-
InFINNityDeck replied to the topic Focusering van DSO-objecten in the forum Methoden en Technieken 6 years, 10 months ago
We kunnen dit natuurlijk even snel berekenen. Voor een lens geldt (afbeelding van https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lens#/media/File%3ALens3.svg):
1/s1 + 1/s2 = 1/f
Met s1 als de afstand tot het object en f het brandpuntsafstand van je kijker (ik heb even 1050mm van mijn Esprit genomen) kunnen we s2 berekenen. Hieronder heb ik dat in stappen met…[Read more]
-
Sneyers replied to the topic Focusering van DSO-objecten in the forum Methoden en Technieken 6 years, 10 months ago
Dank u Kees, dat dacht ik eigenlijk ook, maar waarom verkoopt men dan scherpstelmotors voor astrofotografie ?
-
KeesScherer replied to the topic Focusering van DSO-objecten in the forum Methoden en Technieken 6 years, 10 months ago
Voor het scherp krijgen van de maan is scherpstellen op een ster prima, allebei dicht genoeg bij oneindig. En verderweg maakt het al helemaal niet meer uit. Nog illustratiever, een ISS maan-overgang.
-
Sneyers started the topic Focusering van DSO-objecten in the forum Methoden en Technieken 6 years, 10 months ago
Scherpstellen op deepsky objecten is verwarrend. Als je een Galaxy wilt fotograferen die 30 miljoen lichtjaren verwijderd is, is het dan voldoende om scherp te stellen op bv. de ster Deneb (1600 lichtjaar) met een Batinovmasker, om dan de Galaxy te kadreren en met dezelfde focusinstelling te fotograferen ?
Of is er wel degelijk nog een…[Read more] -
Bakx replied to the topic Vogelspotten (IC5070) op 20 augustus 2019. in the forum Deepsky 6 years, 10 months ago
Telkens weer een stukje beter Nicolas.
Opname is mooi scherp. Wat ging er mis met het Hubble palette? Dan krijg wat mooi blauw tegen die 2 bulten (AKA the mountains).Kwestie van smaak natuurlijk.
-
Bakx started the topic Soul Mate IC1848 in the forum Deepsky 6 years, 10 months ago
De afgelopen 4 nachten opnamesessies van 4 1/2 uur gedaan.
Ivm het maanlicht in narrow band en in het Hubble palette uitgewerkt.
Ha (waterstof) krijgt het goene kanaal toegewezen.
SII (zwavel) krijgt het rode kanaal.
O3 (zuurstof) wordt het blauwe licht toebeeld.De kleuren zijn derhalve “false colors” en dus niet de echte kleuren.
Dit even voor…[Read more]
-
InFINNityDeck replied to the topic Vogelspotten (IC5070) op 20 augustus 2019. in the forum Deepsky 6 years, 10 months ago
Flink lopen puzzelen met het palette, maar ik krijg de blauw-gele variant (nog) niet naar mijn zin. Ik heb de data nogmaals met RGB-combine samengesteld en iets anders nabewerkt en ben met onderstaand resultaat best tevreden.
Nicolàscombine-RGBHubble-image-Sts
-
Defesche changed their profile picture 6 years, 10 months ago
-
InFINNityDeck replied to the topic Noord Amerika nevel (NGC7000), 23 juli 2019 in the forum Deepsky 6 years, 10 months ago
Fraaie plaat wel! Ik ben afgelopen nacht begonnen met het zuidelijke deel ervan en heb nu 5 uur smalband met mijn ED150 Esprit opgenomen. Dit moet nog uitgebreid worden naar circa 15 uur smalband en 5 uur RGB voor de sterkleuren. Hierbij alvast een zeer snelle processing… over drie heldere nachten meer…
Nicolàscombine-RGB-image-Sts
-
Bus started the topic Elephants Trunk (IC1396) in the forum Deepsky 6 years, 10 months ago
Al een hele tijd hier op het forum niks gepost. Maar uiteraard niet stilgezeten en ook het forum regelmatig bezocht en bekeken. Momenteel heb ik mijn montering en kijker plus randapparatuur dusdanig onder controle dat ik weer eens wat durf te posten. Ditmaal een 4.5h aan 600sec subs met de ASI294MC Pro camera en de William Optics GT71 + 0.79x…[Read more]
-
Frank_Teunissen replied to the topic Noord Amerika nevel (NGC7000), 23 juli 2019 in the forum Deepsky 6 years, 10 months ago
Narrowband Noord Amerika nevel (NGC7000), 23 juli, 21-23 aug 2019
Nogmaals NGC7000 ofwel de Noord-Amerika nevel. Nu in een zg. Hubble palette (mijn eerste!). Hierbij heb ik in verschillende nachten opnamen gemaakt door Ha- (waterstof), SII-(zwavel) en OIII- (zuurstof) filters. Deze opnamen zijn bijeengevoegd voor het eindresultaat.
