Activity › Forums › Astrofotografie › Deepsky › eerste bewerking m42 in APP › Reply To: eerste bewerking m42 in APP
Hoi Ed,
ik heb naar je stack gekeken, wat valt mij op:
– ik denk dat er iets niet goed gaat in je bias en/of dark calibratie, in je stack zijn duidelijk horizontale lijnen te zien van ofwel de read noise patronen van je sensor of de vaste patronen van de dark current. De lijnen kunnen dus zowel in de bias als wel de dark current zitten. Dus ik denk dat er hier sterk winst te behalen valt ;-) als we dit kunnen oplossen.
– ik krijg min of meer hetzelfde resultaat als jou na remove light pollution, calibrate background, star color calibration en selective color. Waarom het resultaat van PI zo blauw wordt is voor mij op basis van de data niet duidelijk, mogelijk doet PI de kleurcalirbatie middels je histogram en in dit geval is dat denk ik niet goed, maar ik weet het niet zeker moet ik bekennen.
– het rode kanaal in je stack is het slechtste/zwakste kanaal, na achtergrond calibratie krijg je daarom een veel breder histogram voor het rode kanaal tov het blauwe en groene kanaal. Ik zou denken dat je mogelijk een filter hebt gebruikt wat veel rood licht heeft tegengehouden en mogelijk meer dan je lief is? Heb je een LPS filter of iets dergelijks gebruikt?
Wat plaatjes van mijn bevindingen met histogrammen erbij: