eerste bewerking m42 in APP

Activity Forums Astrofotografie Deepsky eerste bewerking m42 in APP

Tagged: ,

Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 67 total)
  • Author
    Defesche
    Participant

Hoi Mabula,

dank voor je moeite.

De donkere strepen, die kunnen pas weggehaald worden in PI (canonbandingnoise)?, of kan dit in APP ook?

Bij al mijn opnamen gebruik ik altijd en lp-filter (Optolong), zeker gezien mijn nare ligging in een woonwijk met veel feest-  tuin- straat-verlichting :-(

gr, Ed

Defesche
    Participant

Beste collega,

Ik heb een onderzoek gedaan, mogelijk voor iedereen van belang, en wil deze graag delen met de rest van de familie.

Al mijn bevindingen had ik vastgelegd in een pdf, in de bijlage mijn bevindingen en ik hoop dat u me kunt helpen bij deze.

Bij voorbaat dank,

Ed Defesche

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    Defesche
    Participant

De text is blijkbaar verkeerd overgekomen…

Ik had een probleem om mijn pdf alhier te presenteren. Omdat alleen foto’s werden geaccepteerd wist ik niet hoe dit moest. Bij de paperclip kon ik alleen een link opgeven.

Ik had middels dat bericht een verzoek om hulp gestuurd om deze pdf alsnog geplaatst te krijgen.

Ik dank collega Theunissen voor zijn helpende hand in deze

Haverkamp
    Participant

Hoi Ed,

Ik heb je data bekeken en gecalibreerd met de bias en darks die je had aangeleverd.

Mijn vermoeden is bevestigd, je hebt zeker geen canon banding script nodig om de horizontale strepen uit de lights te halen. Je hebt enkel de juiste calibratie workflow nodig ;-)

Dit zijn je 5 lights gecalibreerd en geintegreerd in APP, vrijwel geen horizontale strepen meer te zien ;-) ik heb maar 5 darks gebruikt, als je er meer toepast dan zal het vrijwel helemaal verdwijnen, dat in combinatie met wat ditheren tussen de opnames en het is volledig weg. De strepen zitten in je dark current. Dus je moet echt dark calibratie goed doen bij deze camera.

Ik moet even de deur uit, als ik terug ben zal ik precies uitleggen hoe, wat en waarom. Maar alvast de JPG vrijwel zonder horizontale strepen (1ste foto), zeker vergeleken met je oorspronkelijke integratie, (dat is de 2de foto):

Defesche
    Participant

Dank voor je onderzoek.
    Temperatuur van zowel lights als darks verlopen tijdens een sessie nogal. Als ik een uur aan het belichten ben (60 x 1 min bijv) dan is de temp bij het begin zo’n 32 en loopt aan het einde van die periode naar waarden zo’n 10 gr minder. Daarna de darks en ook daar krijg je een behoorlijk temp-verloop. Een temp gereguleerde astrocamera wordt een beetje te duur en mijn vraag: is zoiets programmatechnisch mbt darks bijv “recht te trekken”?. Ik weet dat in fitswork een mogelijkheid is om temp “aus zu gleichen”. Ik wil komend jaar toch eindelijk eens iets betere resultaten kunnen behalen vanaf mijn bescheiden achtertuintje.Het begin is er en het moet toch beter kunnen?

Musquetier
    Participant
    Haverkamp
    Participant

Hoi Ed, schalen van Darks voor exposure, ISO en temperatuur ga ik in APP inbouwen, maar het zal nog even duren. Het staat wel op mijn lijstje van belangrijke functies om toe te voegen.

Haverkamp
    Participant

Hoi Ed,

bij deze de uitleg over calibratie van je light frames die uit je EOS 550D komen:

Allereerst bekijken we de bias frames en de masterbias die we daaruit kunnen maken. Zie screenshot van de masterbias van 5 bias frames.

