Selecteren van een CCD/CMOS camera voor kleine APO

Activity Forums Astrotechniek Camera’s en Accessoires Selecteren van een CCD/CMOS camera voor kleine APO

Tagged: , , ,

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 39 total)
  • Author
    Posts
  • #12412
    KeesScherer
    Participant

    Ik werk nu met een Esprit 100 f5.5/Canon 6Da en was steeds van plan om een grote telescoop aan te schaffen als volgende stap. Maar ik kan nog steeds geen keus maken, ook omdat de Esprit zo goed is. Daarom ga ik eerst de andere kant op en wil een Esprit 80 f5.0 erbij nemen die ik ook bovenop de Esprit 100 in de Scopedome kan monteren met , (en daar wordt het moeilijk) een mono CCD/CMOS met filterwiel om smalband op te nemen. De ASI 1600 MM met filterwiel lijkt de voor de hand liggende keuze, maar ik wil hetzelfde of groter beeldveld met de “Ha kijker” als met de Esprit 100/Canon 6Da (3.5 bij 2.5 graad) en met de ASI1600 mm kom ik uit op 2.5 x 1.9 graad. Verder kijkende dan de ASI1600 mm kom ik dan b.v. deze QHY16200 APS-H tegen met een bijna vierkante (27.0 x21.6mm) sensor die een 3.9 x 3.1 graad beeldveld geeft! (Deze FOV calculator werkt plezierig hiervoor) Het aanbod van CCD/CMOS camera’s lijkt groot, maar wanneer je de optimale camera zoekt voor een 33mm flat field dan is de keuze ineens beperkt. Wie heeft er ideeen/tips?

    #12413
    Theunissen
    Participant

    Moeilijk. Dit is een vraag die ook door mij verder uitgezocht  moet worden :-) , ik kom er nog op terug.

    #12415
    Musquetier
    Participant

    Ik kan niet voor die QHY spreken maar die ZWO ASI 1600mm – Cool is toch wel een hele fijne camera met een enorm laag ruis nivo en dat maakt een hoop verschil t.o.v. mijn vorige camera (ATIK383L+) wat mijn foto’s wel ten goede komt (als het tenminste eens onbewolkt zou zijn).

    #12427
    KeesScherer
    Participant

    Ik ben eruit, het gaat toch de QHY16200 worden, Terry Hancock heeft deze camera vorig jaar getest en Jimmy heeft verder geholpen met het uitzoeken van de adapters en verloopringen. En AST Optics heeft de camera gelijk in het assortiment opgenomen. Ik kan de camera op de Esprit 80 en Esprit 100 monteren en later natuurlijk op een grotere telescoop. Ik zal starten met een LRGB-Ha filterset om kennis te maken met deze manier van Astrofotografie (aan de Esprit 80 op de AZ-EQ5 GT montering)

    #12448
    Van den Broek
    Participant

    Top keuze welke filters ga je nemen? Ik twijfel al enige tijd om nog in CCD te investeren … de hogere readnoise en lagere QE tov CMOS voelt dit niet het juiste moment. Maar als ik dan al de issues zie met CMOS camera’s qua drivers and Halo’s rond heldere sterren denk ik dat het toch betere keus is om voor de 16200 te gaan … ben benieuwd naar je ervaringen.

    Heb ook eens naar filter gekeken, astronomik lijkt wel interessant met hun nieuwe deepsky reeks en betaalbaar …

    /Yves

    #12449
    Van den Broek
    Participant

    Nog een vraag, waarom niet de Moravian, voor iets goedkoper een class 1 chip en uit Europa …

    /Yves

    #12450
    Musquetier
    Participant

    Maar als ik dan al de issues zie met CMOS camera’s qua drivers and Halo’s rond heldere sterren denk ik dat het toch betere keus is om voor de 16200 te gaan … ben benieuwd naar je ervaringen.

    Ik herken dit helemaal niet met de ZWO ASI 1600mm – Cool. Kan je dit toelichten?

    #12451
    KeesScherer
    Participant

    Top keuze welke filters ga je nemen?……. /Yves

    Het wordt deze LRGBC-Ha set van Baader, ik had eerst de set van Optolong gekozen, maar die blijkt uit produktie te zijn. De QHY16200 heeft een ingebouwd 5 positie filterwiel zodat ik LRGB + ha zal inbouwen.

    Nog een vraag, waarom niet de Moravian, voor iets goedkoper een class 1 chip en uit Europa … /Yves

    Waarom Geen  Moravian? Ik heb niet gezocht naar de goedkoopste oplossing en ben afgegaan op de ervaringen/tests van Terry Hancock. Ik heb ook de indruk dat de QHY bouwkwaliteit wat beter is en de ingebouwde USB hub met versterkte connectoren spraken mij ook aan.  EDIT: na het lezen van deze discussie op CN had ik toch liever zeker geweten dat ik een class 1 sensor zou aanschaffen. QHY heeft het over “standard grade” en ik heb nog geen idee wat ik dan kan verwachten……

