-
Musquetier replied to the topic Lengte van de subs in deep-sky astrofotografie in the forum Methoden en Technieken 6 years, 9 months ago
Waarom ga je in dit relaas uit van een master BIAS maar niet van een master DARK (die dan toch ook 32 bits zou zijn en zijn samengesteld uit een reeks DARK frames)?
-
Frank_Teunissen replied to the topic IC1369 – Elephant’s Trunk Nebula , 23-26 augustus 2019 in the forum Deepsky 6 years, 9 months ago
Dag, HSO in APP. Wilde graag veel rood in deze opname. Met wat gegoochel in APP is dit wel gelukt. Toch ga ik deze opname in een Hubble palet maken. Dat wil in PI gaan doen. Kijken wat dat oplevert.
-
Bakx replied to the topic IC1369 – Elephant’s Trunk Nebula , 23-26 augustus 2019 in the forum Deepsky 6 years, 9 months ago
Hele mooie image Frank.
Welk kleurenpalet heb je gebruikt?
Het is weer eens wat anders dan Hubble. -
Frank_Teunissen started the topic IC1369 – Elephant’s Trunk Nebula , 23-26 augustus 2019 in the forum Deepsky 6 years, 9 months ago
In het sterrenbeeld Cepheus staat deze open sterrenhoop omgeven door een grote nevelstructuur. De ster in het midden (HD206267, magn.5,7) is verantwoordelijk voor de ionisatie van de hele nevel. In deze nevel liggen talrijke jonge sterren die niet ouder zijn dan 100.000 jaar.
Object staat op ca.3000 lichtjaar van ons af.
SetUp : Esprit 100ED + TS…[Read more] -
van Overzee posted an update 6 years, 9 months ago · updated 6 years, 9 months ago
Ha frank, een schitterende opname! alleen ik denk dat SQM 18,36 een schrijffoutje is
-
KeesScherer started the topic Barnard 142/143 in sterrenbeeld Arend in the forum Deepsky 6 years, 9 months ago
De opnamegegevens staan onderaan in de foto. Leuk is de dieprode Mira variabele RT Aql rechtsboven en een sterrenstelsel (PGC166630) dat met 254 miljoen lichtjaar het verste object in dit drukke (50438 sterren) melkweg beeldveld is.
Flickr link. Astrobin link.Enebula-image-left-annotated-right-text-75procent
-
InFINNityDeck started the topic Lengte van de subs in deep-sky astrofotografie in the forum Methoden en Technieken 6 years, 9 months ago
@keesscherer gaf onlangs een link naar een interessante thread op CN met betrekking tot het bepalen van de belichtingstijd met een ZWO ASI1600MM Cool. De eerste twee posts op dat draadje laten tabellen zien waarmee de belichtingstijd bepaald kan worden aan de hand van gain, f-getal en SQM-waarde (mate van lichtvervuiling, in het draadje aangegeven…[Read more]
-
Frank_Teunissen posted an update 6 years, 9 months ago
De Melkweg vanuit Zyfflich (Dld) N51° 49.824′ E5° 57.466′ , 1 september 2019
Door de ernstige toenemende lichtvervuiling is er in de gemeente Berg en Dal nauwelijks meer een plek te vinden waar ons sterrenstelsel “de Melkweg” goed waarneembaar is. Door het veelvuldig toepassen van onnodige buitenverlichting en de verstedelijking tussen Arnhem e…[Read more] -
InFINNityDeck replied to the topic NGC7129 augustus-september 2019 in the forum Deepsky 6 years, 9 months ago
Hoi Kees,
ik was al van plan de totale belichting door de duwen naar meer dan 10 uur (afgelopen nacht gingen de geplande 80 minuten blauw al niet door doordat de bewolking eerder arriveerde dan verwacht). Die opname van Oleg Bryzgalov die je vond, laat goed zien wat er dan mogelijk wordt, een indrukwekkende plaat wel! Op naar de 16 uur dan maar!…[Read more]
-
KeesScherer replied to the topic NGC7129 augustus-september 2019 in the forum Deepsky 6 years, 9 months ago
Wanneer ik naar opnamen van dit gebied (met finke integratietijden gemaakt) kijk dan valt op dat er nog heel wat bruine en rode nevels omheen te vinden zijn, dus er zou nog data bij kunnen. Voor het bepalen van de lengte van subs met ASI1600mm zijn deze tabellen misschien heel handig. (SQM, lichtsterkte en gain)
-
InFINNityDeck started the topic NGC7129 augustus-september 2019 in the forum Deepsky 6 years, 9 months ago
Dezelfde avond dat ik de laatste subs geschoten had voor Cygnus Wall, ben ik ook begonnen aan NGC7129, een kleurrijke reflectienevel in het sterrenbeeld Cepheus op circa 3300 lichtjaar afstand. Die eerste avond kwam ik tot een kleine drie uur data in RGB. Twee avonden later was er weer een helder moment en kwam daar wat lum en nog meer RGB bij, in…[Read more]
-
Verstraaten posted an update 6 years, 9 months ago · updated 6 years, 9 months ago
JA!
