Activity › Forums › Astrofotografie › Deepsky › eerste bewerking m42 in APP
- This topic has 66 replies, 6 voices, and was last updated 6 years, 3 months ago by
Defesche.
-
AuthorPosts
-
July 12, 2017 at 13:10 #16327
Defesche
ParticipantNog steeds aan het oefenen. Probeer de workflow wat beter te krijgen maar heb nogal moeite om het resultaat te beoordelen. Graag van de ervaren mensen nog een beoordeling / advies over onderstaande bewerking (los van bekende volgfout)
Ik heb volgende werkwijze gevolgd;1. gestacked met APP
lineaire bewerkingen in PI;
1. DynamicCrop
2. DynamicBackgroundExtraction
3. BackgroundNeutralisation
4. ColorCalibration
5. Deconvolution
6. MultiscaleLineartransform
7. MaskedStretchNonLinear bewerking in PI;
1. TGVDenoise
2. HDRMultiscaleTransform (licht, 9 lagen)
3. MultiscaleLinearTransform
4. DarkstructureEnhance met default waardenDeze keer meer geoefend op denoise en deconvolution en geen LocalHistogramEqualisation toegepast. Tevens geen unsharp mask.
Vind eea nog steeds lastig te beoordelen.July 12, 2017 at 13:13 #16330Theunissen
ParticipantEd, ik heb bovenstaande post in het bestaande topic toegevoegd, lijkt mij iets handiger voor de discussie.
August 16, 2017 at 22:14 #16591Defesche
ParticipantOm te zien of er meer zwakke details te halen zijn heb ik binnen PI een masker gemaakt waarbij alleen de nevelgedeelten bewerkt kunnen worden. Gebruik gemaakt van exponential Transformation waarbij de zwakke lichten veel meer worden gestretched dan de heldere. Jammer genoeg moet ik me tot op heden beperken tot de weinige opnamen die ik bezit om te experimenteren. Het weer is voor onze hobby de laatste tijd hopeloos :’-( in onze omgeving. Maar goed dat onze hobby ook op de computer gecontinueerd kan worden…
August 17, 2017 at 22:13 #16593KeesScherer
ParticipantTotnu toe vind ik de versie van 25 juni de beste. deze laatste ziet er wat overbewerkt uit. Vergelijk de achtergrond eens met de 25 juni versie.
August 18, 2017 at 19:18 #16618Defesche
ParticipantJe hebt gelijk Kees. Maar ik zag een prachtige opname van Sara Wager waarop duidelijk zeer veel stof (bruin) rond dit gebied te zien was. Die opname was natuurlijk het resultaat van diverse stacks waaronder ook veel langer belichte dan de mijne. Ik wilde gewoon even proberen of er toch íets van naar voren te halen was. Misschien is dat ook een reden voor de achtergrond (de zeer zwakke nevels die misschien nét zichtbaar worden)? Ik wilde dat de atmosferische omstandigheden hier eens wat beter werden zodat ik weer eens iets nieuws kan produceren. Jouw kwaliteit en die van andere in de club, zal ik wel nooit halen. Die panels: fenomenaal !!
August 18, 2017 at 23:02 #16619KeesScherer
ParticipantMaar ik zag een prachtige opname van Sara Wager waarop duidelijk zeer veel stof (bruin) rond dit gebied te zien was.
Deze opname laat ook veel bruin stof zien (ahum ;-) )
August 18, 2017 at 23:43 #16626Defesche
ParticipantSchitterend. Dank voor je verwijzing. Nu nog een Zuid-Europese lucht hier tevoorschijn toveren en dan kunnen we het resultaat met een beetje geluk en veel oefening misschien benaderen (;-)
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.