Nieuwe Raspberry PI camera

Activity Forums Astrotechniek Camera’s en Accessoires Nieuwe Raspberry PI camera

Tagged: 

Viewing 10 posts - 61 through 70 (of 70 total)
  • Author
    Posts
  • #23479
    Musquetier
    Participant

    Onweer op de AllSkyCam:

    #23625
    Musquetier
    Participant
    Ik heb gisteren ook de mogelijkheid tot tekst annotatie toegevoegd in de software (datum, tijd, image details en eigen tekst).

    Om de te installeren (als je de software al hebt geïnstalleerd) voer je de volgende commando’s uit:

    cd ~/allsky
    git pull

    Als je de GUI gebuikt ook nog deze stap uitvoeren:

    sudo cp camera_options.json /etc/raspap/

    #23666
    Musquetier
    Participant

    Weer wat zaken toegevoegd aan de HQ camera versie van de AllSkyCam software:

    – automatisch software upgrades

    – dark frame creatie en processing

    – tekst annotaties

    – auto focus switch

    Om te handmatig te upgraden:

    cd ~/allsky; git pull; make; sudo cp camera_options.json /etc/raspap

    #23769
    Musquetier
    Participant

    Gisteren samen met Nicolàs weer een paar aanpassingen gedaan om de AllSkyCam nog wat te verbeten. De eerste stap had ik thuis al voorbereid, namelijk het verwijderen van het IR filtertje volgens deze procedure (https://www.raspberrypi.org/documentation/hardware/camera/hqcam_filter_removal.md#:~:text=Turn%20the%20lens%20around%20so,housing%20over%20the%20circuit%20board.). Samengevat:

    1) maak de twee inbusschroefjes los aan de achterzijde van het printje

    2) maak vaste metalen behuizing los van het printje (breek de lijm verbinding met enige kracht)

    3) leg de behuizing zo dat de sensor kant boven zit en druk het IR lensje uit de metalen behuizing met een plastic pennendop (of iets dergelijks)

    4) schroef de metalen behuizing weer op het printje

    Het IR lensje ziet er zo uit:

     

    #23774
    Musquetier
    Participant

    Volgende fase van het plan was om een Light Pollution filter toe te voegen om de gele gloed van de kwik-hoge druk lampen weg te filteren. Hiervoor heb ik een Sky-Watcher 1.25″ Light Pollution filter bij Robtics besteld. Zodra die binnen was heb het filter uit de 1.25″ behuizing gehaald en hiermee samen met een test Raspberry Pi en de HQ camera zonder IR filter naar Nicolàs gereden.

    Daar aangekomen hebben we de focal distance van de lens ten opzichte van het printplaatje bepaald (om te checken of er voldoende ruimte zou zijn om de Light Pollution lens tussen de behuizing en de lens aan te brengen en nog steeds in focus te kunnen komen. Dit leek net te kunnen (we hadden ong. 0.1 mm speling).

    Vervolgens heeft Nicolàs het filtertje met dubbelzijdig tape op een aluminium schijfje geplakt die in te spannen is in zijn kolomboor. Hierdoor konden we deze beheerst laten ronddraaien om vervolgens de diameter van het filter met een tegel-diamant-vijl deze in een bakje water met ongeveer 8/10 mm te reduceren. Dit duurde ongeveer 5 minuten.

    Nadat de lens zorgvuldig werd met gedemineraliseerd water en pluisvrije tissues gereinigd (om de lijmresten van de tape en eventuele vingerafdrukken te verwijderen) werd deze in de metalen behuizing gelegd van de HQ camera en de lens voorzichtig weer op de behuizing geschroefd.

    We hadden nu echter de indruk dat we lens niet ver genoeg meer in de behuizing konden schroeven om weer dezelfde afstand te verkrijgen die we eerder hadden opgemeten om weer in focus te komen. Daarom besloten we om ongeveer 1 mm van het verloop ringetje (C naar CS) wat dit belemmerde af te draaien op de draaibank. Ook dit was zo gepiept en toen kon alles weer netjes op de juiste afstand worden gemonteerd.

    Omdat ik de Raspberry Pi had meegenomen konden we gelijk de nieuwe setup testen. Hier bleek echter dat de focus afstand was toegenomen door het gebruik van de Light Pollution filter en hadden we waarschijnlijk het C naar CS fitting afstandsringetje niet hoeven af te draaien. Desalniettemin kregen weer een scherp beeld ingesteld en ben ik hierna weer huiswaarts gegaan.

    Daar heb ik de camera weer in de AllSkyCam gemonteerd en rood en blauw waardes voor de wit-balans aangepast naar respectievelijk 1 en 1.5 om weer een natuurgetrouw beeld te krijgen (deze was aanvankelijk veel te rood vanwege het verwijderen van het IR filter). Daarna heb ik de AllSkyCam weer opgespind en deze draait dus nu zonder IR filter en met de gemonteerde Light Pollution filter…

    De AllSkyCam is sinds afgelopen vrijdag ook publiekelijk benaderbaar via https://allsky.musquetier.nl:12321/public.php.

    #23777
    Musquetier
    Participant

    Hier het afdraaien van de C naar CS adapter en het beeld zonder IR maar met Light Pollution filter.

    Met dank aan Nicolàs voor zijn hulp in dit mini-projectje!

    #23787
    Musquetier
    Participant

    De melkweg is nu wel zichtbaar, zie filmpje.

     

    #24437
    KeesScherer
    Participant

    Nog een artikel over een cheap all sky camera gemaakt met Raspberry Pi onderdelen. (Magpi 102 02-feb-2021, download magpi 102 hier).

    #26241
    Musquetier
    Participant

    Ik heb de ASCOM driver voor de RPi HQ camera zojuist geschikt gemaakt voor NINA (werkte tot nu toe vooral goed met SGP). Deze is nu beschikbaar vanaf de ASCOM download pagina voor camera drivers onder optie Raspberry Pi 12MB Color Sensor (external link): Camera & Video Drivers (ascom-standards.org).

    Er zitten wat kleine verbeteringen in de uitleg (readme.txt file) en het debug window hangt nu niet meer (draait in een aparte thread).

     

    #26341
    Musquetier
    Participant

    Ik ben de bij de driver bijgesloten readme.txt nu ook beschikbaar aan het stellen in een wat leesbaar formaat. Ik hoop deze vandaag af te kunnen maken: Raspberry Pi version 3 High Quality (HQ) Camera ASCOM driver version 1.7.2b (musquetier.nl)

Viewing 10 posts - 61 through 70 (of 70 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top