-
KeesScherer replied to the topic Boötiden op 4 januari 2020 in the forum Meteoren 6 years, 5 months ago
Op mijn Allsky video staan 2 “gebeurtenissen” 1 duidelijke meteoor net boven de horizon om 04:27 en een tweede mogelijke meteoor om 05:51. Die tweede is dan een sporadische die recht op de camera af kwam, ik heb een 400% blow up erbij gedaan (op videoweergave zie je de plek op 1 beeld opflitsen). De Allsky camerabeelden hebben 45 seconden…[Read more]
-
InFINNityDeck started the topic Boötiden op 4 januari 2020 in the forum Zonnestelsel 6 years, 5 months ago
Vanochtend stonden om 05:45 UTC de Boötiden op het programma. Dus de wekker op half zes gezet en tien minuten later stond de koepel open. Even de ZWO ASI290MC piggy-back gemonteerd op de SkyWatcher Esprit 150ED, kleurbalans en belichting ingesteld en de eerste opname opgestart. Unguided opname met 10Micron GM3000, terwijl de camera, met een…[Read more]
-
KeesScherer started the topic 2015-2020 collage in the forum 6 years, 5 months ago
Als nieuwjaarswens een terugblik op mijn astrofoto’s 2015-2019 via een montage van de Flickr Photostream. (Gemaakt via screenshots en in Pixinsight: Dynamic crop, uitbreiding canvas in crop en het imageinset script)Flickr-thumbnails-2015-2020
-
Bakx replied to the topic Focusering van DSO-objecten in the forum Methoden en Technieken 6 years, 5 months ago
Ik heb mijn Esprit100 gebruikt (standaard focusser) met de ASI071 erachter.
De focusmotor is van Seletek/Lunatico, gekoppeld aan de hoofdas en wordt aangestuurd door de Seletek Armadillo.
De absolute nummers zijn voor mij niet zo belangrijk. 20steps op de ene focusser is uiteraard niet hetzelfde als 20 steps op een andere.
Ik heb de meetklok er…[Read more]
-
InFINNityDeck replied to the topic Focusering van DSO-objecten in the forum Methoden en Technieken 6 years, 5 months ago
Hoi Arie,
leuk dat je het getest hebt! De vraag is nu natuurlijk meteen: hoe groot is een stap van je focuser en welke kijker heb je gebruikt?
Nicolàs
-
Bakx replied to the topic Focusering van DSO-objecten in the forum Methoden en Technieken 6 years, 5 months ago
De theorie maar eens aan de praktijk getoetst.
Die eerste Drentsche windmolen staat op >10km van mij vandaan. (echt een bakbeest)
Scherp met de focusser op 2052
Daarna op het maantje gefocust. Scherp op 2032.
Scheelt niet veel maar genoeg om ze allebei even scherp te noemen.
Je zou inderdaad verwachten dat iets op 10km toch wel oneindig zou…[Read more]
-
Frank_Teunissen replied to the topic Mandel-Wilson IFN mozaiek project in the forum Deepsky 6 years, 5 months ago
indrukwekkend , Kees!
- Load More




