Ik dacht: Laat ik hier weer eens eens wat posten….
Je hebt tegenwoordig teveel om op te letten online, dus ik was hier al een tijdje niet geweest.
Ghost nebula, 700 minuten met een ODK10 en een QHY168c op een mesu200. Genomen vanuit zuid Frankrijk. Bewerkt met APP en PS CC. vdb141 -
InFINNityDeck replied to the topic VdB152 met tegenlicht in the forum Deepsky 6 years, 10 months ago
Bijzonder fraaie plaat, dat ook dit mogelijk is hier in ons kikkerlandje, mooi hoor!
-
Bakx replied to the topic VdB152 met tegenlicht in the forum Deepsky 6 years, 10 months ago
De plaat is wat uitgelopen. De inkt was nog nat. Ik moet dat er nog even afcroppen, (is dat Nederlands?) :-)
Ik ben inderdaad nogal ruimhartig met ruisonderdrukking in de weer geweest, vanwege het vele stretchen (weer zo’n Nederlands woord).
Dat rood-blauwe vlekje was me ook al opgevallen. Maar ik zie het ook bij anderen, dus het hoort er bij.…[Read more]
-
KeesScherer replied to the topic VdB152 met tegenlicht in the forum Deepsky 6 years, 10 months ago
Fraaie data al! Het rood-blauwe neveltje midden onder is planetaire nevel PN G111.0+11.6, ook bekend als DeH5. De schuine rode neveligheid daatboven is supernova restant SNR110.3+11 die bij langer belichten/Ha ook een voor een flink deel linksboven zichtbaar wordt. Je bent een beetje doorgeschoten met de ruisreduktie denk ik?
-
Theunissen replied to the topic VdB152 met tegenlicht in the forum Deepsky 6 years, 10 months ago
Dit kan mij bekoren! Ik zie alleen, ik weet niet of dit een bewerkingsresidu is of gewoon toeval en onderdeel van het image, een brede horizontale band van “neveligheid” op de bodem van het image?
-
Bakx started the topic VdB152 met tegenlicht in the forum Deepsky 6 years, 10 months ago
Afgelopen week bezig geweest met het invangen van fotonen afkomstig van VdB152.
Een heeeel zwak reflectieneveltje in Chepeus.
Normaal worden die dingen alleen vanuit heel donkere lokaties (ver weg dus) gefotografeerd.
Maar ik wil het toch proberen vanaf hier. De Atik16200 achter de Esprit100.
LRGB’s van 5 min.
Drie nachten 4 1/2 uur belicht, maar…[Read more] -
KeesScherer posted an update 6 years, 10 months ago
Het is best warm in de Scopedome, zelfs de Cloudwatcher is van slag omdat de Infraroodsensor ook hogere temperaturen meet. Vanavond klopt die uitlezing weer. scopedome20190830
-
InFINNityDeck replied to the topic NGC 6960 "the Witches Broom" in the forum Deepsky 6 years, 10 months ago
Hoi Hans,
ik trek net de luiken van onze koepel dicht nadat de hele nacht NGC7129 in beeld geweest is. Tot nog toe gebruik ik alleen APP voor deep-sky. Het enige dat ik daarnaast gebruik is AS! voor de planeten en zon. Verder gebruik ik Paint Shop Pro (PSP) voor de nabewerking. APP heb ik net weer aan de slag gezet, ga nu eerst nog even de…[Read more]
-
van Overzee replied to the topic NGC 6960 "the Witches Broom" in the forum Deepsky 6 years, 10 months ago
Ha Nicolas bedankt. we blijven proberen!
Zo lang ben ik ook nog niet bezig. Mijn huidige teleskoop heb ik sinds 2016.
Ben ook zeer geinteresseerd in Astrofysica. heb bij Metius de vervolg cursus gevolgd, zeer interessant.
Een vaste sterrenwacht zit er helaas hier niet in. Ik heb een 50-jaar oude berk in de achtertuin staan, die ga ik niet…[Read more]
- Load More









