Reply To: Messier 106

Activity Forums Astrofotografie Deepsky Messier 106 Reply To: Messier 106

Musquetier
Participant

Dank voor het meedenken!

De unity gain/offset waarde voor deze camera is 139/21. Met deze waarde beginnen de meeste gebruikers. Daarnaast zie ik goede resultaten voor smallband waarbij 200/50 wordt gebruikt (dit laatste moet ik zelf nog testen).

Mijn ervaring met de GAIN = 0 resulteerde er juist in dat ruis juist gaat overheersen??? De resultaten met unity gain (en korte belichtingstijden) zijn veel beter t.a.v. de totale SNR.

Daarnaast is het zo dat hoe korter je je belichting houdt hoe minder uitgesmeerde sterren je krijgt (totale seeing invloed is lager).

Ik ben hier nog volop mee aan het experimenteren maar het aantal nachten hiervoor is momenteel zo beperkt dat het lang duurt voordat ik er een goed totaalplaatje van krijg…

Zie ook deze vergelijking waaruit blijkt dat je met de andere instellingen al snel je sterkleuren verliest…..

Er wordt in dit artikel gesteld dat dit geldt bij langere exposures. Als je deze echter aanpast (ik hanteer momenteel 60 sec. voor Lum en 120 sec. voor RGB maar wellicht moet ik nog korter) wordt dit probleem weer gereduceerd.

Scroll to Top