Activity › Forums › Astrofotografie › Deepsky › eerste bewerking m42 in APP › Reply To: eerste bewerking m42 in APP
Nog (steeds…) APP aan het testen. Ik heb de opname met verschillende progs gestacked (DSS, fitswork en nog enkele) en mijn ervaring is dat APP het stacken voortreffelijk doet, zeker gezien de eenvoud om tot een goede stack te komen. Voor de test heb ik alles default gelaten. Bijgaand een resultaat dat na stacken binnen APP color-calibrated is waarbij ik het referentiekader om de nevel heb getrokken. Verder binnen PI snel de volgende bewerkingen er op los gelaten; histo-stretch, tgvdenoise, hdrmultiscaletransform, localhistogramequalisation, unsharpmask, darkstructure-enhance, scnr. Daarna in Photoshop de highlights binnen de kern wat getemperd. De tweede opname heb ik hetzelfde bewerkt als bovenvermeld, doch met colorcalibration binnen PI ipv APP, dus alleen de onbewerkte stack binnen PI gebruikt. Voor beide colorcalibrations heb ik ik hetzelfde gebied gemarkeerd en ben van mening dat het binnen PI een beter resultaat oplevert. De resultaten zijn divers maar welke de “goede” is ???. Tenzij ik nog iets niet goed doe binnen APP (nabewerking durf ik nog niet goed aan hierin) gaat mijn voorkeur van nabewerking vooralsnog uit naar PI. Maar petje af voor het stacken binnen APP!!!!!