Komeet 46P/Wirtanen (2018 nov+dec)

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel Kometen Komeet 46P/Wirtanen (2018 nov+dec)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 34 total)
  • Author
    Posts
  • #20237
    KeesScherer
    Participant

    46P/Wirtanen gaat waarschijnlijk de helderste komeet van 2018 worden met een verwachte magnitude 3 tot 4 op 16 december. Opmerkelijk voor een kort-periodieke komeet met omlooptijd van slechts 5.4 jaar, maar dat heeft alles te maken met de kleine afstand (11.6 miljoen km) tot de aarde vlak bij het moment van perihelium (12 december). Bij het vorige perihelium van 2013 was de maximale helderheid b.v. maar mag. 14.7. De lightcurve wordt hier bijgehouden, finder charts staan op Comet Watch, en de The Sky Live heeft natuurlijk alle informatie die nodig is om dagelijks de positie bij te houden. Seiichi Yoshida heeft tenslotte een wat “kleurrijke” pagina met 1995 “Geocities” ontwerp waar de wereld komeetfoto’s naartoe stuurt.

    Deze opname van 3x 300 seconden Luminance maakte ik op 12 november met de QHY16200 ccd aan de Esprit 100. Omdat de komeet tijdens de dichtste nadering erg snel beweegt met zo’n 9 boogseconden per minuut ga ik dan ook de Canon 6D aan de Esprit 80 gebruiken.

    #20239
    Theunissen
    Participant

    Met een beetje geluk is deze komeet met het blote oog zichtbaar?

    #20240
    KeesScherer
    Participant

    Met een beetje geluk is deze komeet met het blote oog zichtbaar?

    Hij zal denk ik alleen met het blote oog zichbaar zijn vanaf een heel donkere plek omdat de magnitude 3 over een hele grote coma is uitgesmeerd.

    #20241
    van Overzee
    Participant

    Net zat ik op het planetarium programma van http://www.theskylive.com te kijken.

    Hier zag ik en ik hoop dat het niet waar is, dat de magnitude net onder de 10 komt op 12 december.

    Hopelijk hebben ze een foutje gemaakt.

    #20245
    KeesScherer
    Participant

    Net zat ik op het planetarium programma van http://www.theskylive.com te kijken. Hier zag ik en ik hoop dat het niet waar is, dat de magnitude net onder de 10 komt op 12 december. Hopelijk hebben ze een foutje gemaakt.

    Hans, the Sky Live geeft een “Observed magnitude” en een “Estimated magnitude”. En daar zit verschil tussen. Zie bijgaande de helderheid op dit moment zoals aangegeven op die site. In de link die ik gaf voor de light curve wordt nu al magnitude 5 als observed mag. gegeven.

    #20247
    KeesScherer
    Participant

    46P/Wirtanen beweging (Noord is rechts) gedurende 100 minuten 26 november 2018 18:47-20:30 UTC, 85 frames van 30 seconden Luminance met Esprit 100/QHY16200 CCD.

    De beweging is 2.4″/minuut, de maan kwam op om 20:33 en de hoogte van de komeet boven de horizon was 7 graden (!) bij de eerste opname en 20 graden bij de laatste. De weergave is op 200%.

    #20248
    Groenewold
    Participant

    Love it! Jammer dat ik die hier moet missen.

    #20250
    KeesScherer
    Participant

    De stack van de 30 seconden subs ziet er zo uit. Alle subs gecalibreerd in AstroPixelProcessor en daarna in Pixinsight verder gegaan met Staralignment, CometAlignment (werkt prima via alleen op 1e en laatste sub selectie van komeet) en ImageIntegration. Bijgaande weergave is zonder rejection, met rejection blijft puur de komeet over. De 30 seconden is als belichtingstijd gekozen om te kunnen vergelijken met opnamen later die rond de dichtste nadering zijn genomen.

    #20251
    Guest
    Participant

    Zeer fraai Kees. Was er geen kleur waar te nemen of heb je de komeet monochroom opgenomen?

    #20253
    KeesScherer
    Participant

    Zeer fraai Kees. Was er geen kleur waar te nemen of heb je de komeet monochroom opgenomen?

    Dank je Wim, alles is tot nu toe met een Luminance filter opgenomen, zoals ook bij de opnamen te zien is.

    #20254
    van Overzee
    Participant

    Bedankt Kees. Gelukkig is het dus niet zo.

    Het merkwaardige is alleen, dat bij Giacobini-Zinner wel de visuele magnitude werd weergegeven in het planetarium programma, nu dus blijkbaar niet.

    Trouwens wat een mooie opnames van Wirtanen!

    #20259
    Bus
    Participant

    Oei heel fraai alweer Kees,

    Mooi om te zien dat je vanuit het Zuiden de Komeet al mooi op de foto kan krijgen. Hier is het toch bewolkt, dus kunnen we mooi de ontwikkelingen van Wirtanen met jou meekijken.

    #20264
    KeesScherer
    Participant

    46P/Wirtanen 28-nov-2018 20:25-22:25 UTC, 100x 30 seconden Luminance, Esprit 100/QHY16200 CCD. De Diameter van de Coma is 40 Boogminuten (Bepaald via ArcsinhStretch, estimate blackpoint in preview).  Coma diameter is 1085 pixels, 2.22 boogseconden per pixel.

    Processing: Calibration in APP met masterbias, masterdark, masterflat, BPM. Verder in Pixinsight met Staralignment, Cometalignment, ImageIntegration (no rejection), Arcsinhstretch, Histogramstretch, Curves (Contrast).

    #20265
    KeesScherer
    Participant
    #20274
    Groenewold
    Participant

    Kende deze gast nog niet zo goed, maar top kanaal!

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 34 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top