Activity

  • Ik ben natuurlijk nog vrij nieuw in dit wereldje (net een jaar aan het fotograferen) en heb hier nog nooit een SQM meter naar de hemel gericht, maar als ik op een heldere avond in het observatorium ben, hoef ik geen verlichting aan te doen, het is er licht zat van alle lichtvervuiling. Toch vind ik het opmerkelijk wat voor kwaliteit er überhaupt…[Read more]

  • Vind ‘m helemaal niet zo gek gezien de condities.

  • Zo zie je maar! Je hebt aardig wat details weten vast te leggen.

  • Afgelopen zondag avond 25/8 heb ik de zaak toch maar weer opgesteld.

    Ik keek naar boven maar 5 sterren waren te zien van het sterrenbeeld de Zwaan.

    De SQM was 19,2 Bortle 6, gewoon bagger.

    In Normandie zag ik ongeveer 100 sterren,

    Maar ja toch maar weer geprobeerd.

    Ik werd toch wel verrast door het resultaat met mijn Idas Hutech LPF…[Read more]

    Afgelopen zondag avond 25/8 heb ik de zaak toch maar weer opgesteld. Ik keek naar boven maar 5 sterr
  • Bedankt Nicolas, hier ga ik naar kijken!! Het aantal sterren is niet normaal, het lijkt net op ruis.

  • InFINNityDeck replied to the topic Sluiernevel in the forum Deepsky 6 years, 10 months ago

    Hans, het is een lastige nevel om duidelijk in kaart te brengen, vooral vanwege de overvloed van sterren er omheen. Nu zag ik laatst dat je met StarNet++, een plugin voor PI, de sterren er uit kan filteren. Een voorbeeld staat op de download-site van StarNet++. Persoonlijk hou ik er niet van, mij veel te ‘bloot’ (de sterren horen er nu eenmaal…[Read more]

    Hans, het is een lastige nevel om duidelijk in kaart te brengen, vooral vanwege de overvloed van ste
  • Hoi Rob,

    ik weet dat jij vindt dat ik over het algemeen te veel  contrast in mijn foto’s gooi, dus als je schrijft “Lekker zacht bewerkt en weinig ruis.”, dan zie ik dat als een groot compliment, waarvoor dank! :-) Zelf ben ik ook wel gelukkig met de opname (op die halo’s na, dus misschien toch een dauwlint installeren?).

    Ik zal nog eens naar…[Read more]

  • Ze worden steeds mooier Nicolàs! Lekker zacht bewerkt en weinig ruis. Wel zou ik het zwart waar geen nevel is iets minder donker maken, vaak zit daar dan toch nog wat nevel detail…

  • In afwachting van het wellicht helder worden vanavond alvast de data van de twee afgelopen nachten verwerkt terwijl een uil vrolijk op de achtergrond meedoet met de muziek van George Thorogood :-) IC59 en IC63 oftewel The Ghost of Cassiopeia. De totale belichtingstijd bedraagt zo’n 4 uur (verspreid over twee nachten vanwege de opkomende maan).…[Read more]

    In afwachting van het wellicht helder worden vanavond alvast de data van de twee afgelopen nachten v
  • De afgelopen drie nachten flink lopen lurken aan de Cygnus Wall in sterrenbeeld Zwaan (Cygnus). Data wederom opgenomen met de SkyWatcher Esprit 150ED met ZWO ASI1600MM Cool, unguided met 10Micron GM3000. Bewerking in APP, nabewerking in PSP.

    Opgenomen in RGB, Ha, O-iii en S-ii:

    RGB: ieder 30 x 120s
    Ha: 21 x 300s
    O-iii: 31 x 600s
    S-ii: 42 x…[Read more]

    De afgelopen drie nachten flink lopen lurken aan de Cygnus Wall in sterrenbeeld Zwaan (Cygnus). Data
  • van Overzee started the topic Sluiernevel in the forum Deepsky 6 years, 10 months ago

    Nog een laatste foto van de Sluiernevel gemaakt op 1 augustus.

    De locatie was wederom Saint-Sever-Calvados in Normandie.

    Voorlopig geen Dark Skies meer.

    Wachten op eind oktober Wateren en november East Linton Schotland.

    Toch denk ik, dat ik het van de week weer ga proberen, de maan gaat weer later onder.

    De SQM bedroeg die avond ca 21,2. Er…[Read more]

    Nog een laatste foto van de Sluiernevel gemaakt op 1 augustus. De locatie was wederom Saint-Sever-Ca
  • Verdorie, niet aan gedacht, zal de berekeningen nog even over doen… :-)

  • Nicolas,

    Heb je de hoogte van jouw trap naar het InFinnity Deck wel meegenomen in je berekening?
    Wij aardbewoners hebben onze opstelling op het aangezicht van moeder aarde staan.

    ;-)

  • Hoi Arie,

    dank voor het compliment! De resultaten worden inderdaad steeds beter, ik begin steeds beter te begrijpen wat APP en PSP kunnen, maar heb ook geleerd dat het er op lijkt dat de 120s subs in smalband net even te kort zijn om de camera optimaal te laten presteren. Daarnaast ben ik de L-sliders in APP nu aan het gebruiken en die zorgen…[Read more]

  • Waarom niets durven te posten? Facebook is voor de “oh wat geweldig” en de commerciële aspecten, hier weet je dat je de ongezouten meningen krijgt, die je vervolgens ook nog kunt gebruiken om wat van te leren.

    Ik vind het een forse vooruitgang, rondere sterren en details, APP helpt … nu nog … om maar weer in herhaling te vallen en zie…[Read more]

  • Beste Francis (Sneyers),

    Ik heb jouw vraag zoals gesteld op de Wall in een forum topic gegoten, dit voor het nageslacht. Vriendelijk verzoek om volgende keer zelf een forumtopic aan te maken bij dit soort interessante vragen en nog interessantere antwoorden.

    Groet,

    Marc

  • Ik realiseer me net dat ik een denkfout gemaakt heb. Ik vergeleek de stappen met een kwart golflengte, maar ik moet natuurlijk vergelijken met de DOF en dat scheelt nogal wat. Dit betekent dat er al geen verschil meer is bij een afstand groter dan 100km oftewel 0.0003 lichtseconden.

    Er bestaat wel kans dat de Airy-disc er beter uit ziet als er…[Read more]

  • Er zit qua afstand waarop het niet meer uitmaakt vrijwel geen verschil tussen de Esprit en de C11. De DOF is wel wat anders, namelijk 0.054mm. Je kan dus scherpstellen op ieder object dat verder dan 117 lichtseconden (2 lichtminuten) van ons verwijderd is. Er zou dus nog verschil moeten zijn tussen de Maan en de sterren (of heb ik een rekenfout…[Read more]

  • Dat we een auto-focuser nodig hebben, is omdat we moeten proberen de beeldsensor precies op die afstand s2 van het objectief te krijgen, het liefst binnen je depth of focus (DOF). DOF kan berekend worden uit DOF = lambda x (f-getal)². Met f-getal van mijn Esprit van 7 kom ik dan op 0.00054 x 49 = 0.026mm. En dat is waarom een motor handig is bij…[Read more]

  • Beste, ik ben diep onder de indruk van deze berekeningen, maar dit is wat te ingewikkeld voor mij. Maar toch heel erg bedankt hiervoor.
    Ik werk met een Celestron c11 brandpunt 2800 mm met soms x2.5 televue wordt dat 7000mm.
    Kan ik met deze configuratie scherpstellen op Deneb, om dan ook een object op 50 miljoen lichtjaar scherp te hebben ?

  • Load More
Scroll to Top