Activity › Forums › Astrofotografie › Deepsky › eerste bewerking m42 in APP
- This topic has 66 replies, 6 voices, and was last updated 6 years, 3 months ago by
Defesche.
-
AuthorPosts
-
June 19, 2017 at 09:27 #15936
Defesche
ParticipantMabula, dank voor de expertise.
June 19, 2017 at 10:21 #15937Groenewold
ParticipantJa indeed, met BPM hoeft het niet of niet zo agressief. Maar aangezien je het nu nog niet hebt is clipping de enige manier.
June 19, 2017 at 16:38 #15940Theunissen
ParticipantIk zie trouwens dat ik in de eerste tekst mij heb vergist; ipv 30 lights bedoelde ik 30 bias.
Door deze kleine vergissing heb je volgens mij deels onjuiste antwoorden gekregen. Met APP heb hoef je geen Master Bias te gebruiken als je geen Flats gebruikt (dus alleen een masterdark toepast). Het bias signaal zit immers al in de Darks. BPM verhaal blijft uiteraard hetzelfde.
June 19, 2017 at 20:22 #15943Defesche
ParticipantDank voor je antwoord. Toch zie ik dat meningen hieromtrent verdeeld zijn (mits ik ze verkeerd interpreteer). In een gevonden artikel wordt gesteld dat dark current ook optreedt wanneer de sluiter gesloten is (bij het maken van darks);
(zie eerste pagina).
Misschien dat ik het eens moet uitproberen mét en zónder bias?. Echter mijn kennis van APP is denk ik nog te pril. Ik weet bijvoorbeeld niet hoe je een masterdark moet betrekken in de processtappen 1 t/m 6 binnen APP. Weet APP dat je deze hebt aangemaakt of moet je dat ergens kenbaar maken? Nog steeds merk ik ook dat afhankelijk van het gebruikte scherm het resultaat nogal divers is bij het bekijken. Mijn m42 zag er op de “aanmaak-computer” voor mij best goed uit. Maar nu ik hem op een andere computer (en scherm) bekijk, schrik ik een beetje van het resultaat (qua kleuren, hardheid etc).
June 19, 2017 at 20:28 #15944Theunissen
ParticipantToch zie ik dat meningen hieromtrent verdeeld zijn
Ja mee eens, maar blijkbaar is het APP “Best-practice” , @bula kan hier zeker nog toelichting opgeven.
June 19, 2017 at 20:30 #15945Theunissen
ParticipantWeet APP dat je deze hebt aangemaakt of moet je dat ergens kenbaar maken?
Je masterdark kun je gewoon laden met de 1) load tab, APP herkent de masterdark automatisch (mits deze met APP is aangemaakt).
June 19, 2017 at 23:07 #15949Haverkamp
ParticipantDank voor je antwoord. Toch zie ik dat meningen hieromtrent verdeeld zijn (mits ik ze verkeerd interpreteer). In een gevonden artikel wordt gesteld dat dark current ook optreedt wanneer de sluiter gesloten is (bij het maken van darks);
(zie eerste pagina). Misschien dat ik het eens moet uitproberen mét en zónder bias?. Echter mijn kennis van APP is denk ik nog te pril. Ik weet bijvoorbeeld niet hoe je een masterdark moet betrekken in de processtappen 1 t/m 6 binnen APP. Weet APP dat je deze hebt aangemaakt of moet je dat ergens kenbaar maken? Nog steeds merk ik ook dat afhankelijk van het gebruikte scherm het resultaat nogal divers is bij het bekijken. Mijn m42 zag er op de “aanmaak-computer” voor mij best goed uit. Maar nu ik hem op een andere computer (en scherm) bekijk, schrik ik een beetje van het resultaat (qua kleuren, hardheid etc).
Klopt helemaal, dark current heb je altijd ;-) als de sluiter ook maar even open staat. Ook bij het maken van darks, dat is dan ook de reden waarom je darks moet maken als je een sensor in je camera hebt die een duidelijk dark current heeft met patronen (Fixed Pattern Noise) daarin.
Het is belangrijk om te realiseren dat als je enkel een masterdark maakt van darks, dat je dan een masterdark hebt waarin de Bias Pedestal of Voet nog zit. Ik heb dit opgeschreven in een post op mijn forum. Als je die masterdark gebruikt voor calibratie van een light (of een flat) dan calibreer je zowel de read noise patronen uit je bias als wel de dark current patronen uit de dark. Dit komt omdat de bias in elke opname zit, dus ook in een Masterdark die bestaat uit een set dark frames waar geen MasterBias is vanaf getrokken.