    #12454
    Van den Broek
    Participant

    De rede waarom ik Moravian verkies is gewoon omdat het een Europees bedrijf is, is niet goedkoper, maar in dit geval heb je geen import kosten, voordeel van de EU ;-)

    Ik zou me geen zorgen maken, Calibratie haalt de dode pixels/lijnen wel uit, ATIK bvb weigert de class 1 chip wegens het geld niet waard. Moravian heeft ook ingebouwd filter wheel, de 7 is opgebouwd … Het voordeel is wel de USB hub van de QHY dus het maakt in C niet zoveel uit. Trouwens de Moravian had last van banding in sommige camera’s, hebben ze in v2 HW opgelost. Mocht ik niet de QHY367 in bestelling hebben staan dan zou ik toch ook voor een 16200 based chip gaan. Filters, maakt allemaal niet zoveel verschil, er is ook weer een deel “snobisme” mee gemoeid.

    #12456
    Groenewold
    Participant

    Wauw wat een prijs. :) Wat zijn nu precies de kosten voor een dergelijke camera vraag ik mij dan af.. nu is het waarschijnlijk met name de chip, maar als ik dan kijk naar wat de 6D te bieden heeft, dan vind ik het altijd lastig om meer uit te gaan geven aan een CCD met ongeveer dezelfde specs (ik praat even in het algemeen, niet over de camera die jij hebt besteld).

    #12457
    KeesScherer
    Participant

    Wauw wat een prijs.  Wat zijn nu precies de kosten voor een dergelijke camera vraag ik mij dan af.. nu is het waarschijnlijk met name de chip, maar als ik dan kijk naar wat de 6D te bieden heeft, dan vind ik het altijd lastig om meer uit te gaan geven aan een CCD met ongeveer dezelfde specs (ik praat even in het algemeen, niet over de camera die jij hebt besteld).

    Dat begrijp ik, maar mijn denktraject brengt mij eerder in de richting van een andere camera dan in de richting van een grotere telescoop. Kijk b.v. eens naar deze Luminance (98x 240 seconden) gemaakt met de KAF16200 chip en een Takahashi 106 (Vergelijkbaar met mijn Esprit 100) Deze opname is gemaakt bij een SQM van 15 (Dus met zware lichtvervuiling). Dat is toch wel “next level” qua details.

    #12461
    Brands
    Participant

    De canon 6D biedt erg veel voor zijn geld vind ik  (en een grote sensor), de keuze voor een andere telescoop of andere camera zal nauw samenhangen met wat je wilt fotograferen, de te verwachte resolutie en beeldgrootte, ook kan ik me voorstellen dat je een gevoeligere sensor wilt hebben om tijd te winnen. De qhy16200 lijkt me zeker een geweldige camera, maar het is een boel geld. Ik heb zelf een ouder type qhy, ze zijn erg stevig gebouwd, over de ondersteuning zijn de meningen nog verdeeld. Ik ben zelf ook al maanden bezig om een goede keuze te maken voor een andere camera (mono) , ik neig zelf toch naar een gevoelige middel grote chip met dan maar een iets kleiner beeldveld. De ZWO ASI 1600 is toch ook wel een camera die goede prestaties levert en wordt steeds weer verbeterd en is nauwelijks te verslaan voor dat bedrag, maar goed die heeft een wat kleinere chip en kleinere pixels. Voor mij persoonlijk vind ik het ook belangrijk om niet weer over te stappen naar grotere filters, want als dat er ook nog bijkomt…

    #12471
    Van den Broek
    Participant

    Ik herken dit helemaal niet met de ZWO ASI 1600mm – Cool. Kan je dit toelichten?

    Is een combinatie van snelheid telescoop en afstand tot filters, als je wat rondziet op internet vindt je daar wel het 1 en het ander over.

    #12474
    Musquetier
    Participant

    Ik herken dit helemaal niet met de ZWO ASI 1600mm – Cool. Kan je dit toelichten?

    Is een combinatie van snelheid telescoop en afstand tot filters, als je wat rondziet op internet vindt je daar wel het 1 en het ander over.

    Maar dit heeft dan toch niks met de CMOS technologie of driver te maken?

    #12476
    Groenewold
    Participant

    Ik ken dat reflectie/halo-probleem inderdaad, maar wat ik ook qua afstand (filter-lens-sensor) probeerde op mijn F5 Newton, niks hielp. Uitrekenen van waar de reflectie zou kunnen zitten gaf toch aan dat het iets nabij de sensor kon zijn. Gekke is, of zuiver toeval aangezien ik nog weinig met mijn nieuweF4 Newton ge-imaged heb, dat ik het met de nieuwe scoop nog niet gezien heb. Maar zoals gezegd, daar heb ik alleen nog Andromeda mee geschoten, hooguit 2 min per frame en veelal zonder filter. 1x H-Alpha getest op de Whirlpool galaxy, ook daar geen reflecties… maar wellicht was er daar weer geen ster helder genoeg.. ik moet eens testen op een heldere ster. Mocht het weg zijn, dan zou ik toch erg verbaasd zijn.. of is dat een bekend iets, dat er in de telescoop zelf (vangspiegel oid) wat reflecteerde?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 39 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top