Deze masterbias heeft in 16bit een Bias pedestal/offset van ongeveer 8000 ADU (zie de bovenste slider waarmee je zwart punt zet). In 14bit is dit 4 keer zo laag, de statistiek van de 14bits data van de masterbias staat in de fits header, dus daarin zie je dat de bias offset in 14bits net iets boven 2000 ADU ligt:

FITS HDUs: 1
    HDU1 – SIMPLE = T / Java FITS: Tue Jul 04 13:47:31 CEST 2017
    HDU1 – BITPIX = 16 / bits per data value
    HDU1 – NAXIS = 2 / number of axes
    HDU1 – NAXIS1 = 5344 / size of the n’th axis
    HDU1 – NAXIS2 = 3516 / size of the n’th axis
    HDU1 – EXTEND = T / Extensions are permitted
    HDU1 – BSCALE = 4.000183116645303 / scaling to 16bit
    HDU1 – BZERO = 32768.0 / offset data range to that of unsigned short
    HDU1 – DATE = ‘2017-07-04T11:47:31’ / creation date of master bias
    HDU1 – SOFTWARE= ‘Astro Pixel Processor by Aries Productions’ / software
    HDU1 – VERSION = ‘1.048 ‘ / Astro Pixel Processor version
    HDU1 – CALFRAME= ‘master bias’ / master bias frame
    HDU1 – INSTRUME= ‘CANON EOS 550D’ / instrument name
    HDU1 – CFAIMAGE= ‘GBRG ‘ / Color Filter Array pattern
    HDU1 – GAIN = 800.0 / gain or ISO depending on instrument
    HDU1 – EXPTIME = 0.00025 / exposure time (s)
    HDU1 – MEAN-R = ‘ 2,05E+03’ / mean of channel-R
    HDU1 – MEAN-G1 = ‘ 2,05E+03’ / mean of channel-G1
    HDU1 – MEAN-G2 = ‘ 2,05E+03’ / mean of channel-G2
    HDU1 – MEAN-B = ‘ 2,05E+03’ / mean of channel-B
    HDU1 – MED-R = ‘ 2,05E+03’ / median of channel-R
    HDU1 – MED-G1 = ‘ 2,05E+03’ / median of channel-G1
    HDU1 – MED-G2 = ‘ 2,05E+03’ / median of channel-G2
    HDU1 – MED-B = ‘ 2,05E+03’ / median of channel-B
    HDU1 – SIGMA-R = ‘ 7,78E+00’ / standard deviation of channel-R
    HDU1 – SIGMA-G1= ‘ 7,95E+00’ / standard deviation of channel-G1
    HDU1 – SIGMA-G2= ‘ 7,43E+00’ / standard deviation of channel-G2
    HDU1 – SIGMA-B = ‘ 7,58E+00’ / standard deviation of channel-B
    HDU1 – NOISE-R = ‘ 7,43E+00’ / MRS gaussian noise estimate of channel-R
    HDU1 – NOISE-G1= ‘ 7,62E+00’ / MRS gaussian noise estimate of channel-G1
    HDU1 – NOISE-G2= ‘ 7,20E+00’ / MRS gaussian noise estimate of channel-G2
    HDU1 – NOISE-B = ‘ 7,33E+00’ / MRS gaussian noise estimate of channel-B
    HDU1 – END

Haverkamp
    Participant

Nu gaan we kijken naar een masterdark, gemaak uit enkel de 5 darks van 60 seconden;

Het eerste plaatje toont de masterdark met dezelfde preview filter settings als de masterbias, dus je ziet dat de master dark vrijwel hetzelfde is, dat verwacht je ook. De bias zit in elk frame, dus ook in de dark, de dark heeft net wat hogere waardes voor de standard deviatie (SIGMA) en de noise, dat is een utiing van toenemende ruis en dark current in de dark bovenop het signaal van het bias signaal weermee elke opname begint.

De laatste foto toont de master darks flink gestretcht. Hierin zie je nu de horizontale strepen verschijnen. Dus het is daarom duidelijk dat deze strepen in de dark current zitten en niet in het bias signaal van de sensor in je camera.

