-
InFINNityDeck started the topic C/2020 F3 NEOWISE in de nacht van 30 op 31 juli 2020 met APP 1.083 bèta in the forum Zonnestelsel 5 years, 10 months ago
Eergisteravond wederom Neowise op de plaat gezet, met dezelfde instellingen als de dag ervoor. Inmiddels heeft @bula de eerste bèta-versie van APP 1.083 uitgebracht met daarin de mogelijkheid kometen te stacken. Het was even zoeken hoe het werkt, maar dat was gelukkig op het APP-forum goed omschreven. Dus de data maar eens op de oude manier…[Read more]
-
InFINNityDeck started the topic De zon op 31 juli 2020 in the forum Zonnestelsel 5 years, 10 months ago
Eergisteren had ik bezoek van een bevriend wetenschapshistoricus die, net als ik, interesse heeft in de vroege geschiedenis van de telescoop. Samen hebben we voor het eten naar de zon gekeken met zowel de GTT60 (door middel van projectie) en de 80mm Lunt. Met de GTT60 en oculairprojectie konden we activiteit waarnemen: de zon had één minuscuul z…[Read more]
-
InFINNityDeck started the topic Animatie C/2020 F3 NEOWISE in de nacht van 29 op 30 juli 2020 in the forum Zonnestelsel 5 years, 10 months ago
Gisteravond had ik vier opnames gemaakt van Neowise, met vier verschillende instellingen, de vierde opname ervan plaatste ik eerder op dit forum. Door de vier resultaten als een animated gif achter elkaar te zetten, is mooi te zien hoe snel de komeet ten opzichte van de hemel beweegt. Het midden van de opnames is respectievelijk om 21:30, 21:57,…[Read more]
-
InFINNityDeck started the topic C/2020 F3 NEOWISE in de nacht van 29 op 30 juli 2020 in the forum Zonnestelsel 5 years, 10 months ago
Het was een kwestie van geduld sinds de laatste keer, maar vanavond was het dan toch weer helder. De komeet is in helderheid flink afgenomen, met het blote oog was deze niet meer te zien. Ook aan de belichtingstijden was het te merken. In plaats van 2s en 5s voor respectievelijk L en RGB, ging de sluiter vanavond beduidend langer open. Voor de…[Read more]
-
InFINNityDeck replied to the topic C/2020 F3 NEOWISE in de nacht van 21 op 22 juli 2020 in the forum Zonnestelsel 5 years, 10 months ago
Uiteraard moet dit wel vermeld worden, vooral omdat er wellicht wat artefacten te zien zullen zijn in het eindresultaat. Ik weet niet precies hoe @bula e.e.a. in APP zal implementeren, maar de sterren uit de komeetfoto verwijderen gaat door middel van filteren tijdens het stacken. Dit gaat net zoals we nu vliegtuigsporen eruit filteren, het…[Read more]
-
engels replied to the topic C/2020 F3 NEOWISE in de nacht van 21 op 22 juli 2020 in the forum Zonnestelsel 5 years, 11 months ago
OK dat is helder. Bedankt voor de commentaren.
-
InFINNityDeck replied to the topic C/2020 F3 NEOWISE in de nacht van 21 op 22 juli 2020 in the forum Zonnestelsel 5 years, 11 months ago
Hoi Wim,
ik meen inderdaad dat dat kan, maar @bula wil dat in APP wat verder doortrekken. Uit correspondentie met hem is mij duidelijk geworden dat hij niet alleen het komeet stacken wil automatiseren, maar ook de achtergrond. Het idee is dus dat het eindresultaat een combinatie is van een stack van de komeet met een stack van de achtergrond (dus…[Read more]
-
Gralike replied to the topic C/2020 F3 NEOWISE in de nacht van 21 op 22 juli 2020 in the forum Zonnestelsel 5 years, 11 months ago
Tis nog wel een dingetje in PI, maar je hebt een deel van het verhaal onder cometalignment.
-
engels replied to the topic C/2020 F3 NEOWISE in de nacht van 21 op 22 juli 2020 in the forum Zonnestelsel 5 years, 11 months ago
Ik dacht in mijn onnozelheid dat dit ook kon in Pixinsight of heb ik wat gemist?
Wim
-
Frank_Teunissen replied to the topic C/2020F3 NEOWISE 24 juli 2020 in the forum Kometen 5 years, 11 months ago
Fraai Kees!
-
KeesScherer replied to the topic C/2020F3 NEOWISE 24 juli 2020 in the forum Kometen 5 years, 11 months ago
Ah, vergeten: Esprit 100/QHY16200. Ik heb liever een grote mandarijnenboom dan een komeet.
