-
van Overzee replied to the topic Jupiter in 4 stappen (31-07-2020) in the forum Zonnestelsel 5 years, 10 months ago
Laat maar zitten. Ik vind het prima.
-
KeesScherer replied to the topic Jupiter in 4 stappen (31-07-2020) in the forum Zonnestelsel 5 years, 10 months ago
Ik weet niet goed wat de bedoeling van jouw vergelijking is Hans, ik zie b.v. dat jouw Jupiter overbewerkt is, zie de artefacten haaks op de wolkenbanden, hier vergroot weergegeven. De vergelijking van hoogte doet er ook niet zoveel toe, want zoals ik al aangaf gaat het mij om het opdoen van ervaring, ik streef er niet naar om nu de mooiste…[Read more]
-
van Overzee replied to the topic Jupiter in 4 stappen (31-07-2020) in the forum Zonnestelsel 5 years, 10 months ago
Bij jullie staat Jupiter toch ca 25 gr boven de horizon? Maar 5 gr lager dan bij ons in 2017.
Het kan natuurlijk altijd aan de omstandigheden liggen, het blijft een dynamische hobby.
Zal van avond een poging wagen, hopelijk verdwijnt hij niet achter de schoorsteen in de zijstraat.
-
KeesScherer replied to the topic UV bescherming voor montering in the forum Monteringen 5 years, 10 months ago
UV is een probleem voor de kunststoffen van b.v. de knoppen van de Vixen klembouten, de bekabeling en de poolzoeker(lak). Alle laksoorten hebben vreselijk te lijden van UV hier, de motorkappen van auto’s in Portugal zien er na een paar jaar uit alsof ze aan het vervellen zijn. Vrijwel alle blootgestelde kunststoffen behalve PVC (Maar zelfs g…[Read more]
-
Theunissen replied to the topic UV bescherming voor montering in the forum Monteringen 5 years, 10 months ago
Kan UV kwaad anders dan voor de lak?
-
Frank_Teunissen posted an update 5 years, 10 months ago
C/2020-F3 NEOWISE met Takahashi FS60C+Ca6D
In de nacht van 20 op 21 juli ben ik ergens in de Ooijpolder gaan staan om vrij uitzicht te hebben en zo de op 105miljoen kilometer verstaande komeet NEOWISE nogmaals vast te leggen. Dit keer met een kleine set-up het veld in. Op wat lichte sluierbewolking aan de horizon na, was het die nacht behoorlijk…[Read more] -
KeesScherer started the topic UV bescherming voor montering in the forum Monteringen 5 years, 10 months ago
Begin juni valt hier de laatste regen en eind september is pas weer de eerste bui. Dus deze montering kan buiten blijven staan, maar een zak eroverheen is een slechte optie vanwege de warmteopbouw, zelfs de Mylar hoezen. De UV index is hier vaak 10-11 dus onbedekt is ook al geen goed idee. Deze simpele houten plaat die op een vixenplaat is gezet…[Read more]
-
KeesScherer replied to the topic Jupiter in 4 stappen (31-07-2020) in the forum Zonnestelsel 5 years, 10 months ago
En in 2012 kon het weer veel beter, maar dat is niet het punt van de post Hans. Dit is praktijkervaring opdoen voor de periode =>2022.
-
van Overzee replied to the topic Jupiter in 4 stappen (31-07-2020) in the forum Zonnestelsel 5 years, 10 months ago
Ik heb even in mijn archief gezocht. In 2017 kon het toch een stuk beter. Misschien ligt het aan de lage stand van Jupiter.Een filmpje met mijn Canon. RegiStax met wavelets. Jupiter bevond zich toen ca 30 gr boven de horizon.Jupiter 8806 26-5-2017 t=1-30ISO 400
-
InFINNityDeck replied to the topic Jupiter in 4 stappen (31-07-2020) in the forum Zonnestelsel 5 years, 10 months ago
Ik ben al diverse keren met die wavelets aan de slag geweest, maar kreeg het nooit voor elkaar om daar echt iets fraais van te maken, voor mij een soort zwarte magie… mooi hoor!
