eerste bewerking m42 in APP

Activity Forums Astrofotografie Deepsky eerste bewerking m42 in APP

Tagged: ,

Viewing 7 posts - 61 through 67 (of 67 total)
  • Author
    Posts
  • #16327
    Defesche
    Participant

    Nog steeds aan het oefenen. Probeer de workflow wat beter te krijgen maar heb nogal moeite om het resultaat te beoordelen. Graag van de ervaren mensen nog een beoordeling / advies over onderstaande bewerking (los van bekende volgfout)
    Ik heb volgende werkwijze gevolgd;

    1. gestacked met APP
    lineaire bewerkingen in PI;
    1. DynamicCrop
    2. DynamicBackgroundExtraction
    3. BackgroundNeutralisation
    4. ColorCalibration
    5. Deconvolution
    6. MultiscaleLineartransform
    7. MaskedStretch

    NonLinear bewerking in PI;

    1. TGVDenoise
    2. HDRMultiscaleTransform (licht, 9 lagen)
    3. MultiscaleLinearTransform
    4. DarkstructureEnhance met default waarden

    Deze keer meer geoefend op denoise en deconvolution en geen LocalHistogramEqualisation toegepast. Tevens geen unsharp mask.
    Vind eea nog steeds lastig te beoordelen.

    #16330
    Theunissen
    Participant

    Ed, ik heb bovenstaande post in het bestaande topic toegevoegd, lijkt mij iets handiger voor de discussie.

    #16591
    Defesche
    Participant

    Om te zien of er meer zwakke details te halen zijn heb ik binnen PI een masker gemaakt waarbij alleen  de nevelgedeelten bewerkt kunnen worden. Gebruik gemaakt van exponential Transformation waarbij de zwakke lichten veel meer worden gestretched dan de heldere. Jammer genoeg moet ik me tot op heden beperken tot de weinige opnamen die ik bezit om te experimenteren. Het weer is voor onze hobby de laatste tijd hopeloos :’-(  in onze omgeving. Maar goed dat onze hobby ook op de computer gecontinueerd kan worden…

    #16593
    KeesScherer
    Participant

    Totnu toe vind ik de versie van 25 juni de beste. deze laatste ziet er wat overbewerkt uit. Vergelijk de achtergrond eens met de 25 juni versie.

    #16618
    Defesche
    Participant

    Je hebt gelijk Kees. Maar ik zag een prachtige opname van Sara Wager waarop duidelijk zeer veel stof (bruin) rond dit gebied te zien was. Die opname was natuurlijk het resultaat van diverse stacks waaronder ook veel langer belichte dan de mijne. Ik wilde gewoon even proberen of er toch íets van naar voren te halen was. Misschien is dat ook een reden voor de achtergrond (de zeer zwakke nevels die misschien nét zichtbaar worden)? Ik wilde dat de atmosferische omstandigheden hier eens wat beter werden zodat ik weer eens iets nieuws kan produceren. Jouw kwaliteit en die van andere in de club, zal ik wel nooit halen. Die panels: fenomenaal !!

    #16619
    KeesScherer
    Participant

    Maar ik zag een prachtige opname van Sara Wager waarop duidelijk zeer veel stof (bruin) rond dit gebied te zien was.

    Deze opname laat ook veel bruin stof zien (ahum ;-) )

    #16626
    Defesche
    Participant

    Schitterend. Dank voor je verwijzing. Nu nog een Zuid-Europese lucht hier tevoorschijn toveren en dan kunnen we het resultaat met een beetje geluk en veel oefening misschien benaderen (;-)

Viewing 7 posts - 61 through 67 (of 67 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top