Activity › Forums › Astrofotografie › Deepsky › eerste bewerking m42 in APP › Reply To: eerste bewerking m42 in APP
Wat is nu de oplossing voor je data?
Vanwege bovenstaande bevindingen, zul je de beste calibratie van je light frames halen als je zo goed als mogelijk dark calibratie doet.
Maak geen masterbias, enkel een masterdark uit een set darks en trek daar geen masterbias vanaf.
Als je flats gaat gebruiken, idem voor het beste resultaat, geen bias, maar dark flats maken, dus darks die matchen qua exposure en ISO met je flats.
Zie screenshot van een gecalibreerde light met een BPM en de Masterdark waar we geen bias vanaf hebben gehaald.
Ik zie nu 2 afzonderlijk problemen die beiden op te lossen zijn en waarmee de kwaliteit van je opnames vooruit zal gaan.
- Het zwart punt van deze stretch is 0, kan niet lager, je ziet aan het histogram dan ook dat de histogram pieken helemaal niet zijn los gekomen van de linkerkant van het histogram. Daarom krijg je ook nu geen optimale data calibratie en is je data ruizig. Met name het rode kanaal is heel zwak. Dit komt vermoedelijk door het LP filter dat je gebruikt. Nu wil je natuurlijk de lichtvervuiling in de buurt blokkeren, dus dat gebeurd, maar je zult moeten zorgen dat je wat langer belicht om de histogrammen los te doen komen van de linkerkant. Dus langer belichten met een guider zal een flinke verbetering teweeg brengen.
- Mogelijk is het specifieke LP filter voor jouw omstandigheden en belichtingstijden te agressief. Het rode kanaal is natuurlijk interessant voor de waterstof signalen uit de ruimte, en er komt gewoon erg weinig rood licht op de sensor, zeker als je het vergelijkt met de groene en blauwe signalen. Ik weet dit nu niet zeker hoor, maar het is een gedachte die bij me opkomt kijkend naar de histogrammen. Misschien zijn de opnames wel gemaakt met een volle maan, en de lucht is gewoon veel blauwer op dat moment dus er komt meer blauw binnen.