Reply To: Selecteren van een CCD/CMOS camera voor kleine APO

Activity Forums Astrotechniek Camera’s en Accessoires Selecteren van een CCD/CMOS camera voor kleine APO Reply To: Selecteren van een CCD/CMOS camera voor kleine APO

KeesScherer
Participant

Appels en peren. CMOS en CCD zijn totaal verschillende werelden en ik moet heel anders naar “dark”-waarden bij de CCD kijken dan ik gewend was. Uit de afstel/ calibratie routine die ik aan het afwerken ben blijkt dat alles draait om het optimaal gebruik maken van het dynamisch bereik  (duh), en dat de LAAGSTE gemiddelde pixel ADU waarde die uit b.v. een BIAS frame komt onder de 1000 moet liggen en ergens tussen 500 en 1000 ADU. (En via de bepaling van offset en gain maximaliseer je het bereik) Zie bijgaande schermprint van een spreadsheet (een klein deel ervan…) dat ik gemaakt heb met rechts de liniairiteits grafiek waarop te zien is dat bij de kortst mogelijke belichtingstijd (flatpanel voor de cameraopening) al 10000 ADU gemeten wordt. De Biaswaarde is 902 ADU. Dus 1800 ADU voor een darkframe zegt niets. (De grafiek is voor 2×2 binning, bij 1×1 binning gelden weer hele andere instellingen en resultaten. We testen nog een paar dagen verder.  (PS de exposure in de onderste tabel is niet fixed, dat woord was ik vergeten te wissen bij het kopieren van het blok)

Scroll to Top