Reply To: Messier 45, Zevengesternte, Plejaden.

Activity Forums Astrofotografie Deepsky Messier 45, Zevengesternte, Plejaden. Reply To: Messier 45, Zevengesternte, Plejaden.

Bus
Participant

Wat een geweldig mooie plaat Kees.

Het feit dat je nu alleen maar 300sec subs hebt gebruikt is dat omdat de CCD een groter dynamisch bereik heeft (grotere Full well capaciteit) dan de DSLR?

Heb je voor deze opnames ook SGP gebruikt om de verschillende kanalen te belichten en gebruik je daarbij ook een automatisch filterwiel welke wordt aangestuurd door SGP?

Heel veel vragen, maar zelf zou ik later ook graag naar een volautomatisch systeem willen toewerken. De keuzes op het gebied van aansturing, software en hardware zijn dermate groot dat ik mijzelf eigenlijk geen concrete stappen durf te laten nemen en maar een beetje blijf hangen met de setup welke ik momenteel gebruik.

Misschien is dat laatste ook niet verkeerd aangezien ik het onder de knie krijgen van mijn huidige setup en de nabewerking van de vergaarde data misschien nog wel belangrijker vindt dan het automatiseren van een setup (helemaal omdat we hier in NL relatief weinig echt goede nachten hebben).

Momenteel richt ik mijn pijlen op een gedegen guiding en guide setup. De LVI smartguider 2 heeft namelijk zo zijn beperkingen en dat is jammer. Ook zou ik de voor en nadelen van een OAG wel eens willen weten. Het zou enorm schelen in gewicht wanneer ik een volgkijker achterwege kan laten en een OAG kan gebruiken om te guiden met PHD of liever nog standalone.

Nou ja, genoeg om nog aan te kunnen werken in ieder geval. Tot die tijd kijk ik graag naar zulke platen die jij tevoorschijn weet te toveren ;-)

Vriendelijke groeten,

Rutger Bus

Scroll to Top