Reply To: Half uurtje zon op 5 maart 2021

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel Half uurtje zon op 5 maart 2021 Reply To: Half uurtje zon op 5 maart 2021

MauriceToet
Participant

Toevallig begin deze maand een tweedehands (maar van nog geen maand oud) Daystar Quark Chromosphere gekocht. Ik gebruik deze in combinatie met een FC-76DS apo, maar zoals hier geschreven volstaat het gebruik te maken van een eenvoudige achromaat. Ik gebruik geen (duur) ERF voor het objectief, maar een UV/IR blocking filter voor het prisma. Volgens de handleiding is dat tot 150 mm objectiefopening mogelijk (veilig). Ik vind het beeld dat de Quark Chromosphere oplevert contrastrijker dan dat van een 70 mm Lunt die ik in het verleden heb gehad. Protuberansen zijn ook beter te zien dan ik had verwacht.

Hieronder een kort filmpje om een indruk te krijgen van de mogelijkheden van H-alpha zonnefilter.

<iframe width=”560″ height=”315″ src=”https://www.youtube.com/embed/jLoX0qlRafI&#8221; title=”YouTube video player” frameborder=”0″ allow=”accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture” allowfullscreen></iframe>

Scroll to Top