Reply To: Half uurtje zon op 5 maart 2021

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel Half uurtje zon op 5 maart 2021 Reply To: Half uurtje zon op 5 maart 2021

InFINNityDeck
Participant

Wordt er bij fotografie van de zon gebruik gemaakt van een bijkomende guiding, ik meende dat ergens gelezen te hebben ? Misschien op de omtrek van de zon ? Als ik planeten opneem, dan gebruik ik nooit een extra sterguiding, waarom zou ik dat dan doen bij zonneopnamen, maar misschien heb ik het verkeerd begrepen.

Hoi Francis,

zonnefotografie is net als planetenfotografie gewoon een kwestie van lucky-imaging. Als je AutoStakkert gebruikt is guiding niet nodig, omdat AutoStakkert zowel de volledige planeet als een herkenbaar detail kan gebruiken om de stack uit te lijnen. Als er wolken langs de zon trekken wil dit wel eens mis gaan, maar dan is het een kwestie bij het openen van het bestand een limiet voor het aantal frames in te stellen, zodat die beelden niet worden meegenomen. Overigens kan een enkel beeld ook al heel aardig resultaat geven, zie het vliegtuig in mijn artikel.

Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden en zie uit naar je eerste foto’s!

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Scroll to Top