Activity › Forums › Astrofotografie › Zonnestelsel › Kometen › De komeet, het surfboard en de uil › Reply To: De komeet, het surfboard en de uil
Vind het best wel een prestatie gezien het feit dat je gebruik maakt van de SA. Is de opname vanuit ons landje gemaakt?. Hoe heb je de SA op het onderwerp gericht aannemende dat je door de camera moest “kijken”?. Neem aan dat je ook guiding gebruikt hebt in ra? Kun je wat meer detail geven mbt apparatuur op SA-montering? MOOI RESULTAAT !
Deze opnames zijn gemaakt vanuit mijn achtertuin in het dorp Roden, net onder Groningen! Een zogenaamde “yellow zone”
Het was in eerste instantie wel de bedoeling om te guiden, maar de guidecam kon geen volgster vinden. Vandaar dat ik ben overgestapt op een belichting van 30sec. op ISO800 (het was de bedoeling om met guiding op ISO 400 schieten met 1minuut subs)
Voor wat betreft de uitlijning van de SA is het gewoon een kwestie van de boel goed balanceren en vervolgens de poolster in de juiste positie op de ring van de poolzoeker zetten. Aangezien de poolzoeker niet verlicht is is dit wel een beetje een gepruts omdat je met één hand van bovenaf een rood lampje in de poolzoeker moet schijnen en dan heb je nog maar één hand over om de fijnafstelling te doen…niet ideaal en ik moet zeggen dat ik er deze keer ook iets meer tijd in heb gestoken dan normaal. (ongeveer 20 minuten schat ik)
Het opzoeken van het onderwerp is vrij makkelijk als je weet waar je moet zijn. Gewoon een kwestie van “point and shoot” doordat het beeldveld nog vrij groot is zit je vaak bij een eerste richtpoging al wel in de buurt. Gelukkig heeft de Sony A6000 een liveview scherm waardoor je de meest heldere sterren als referentie kunt gebruiken…daarna kan je nog wat aan de fijnafstelling van de compositie werken, maar meestal gebruik ik toch niet het volledige beeldveld en maak vaak een uitsnede van het complete beeld. (soms doe ik dit zelfs al in DSS zodat het stacken wat sneller gaat en er minder geheugen nodig is)