HDU1 – DATE = ‘2017-07-04T11:55:23’ / creation date of master dark
    HDU1 – CALFRAME= ‘master dark’ / master dark frame
    HDU1 – EXPTIME = 60.0 / exposure time (s)
    HDU1 – MEAN-R = ‘ 2,05E+03’ / mean of channel-R
    HDU1 – MEAN-G1 = ‘ 2,05E+03’ / mean of channel-G1
    HDU1 – MEAN-G2 = ‘ 2,05E+03’ / mean of channel-G2
    HDU1 – MEAN-B = ‘ 2,05E+03’ / mean of channel-B
    HDU1 – MED-R = ‘ 2,05E+03’ / median of channel-R
    HDU1 – MED-G1 = ‘ 2,05E+03’ / median of channel-G1
    HDU1 – MED-G2 = ‘ 2,05E+03’ / median of channel-G2
    HDU1 – MED-B = ‘ 2,05E+03’ / median of channel-B
    HDU1 – SIGMA-R = ‘ 2,06E+01’ / standard deviation of channel-R
    HDU1 – SIGMA-G1= ‘ 2,17E+01’ / standard deviation of channel-G1
    HDU1 – SIGMA-G2= ‘ 1,99E+01’ / standard deviation of channel-G2
    HDU1 – SIGMA-B = ‘ 2,30E+01’ / standard deviation of channel-B
    HDU1 – NOISE-R = ‘ 8,72E+00’ / MRS gaussian noise estimate of channel-R
    HDU1 – NOISE-G1= ‘ 9,01E+00’ / MRS gaussian noise estimate of channel-G1
    HDU1 – NOISE-G2= ‘ 8,46E+00’ / MRS gaussian noise estimate of channel-G2
    HDU1 – NOISE-B = ‘ 8,67E+00’ / MRS gaussian noise estimate of channel-B
    HDU1 – END

Haverkamp
    Participant

Voor de duidelijkheid 2 JPGs van een sterk gestrechte Masterbias en de Masterdark met identieke stretch. Je ziet verticale strepen van het uitleespatroon van je sensor (het bias signaal) in beide JPGS en in de Masterdark komen daar horizontale strepen bij van de dark current van je sensor.

Als je goed de JPGs vergelijkt zul je meer verschillen zien in de horizontale en verticale strepen tussen de master bias en de master dark. Omdat de uitlees signalen van de sensor en de dark current in de sensor verschillen vertonen middels vaste patronen ontkom je er niet aan om te focussen op goede dark calibratie van je opnames. Of je moet opnames gaan maken met aggresieve dithering van 10-tallen pixels (20-40 pixels) dan kan je het middels integratie meestal ook goed oplossen.

Haverkamp
    Participant

Ter illustratie van dit probleem maak ik nu een masterdark waar de bias is afgetrokken. Dat betekent dat ik darks inlaad met de gemaakt masterbias en dan de masterdark maak, dan zie je bij de darks een B staan in de frame column ten teken dat de bias eraf wordt gehaald.

Kijk even goed naar de mean en median waardes van deze masterdark en vergelijk ze met de bovenstaande waardes van de masterbias en masterdark. Je zult zien, dan deze masterdark het verschil is tussen die 2. De masterbias is namelijk van de darks afgetrokken.

De mean en median van deze masterdark is bijna 0.

Belangrijkste is nu omte constateren dat het histogram van deze masterdark niet volledig is, de peak is links afgekapt en omdat je significante signalen in de dark current hebt zal deze masterdark waar de bias vanaf is gehaald nooit voldoen om de dark signalen goed te calibreren. (Omdat de histogram peak niet volledig is, maar afgekapt is “mis je data” om de dark current goed te kunnen calibreren.)