- SetUp …
-
InFINNityDeck replied to the topic Vogelspotten (IC5070) op 20 augustus 2019. in the forum Deepsky 6 years, 10 months ago
Mooie plaat Kees,
dit is feitelijk dezelfde methode die ik binnen PSP gebruikte voor mijn eerste Papekaan. Het nadeel van de methode is, dat het lastig is een mooie vloeiende overgang te bewerkstelligen tussen de kleuren. De ene pixel wordt geel, de andere blauw (of bij mij dus groen en rood/bruin), waardoor in het overgangsgebied ruis te zien…[Read more]
-
InFINNityDeck replied to the topic Messier 45, Zevengesternte, Plejaden. in the forum Deepsky 6 years, 10 months ago
nee, inderdaad, de resolutie is zo laag dat je niet eens kan zien of je je wel goed geschoren had… :-) Volgende keer wel even lachen, had je niet nog ergens een taart liggen? ;-)
Maar wat een pracht! Ik wist dat er sluiers rond de Plejaden zaten, maar niet dat het er zoveel waren, mooi hoor! Leuk dat die zo prominent geplaatst is.Nicolàs
-
Groenewold replied to the topic Vogelspotten (IC5070) op 20 augustus 2019. in the forum Deepsky 6 years, 10 months ago
Prachtig, weet je zeker dat je dit mocht en met jan en alleman gedeeld kon worden? ;) (geintje, geintje)
-
KeesScherer replied to the topic Vogelspotten (IC5070) op 20 augustus 2019. in the forum Deepsky 6 years, 10 months ago
Nicolàs, met de SHO data die je mij gisteren hebt laten downloaden ben ik gaan stoeien met als leidraad deze handleiding van Light Vortex Astronomy. De sleutel hierbij is om de drie stacks voor het samenvoegen een stretch te geven op een zodanige manier dat ze een vergelijkbare achtergrondhelderheid hebben. Ik heb geen ruisreductie toegepast op…[Read more]
-
Theunissen replied to the topic Messier 45, Zevengesternte, Plejaden. in the forum Deepsky 6 years, 10 months ago
Wel heel leuk Kees. Toch een leuke erkenning voor je werk van de afgelopen jaren.
-
KeesScherer replied to the topic Messier 45, Zevengesternte, Plejaden. in the forum Deepsky 6 years, 10 months ago
Zo’n foto komt toch niet lekker uit de verf in een tijdschrift. Maar leuk voor de verzameling ;-)BBC-Sky-at-Night-sep2019-scan
-
InFINNityDeck replied to the topic Vogelspotten (IC5070) op 20 augustus 2019. in the forum Deepsky 6 years, 10 months ago
Na afgelopen nacht nog even 3 uur RGB (30 x 120s per filter) bijgeschoten te hebben, zijn de sterren nu van kleur voorzien. De luminance is nu volledig weggelaten. Ben tevreden over de sterkleur, maar de rest kan nog wat meer diepte gebruiken, vanavond zal ik nog een poging doen dit met processen in APP en PSP goed te…[Read more]
-
Groenewold replied to the topic Vogelspotten (IC5070) op 20 augustus 2019. in the forum Deepsky 6 years, 10 months ago
Nooit zelf gedaan, maar Dylan doet het zo: https://youtu.be/J_EsH54XqjE?t=262
-
InFINNityDeck replied to the topic Vogelspotten (IC5070) op 20 augustus 2019. in the forum Deepsky 6 years, 10 months ago
Dat wil ik best proberen, maar weet jij ook hoe dat palette in elkaar zit?
Nicolàs
- Load More











