Messier 45, Zevengesternte, Plejaden.

Activity Forums Astrofotografie Deepsky Messier 45, Zevengesternte, Plejaden.

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author
    Posts
  • #20087
    KeesScherer
    Participant

    Deze nieuwe versie van M45  is gemaakt met de QHY16200 CCD gedurende 6 nachten met R,G en B filters. Met de Canon 6Da moest ik in 2015/2016 nog HDR gebruiken om stacks met verschillende belichtingstijden te combineren (alhoewel toen een beetje overdreven met 5, 30 240, 360 en 600 seconden stacks). Met de CCD heb ik alleen 300 seconden subs gebruikt. Inmiddels heb ik ook de 10 uur HDR stack uit 2015/2016 gecombineerd met de 18 uur CCD stack van 2018. De CCD data is scherper en het is nog maar de vraag of het resultaat met de DSLR data beter wordt….
    Het is leuk en leerzaam om deze data sets vaker vanaf 0 te bewerken,deze bewerking is van 11 oktober en een uitsnede van het centrale deel.Telescoop: Esprit 100 f5.5, Camera: QHY16200 @-15C.

    78x300sec Rood, 69x300sec Groen, 74x300sec Blauw (18.4 uur)
    5,6,7,8,9 &10 october 2018.
    Bewerkt met in AstroPixelProcessor en Pixinsight.

    De versies op Flickr en Astrobin hebben een wat suggestieve naam: “Deep inside the Seven Sisters”.

    #20088
    Theunissen
    Participant

    Mooi mooi mooi!

    #20095
    Bus
    Participant

    Wat een geweldig mooie plaat Kees.

    Het feit dat je nu alleen maar 300sec subs hebt gebruikt is dat omdat de CCD een groter dynamisch bereik heeft (grotere Full well capaciteit) dan de DSLR?

    Heb je voor deze opnames ook SGP gebruikt om de verschillende kanalen te belichten en gebruik je daarbij ook een automatisch filterwiel welke wordt aangestuurd door SGP?

    Heel veel vragen, maar zelf zou ik later ook graag naar een volautomatisch systeem willen toewerken. De keuzes op het gebied van aansturing, software en hardware zijn dermate groot dat ik mijzelf eigenlijk geen concrete stappen durf te laten nemen en maar een beetje blijf hangen met de setup welke ik momenteel gebruik.

    Misschien is dat laatste ook niet verkeerd aangezien ik het onder de knie krijgen van mijn huidige setup en de nabewerking van de vergaarde data misschien nog wel belangrijker vindt dan het automatiseren van een setup (helemaal omdat we hier in NL relatief weinig echt goede nachten hebben).

    Momenteel richt ik mijn pijlen op een gedegen guiding en guide setup. De LVI smartguider 2 heeft namelijk zo zijn beperkingen en dat is jammer. Ook zou ik de voor en nadelen van een OAG wel eens willen weten. Het zou enorm schelen in gewicht wanneer ik een volgkijker achterwege kan laten en een OAG kan gebruiken om te guiden met PHD of liever nog standalone.

    Nou ja, genoeg om nog aan te kunnen werken in ieder geval. Tot die tijd kijk ik graag naar zulke platen die jij tevoorschijn weet te toveren ;-)

    Vriendelijke groeten,

    Rutger Bus

    #20097
    KeesScherer
    Participant

    Dank je Rutger,

    Inderdaad, het dynamisch bereik van de CCD is veel groter dan van een DSLR. Ook de kleurbalans en scherpte zijn veel beter. Alles loopt via SGP, ook het filterwiel en de autofocus. Wanneer je weinig waarneemtijd hebt is een automatische opstelling veel productiever, want alle tijd wordt benut (ook terwijl je slaapt) i.p.v. verprutst met handmatige/foutgevoelige akties.   Een 50mm volgkijker met SSAG is heel licht hoor.

    Schermafdruk: van links naar rechts de ruwe stacks van: CCD  gekoppelde autostretch, astrogemodificeerde DSLR gekoppelde autostretch en astrogemodificeerde DSLR ontkoppelde autostretch.

    #20102
    Bus
    Participant

    Het verschil met de CCD t.o.v. de gemodificeerde camera is inderdaad duidelijk te zien. Vooral de scherpte en daardoor de detaillering, en de kleuren zijn bij de CCD een stuk beter. Bedankt voor de info Kees.

    #20109
    Groenewold
    Participant

    Pfff, altijd weer iemand die dieper moet gaan, lijkt een soort afwijking in de hobby. ;)

    #21976
    KeesScherer
    Participant

    Zo’n foto komt toch niet lekker uit de verf in een tijdschrift. Maar leuk voor de verzameling ;-)

    #21977
    Theunissen
    Participant

    Wel heel leuk Kees. Toch een leuke erkenning voor je werk van de afgelopen jaren.

    #21983
    InFINNityDeck
    Participant

    nee, inderdaad, de resolutie is zo laag dat je niet eens kan zien of je je wel goed geschoren had… :-) Volgende keer wel even lachen, had je niet nog ergens een taart liggen? ;-)
    Maar wat een pracht! Ik wist dat er sluiers rond de Plejaden zaten, maar niet dat het er zoveel waren, mooi hoor! Leuk dat die zo prominent geplaatst is.

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top