HDU1 – DATE = ‘2017-07-04T12:17:31’ / creation date of master dark
    HDU1 – CALFRAME= ‘master dark’ / master dark frame
    HDU1 – EXPTIME = 60.0 / exposure time (s)
    HDU1 – MEAN-R = ‘ 4,02E+00’ / mean of channel-R
    HDU1 – MEAN-G1 = ‘ 4,16E+00’ / mean of channel-G1
    HDU1 – MEAN-G2 = ‘ 4,22E+00’ / mean of channel-G2
    HDU1 – MEAN-B = ‘ 4,33E+00’ / mean of channel-B
    HDU1 – MED-R = ‘ 1,00E+00’ / median of channel-R
    HDU1 – MED-G1 = ‘ 1,00E+00’ / median of channel-G1
    HDU1 – MED-G2 = ‘ 1,00E+00’ / median of channel-G2
    HDU1 – MED-B = ‘ 1,00E+00’ / median of channel-B
    HDU1 – SIGMA-R = ‘ 1,93E+01’ / standard deviation of channel-R
    HDU1 – SIGMA-G1= ‘ 2,03E+01’ / standard deviation of channel-G1
    HDU1 – SIGMA-G2= ‘ 1,87E+01’ / standard deviation of channel-G2
    HDU1 – SIGMA-B = ‘ 2,19E+01’ / standard deviation of channel-B
    HDU1 – NOISE-R = ‘ 5,18E+00’ / MRS gaussian noise estimate of channel-R
    HDU1 – NOISE-G1= ‘ 5,34E+00’ / MRS gaussian noise estimate of channel-G1
    HDU1 – NOISE-G2= ‘ 5,26E+00’ / MRS gaussian noise estimate of channel-G2
    HDU1 – NOISE-B = ‘ 5,38E+00’ / MRS gaussian noise estimate of channel-B
    HDU1 – END

Haverkamp
    Participant

Wat is nu de oplossing voor je data?

Vanwege bovenstaande bevindingen, zul je de beste calibratie van je light frames halen als je zo goed als mogelijk dark calibratie doet.

Maak geen masterbias, enkel een masterdark uit een set darks en trek daar geen masterbias vanaf.

Als je flats gaat gebruiken, idem voor het beste resultaat, geen bias, maar dark flats maken, dus darks die matchen qua exposure en ISO met je flats.

Zie screenshot van een gecalibreerde light met een BPM en de Masterdark waar we geen bias vanaf hebben gehaald.

Ik zie nu 2 afzonderlijk problemen die beiden op te lossen zijn en waarmee de kwaliteit van je opnames vooruit zal gaan.

• Het zwart punt van deze stretch is 0, kan niet lager, je ziet aan het histogram dan ook dat de histogram pieken helemaal niet zijn los gekomen van de linkerkant van het histogram. Daarom krijg je ook nu geen optimale data calibratie en is je data ruizig. Met name het rode kanaal is heel zwak. Dit komt vermoedelijk door het LP filter dat je gebruikt. Nu wil je natuurlijk de lichtvervuiling in de buurt blokkeren, dus dat gebeurd, maar je zult moeten zorgen dat je wat langer belicht om de histogrammen los te doen komen van de linkerkant. Dus langer belichten met een guider zal een flinke verbetering teweeg brengen.
    • Mogelijk is het specifieke LP filter voor jouw omstandigheden en belichtingstijden te agressief. Het rode kanaal is natuurlijk interessant voor de waterstof signalen uit de ruimte, en er komt gewoon erg weinig rood licht op de sensor, zeker als je het vergelijkt met de groene en blauwe signalen. Ik weet dit nu niet zeker hoor, maar het is een gedachte die bij me opkomt kijkend naar de histogrammen. Misschien zijn de opnames wel gemaakt met een volle maan, en de lucht is gewoon veel blauwer op dat moment dus er komt meer blauw binnen.

Defesche
    Participant

dank voor de link

Defesche
    Participant

Mabula nogmaals heel hartelijk dank voor je uitgebreide onderzoek. Hopelijk kan ik dit jaar, dank zij jouw tekst en uitleg en de overige hobby-collega’s, eens een beter resultaat bereiken.

Vooraleerst ben ik toch al blij überhaupt een resultaat te hebben bereikt na 40 jaren inactiviteit.

Haverkamp
    Participant

Heel graag gedaan @ed-defesche :-)

Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 67 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top