Nicolàs
-
KeesScherer started the topic Jupiter in 4 stappen (31-07-2020) in the forum 5 years, 10 months ago
Maksutov 180/2700 / ASI 290mm/ Proplanet 642 bp IR filter. Opgenomen in 90 seconden: 9887 frames met Firecapture in Linux, verwerkt in Autostakkert, Registax en Pixinsight. HDRMultiscaleTransform brengt nog net wat meer detail naar voren.Jupiter-20200731-222047-4luik-annotated-pub
-
Theunissen replied to the topic Mars op 6 augustus 2020 in the forum Zonnestelsel 5 years, 10 months ago
Mooi!
-
InFINNityDeck started the topic Mars op 6 augustus 2020 in the forum Zonnestelsel 5 years, 10 months ago
Afgelopen dagen ben ik bezig geweest een nieuwe side-by-side plate te installeren en afgelopen nacht de telescopen evenwijdig gesteld en een model gemaakt. Toen ik om drie uur vanochtend het voor gezien wou houden, keek ik nog even naar buiten en zag daar iets roods aan de hemel: Mars!
Tussen de wolken door was de hemel behoorlijk strak, zo…[Read more]
-
KeesScherer started the topic Saturnus 31-07-2020 met Maksutov 180 in the forum Zonnestelsel 5 years, 10 months ago
Rond 22:00 staat Saturnus hier in Portugal op zo’n 20 graden hoogte (30 graden hoogte rond middernacht, maar het is nog oefening). Deze opname is gemaakt met de Skywatcher Mak 180 met 2700 mm brandpuntsafstand en de ZWO-ASI290mm camera met Proplanet 642bp IR filter.
Opnameduur in Firecapture: 90 seconden, 121fps, 8 msec, gain 445, 10959…[Read more]
-
Willems posted an update 5 years, 10 months ago
Volgens https://transit-finder.com/ zou vanmiddag om 17:12:17 MEZT vanuit mijn achtertuin het ISS vrijwel midden over de zon passeren. Gezien deze unieke gelegenheid heb ik daarom vanmorgen maar eens de ASI 224MC achter de Takahashi FS-60CB met Herschel prisma gezet en enkele proefopnames gemaakt met FireCapture. Desondanks werd het uiteindelijk…[Read more]
-
InFINNityDeck started the topic C/2020 F3 NEOWISE in de nacht van 2 op 3 augustis 2020 in the forum Zonnestelsel 5 years, 10 months ago
Neowise is nu een beetje een glow-in-the-dark ornament aan het worden. Naarmate de tijd vordert neemt de helderheid zienderogen af. Dat deze foto ook nog eens door een hele licht sluierbewolking genomen is, helpt daarbij uiteraard ook niet, zie de tweede foto welke met de ZWO ASI290MC genomen is (Neowise moet ergens in het midden verstopt zitten).…[Read more]
-
InFINNityDeck replied to the topic De zon op 31 juli 2020 in the forum Zonnestelsel 5 years, 10 months ago
Hoi Wim,
dank! Ja, ik heb de volle zon gedaan volgens mijn tweede artikel, de detailopname volgens het eerste, maar dan wel met een inverted histogram in IMPPG (zie tweede artikel).
Nicolàs
-
engels replied to the topic De zon op 31 juli 2020 in the forum Zonnestelsel 5 years, 10 months ago
Zeer fraaie opnamen. Heb je nog enige beeldprocessing gedaan?
Wim
-
InFINNityDeck started the topic C/2020 F3 NEOWISE in de nacht van 1 op 2 augustus 2020 in the forum Zonnestelsel 5 years, 10 months ago
Ik dacht maar zo, ik zal nog eens een foto van Neowise plaatsen, mochten jullie die nog niet gezien hebben.. ;-)
Het gaat nu hard achteruit met de komeet. Hij wordt alsmaar lichtzwakker en de staart is nu vrijwel niet meer te zien. Helaas was er maar een gaatje voor één serie opnames, dus er was geen kans meer om met langere subs te e…[Read more]
-
Theunissen replied to the topic De zon op 31 juli 2020 in the forum Zonnestelsel 5 years, 10 months ago
Spectaculair en prachtig inderdaad! Dank voor het plaatsen.
- Load More












