Reply To: Komeet 46P/Wirtanen (2018 nov+dec)

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel Kometen Komeet 46P/Wirtanen (2018 nov+dec) Reply To: Komeet 46P/Wirtanen (2018 nov+dec)

KeesScherer
Participant

Update 8 december, inmiddels ruim 150 GigaByte aan 46P data en om niet steeds hetzelfde plaatje te maken, (heel veel helderder en groter zie ik hem niet worden) nu verder gegaan met het maken van een kleurenopname met de monocamera met rood, groen en blauw filter. Vanwege de snelle verplaatsing van de komeet is de normale steruitlijning geen optie, maar de komeetuitlijning van Pixinsight werkt erg goed. Maar zou dat ook goed werken wanneer ik afzonderlijk gefilterde opnamen uitlijn die ik daarna samenvoeg?

Ja, dat werkt net zo goed en de truc zit hem in de fits header van elke sub waar de waarde voor “date-Obs” wordt opgeslagen tot op 1 seconde nauwkeurig. Dat tijdstempel wordt gebruikt voor het berekenen van de komeetverplaatsing tussen de eerste en laatste opname en dan maakt het niet uit wat voor filter er wordt gebruikt. Bijgaande kleurenopname van 8 december is gemaakt op basis van 18xR, 63xG en 20xB (30 seconden) volgens de volgende methode:

a) in Astropixelprocessor: Calibratie van de frames met masters voor dark, bias en flat en Badpixelmap, save calibrated frames.

Overige stappen in Pixinsight:

b) Alle subs staralignment (2D surface splines, distortion correction 0.001)

c) Alle subs Cometalignment (in 1ste en laatste sub de komeetkern aanklikken bij 400% vergroting)

d) Komeet uitgelijnde subs gesorteerd onderbrengen in folders voor R,G en B. (Subs hebben inmiddels toevoeging -cal_r_ca )

e) Imageintegration voor R, G en B met onder pixelrejection 1 ¨No rejection”

f) Maak de RGB opname door middel van Channelcombination.

Het resultaat is een opname van de scherpe komeet en sterstrepen met rood, groen en blauwe streepdelen. Om de sterstrepen weg te filteren herhalen we stap “e” met onder pixelrejection 1: “sigmaclip” en pixelrejection 2 :Sigma low: 3 en Sigma high: 1.2 (aanpassen tot resultaat goed is)

Nu hebben we bijgaande opname van alleen de komeet met een hint van een staart naar “linksboven”

.(Vervolgstap is het combineren van de komeet met de scherpe achtergrond)

Scroll to Top