Ik heb alles opgeschreven in deze 2 links, een goed begrip van de Bias Pedestal doet wonderen voor je data calibratie, dus ik raad deze link sterk aan om goed te lezen:
En een uitleg over de calibratie regels:
Laat het me vooral weten als iets niet duidelijk is ;-)
“Ik weet bijvoorbeeld niet hoe je een masterdark moet betrekken in de processtappen 1 t/m 6 binnen APP. Weet APP dat je deze hebt aangemaakt of moet je dat ergens kenbaar maken?”
Misschien dat dit filmpje van Sara Wager dat verheldert?
https://www.astropixelprocessor.com/getting-started-with-astro-pixel-processor-by-sara-wager/
En anders zal ik er werk van maken om dit netjes in een video tutorial uit te leggen ;-), laat maar weten of het duidelijker wordt of niet.
“Nog steeds merk ik ook dat afhankelijk van het gebruikte scherm het resultaat nogal divers is bij het bekijken. Mijn m42 zag er op de “aanmaak-computer” voor mij best goed uit. Maar nu ik hem op een andere computer (en scherm) bekijk, schrik ik een beetje van het resultaat (qua kleuren, hardheid etc).”
Aangezien APP voor het opslaan van kleuren foto’s in JPG en TIFF formaat volledig werkt met ICC color management profiles, zal de oorzaak hiervan moeten liggen in het ontbreken van goede calibratie van deze verschillende computer schermen. Color management gebeurd op hardware en ook op software niveau. Dat betekent dat je zelf moet verifieren dat op de computer een correct ICC profiel is geinstalleerd voor de monitor (hardware color management) en als je bijvoorbeeld een plaatje bekijkt in een browser (software color management) moet je verifieren dat de browser gebruik maakt van ICC profielen die in de meta data zit van foto’s. Firefox op windows bijvoorbeeld doet dit standaard niet. Gebruikers van Mac computers zijn hierin in het voordeel, want daar gebeurd dat vrijwel altijd correct. Op Windows moet je echt op letten. Ook de simpele image viewer van windows 7 zelf bijvoorbeeld interpreteert geen ICC profielen… Een voorbeeld: ik laat dezelfde foto in, in de windows foto viewer en in XnView dat perfect omgaat met ICC color management profielen. Plaatje is mijn logo dat ook een ICC profiel bevat, je ziet dat windows het compleet fout laat zien en XnView goed… en dat dat verschil heel groot kan zijn.
Bovenaan de 2 windows kan je zien dat beide applicaties precies dezelfde PNG hebben geladen, maar het toch heel anders laten zien. Dat komt volledig door ICC color management.
June 19, 2017 at 23:35 #15955Defesche
ParticipantMabula, mijn hartelijke dank voor alle tijd en expertise die je er in steekt om de helpende hand bij problemen te reiken :-)
Ik ga dit morgen eens op mijn gemak doornemen en hoop dat ik er uit kom.
June 25, 2017 at 22:16 #16073Defesche
ParticipantBen nog steeds aan het “stoeien” met APP…
Ik probeer met mijn m42 opnamen bezig en kom er bij stap 2 (calibratie) achter dat de master-dark niet wordt aangemaakt, ondanks dat dit wordt aangekondigd . Wél de badpixel map en en de masterbias zijn terug te vinden. Weet iemand wat ik verkeerd doe?
Bij voorbaat dank voor advies
June 25, 2017 at 22:56 #16074Groenewold
ParticipantKan je een screenshot van het geheel maken en dan met name van de lijst eronder?
June 25, 2017 at 23:12 #16075Defesche
ParticipantHoi, dank voor je snelle reactie en hulpvaardigheid.
Ik had een knipseltje gemaakt maar kan hem nergens meer vinden en had het programma beëindigd. Ik kan me herinneren dat in de lijst bestanden stonden met in de naam bpm plus cameranaam… en mb… , maar géén db… die ik bij een eerdere bewerking wél zag. Mijn bedoeling was om te oefenen mét en zónder bias (evt superbias). In de lijst zag ik dus geen md…. en ook in de workdir niet. Snap er niets van.
June 25, 2017 at 23:14 #16076Groenewold
ParticipantHet is heel snel om eens te proberen alleen de darks in te laden en dan de master-dark te laten maken. Verder niks, om het eenvoudig en duidelijk te houden. Lukt dat?
June 25, 2017 at 23:25 #16078Defesche
ParticipantJune 25, 2017 at 23:33 #16080Defesche
ParticipantJune 25, 2017 at 23:38 #16082Defesche
Participant -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.