-
InFINNityDeck replied to the topic C/2020 F3 NEOWISE in de nacht van 21 op 22 juli 2020 in the forum Zonnestelsel 5 years, 11 months ago
@bula is inmiddels druk bezig met de nieuwe versie van APP waarin komeet-stacken volledig geautomatiseerd is. De onderste twee versies van Neowise, gebruik makende van dezelfde data als bovenstaande, kreeg ik van hem toegestuurd met daarbij de mededeling dat het nog beter wordt! De nieuwe versie moet een dezer dagen uitkomen, ik ben uiteraard…[Read more]
-
InFINNityDeck replied to the topic C/2020F3 NEOWISE 24 juli 2020 in the forum Kometen 5 years, 11 months ago
Mooi Kees,
welke camera en optiek heb je gebruikt?
Nicolàs
PS: wellicht nog een nuttige uitbreiding van je instrumentarium… (mag ook van een ander merk) :-)
-
KeesScherer started the topic C/2020F3 NEOWISE 24 juli 2020 in the forum Zonnestelsel 5 years, 11 months ago
Op 39 graden NB duurde het nog een flink aantal dagen voordat de komeet in de avond zichtbaar zou worden t.o.v. Nederland. Niet alleen qua hoogte in DEC, maar ook i.v.m. een mandarijnenboom die precies in het Noordwesten van de Scopedome staat. De Luminance opnameduur van 30 seconden was perfect voor een puntvormige komeetkern. Dit zijn 9 opnamen…[Read more]
-
Michael started the topic Hulp bij aankoop: 533MC-Pro of 294MC-Pro? in the forum Camera’s en Accessoires 5 years, 11 months ago
Beste mensen,
Ik bezit een c8, een Skywatcher Evostar 80ED en een ASI224MC planeetcamera. Nu wil ik graag deepsky foto’s maken maar merk dat de FoV erg klein is. Ik wil dus een deepsky camera kopen en na wat advies te hebben gekregen twijfel ik nog tussen de 533MC-Pro en de 294MC-pro. Op fora lees ik dat de 533 gevoeliger is en geen amp glow…[Read more]
-
Janssen posted an update 5 years, 11 months ago
C/2020 F3 Neowise, 22 juli 2020, 00:18 tot 00:21.
Fujifilm X-T2 ISO800, XF 90mm of f/2.
64 lights van 2.5 sec, unguided.
Calibratie met 64 darks, ook 2.5 sec.
Calibratie, registratie, integratie in Astro Pixel Processor.
Nabewerking van de geïntegreerde fits file door Andre van der Hoeven.
https://astrob.in/n0dvk5/B/xG5Cmff3Pdvb_16536x16536_Gik1qZZwNeowise F3An astrophotograph by Tom Janssen on AstroBin
-
Musquetier replied to the topic Nieuwe Raspberry PI camera in the forum Camera’s en Accessoires 5 years, 11 months ago
Weer wat zaken toegevoegd aan de HQ camera versie van de AllSkyCam software:
– automatisch software upgrades
– dark frame creatie en processing
– tekst annotaties
– auto focus switch
Om te handmatig te upgraden:
cd ~/allsky; git pull; make; sudo cp camera_options.json /etc/raspap
-
InFINNityDeck replied to the topic C/.2020 F3 Neowise 21 juli in the forum Kometen 5 years, 11 months ago
Hoi Hans,
mooie plaat! Dit keer had ik pech, het bleef hier potdicht zitten en heb dus geen opname kunnen maken. Gelukkig heb jij ons nu van een dagelijkse update voorzien! :-)
Mooi om te horen dat Mabula bezig is met het kometen-optie, ik zal hem wat data sturen.
Nicolàs
-
van Overzee started the topic C/.2020 F3 Neowise 21 juli in the forum Zonnestelsel 5 years, 11 months ago
Gisteren (21-7) heb ik besloten, dit is mijn laatste kans. Het weer wordt slechter nu of nooit.
Om 23,00 uur heb ik al mijn spullen in de auto geladen en ben naar het sportveld tegenover de ijsbaan (Haarlem) gereden. Op het veld heb je geen last van hinderlijke lantaarnpalen.
Deze keer heb ik mijn Star Adventurer meegenomen. Na de Polar…[Read more]
-
InFINNityDeck started the topic C/2020 F3 NEOWISE in de nacht van 21 op 22 juli 2020 in the forum Zonnestelsel 5 years, 11 months ago
Belofte maakt schuld en dus weer een nieuwe plaat van Neowise. Opname zoals eerder in LRGB, gevolgd door dezelfde processing. Dit keer lukte alle subs wel, al moest ik wel een uur wachten op een gaatje dat groot genoeg was om de 66 subs op te nemen. De staart begint nu wat meer detail te vertonen. De plaat is tot 85% gereduceerd om te kunnen…[Read more]
- Load More














