Reply To: Half uurtje zon op 5 maart 2021

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel Half uurtje zon op 5 maart 2021 Reply To: Half uurtje zon op 5 maart 2021

Volman
Participant

Nog even over de foto van de zon, ik ben het met Nicolàs eens dat hier sprake is van of uit focus of overbelicht. Scherpstellen op de zon is heel moeilijk in wit licht. Er zijn namelijk 2 factoren die hier een rol inspelen. Scherpstellen op de rand van de zon gaat niet echt omdat het zonnefilter al voor een scherpe afscheiding zorgt. De belichtingstijd speelt een rol. Ik weet niet welk brandpunt jouw spiegel heeft en daarbij welke f waarde de spiegel heeft, maar op dit moment is er een heel klein zonnevlekje zichtbaar. Zie de site van Tesis Dit zonnevlekje kun je gebruiken als focuspunt. In de foto hieronder heb ik met een MTO1000 lens en een Nikon D5200 een foto gemaakt in wit licht van een zonne vlek (paar jaar geleden) en daarbij heb ik een belichting gebruikt van 1/125 sec bij ISO100. De MTO1000 lens is een spiegel lens met een opening van 100mm en een brandpunt van 1000mm f/10 dus. Misschien heb je hier iets aan in combinatie met jouw telescoop.

Paul

Scroll to Top