Activity › Forums › Astrofotografie › Zonnestelsel › Animatie van de gedeeltelijke zonsverduistering op 10 juni 2021 › Reply To: Animatie van de gedeeltelijke zonsverduistering op 10 juni 2021
Hoi Nicolàs,
Jouw getallen kloppen misschien heb ik het verkeerd uitgelegd. Ik ben er vanuit gegaan dat jouw tijdberekening klopt omdat je de klok hebt gesynchroniseerd. Ik ben dus van jouw tijd en waarneemlocatie uitgegaan. Dan zie je dus dat Stellarium het 1e contact eerder geeft en SN Pro later. Dat is idd opmerkelijk en ik weet ook niet waarom, misschien worden de interne coördinaten niet nauwkeurig genoeg doorberekend. Neem je van deze twee programma’s het gemiddelde, wat jij hebt gedaan, dan kom je idd aardig in de richting van jouw werkelijke waarneming. Het lijk erop dat beide programma’s een andere methodiek hanteren anders zouden de tijden gelijk moeten zijn.
Trouwens bij een zonsverduistering is het 1e contact het moment dat de zon wordt verduisterd, het eerste stukje maan dat voor de zon komt. Het 2e contact is het moment van de maximale verduistering en bij een volledige verduistering zie je dan ook de corona (het contact) het 3e contact is het moment dat de rand van de maan de zon verlaat en de verduistering er niet meer is. Het 2e contact van een gedeeltelijke zonsverduistering in natuurlijk moeilijk te bepalen, je ziet immers geen corona. Dat zou je kunnen doen door het oppervlak van de zon te berekenen, maar dat is weer bij visuele waarneming niet te doen.
PS. Ik heb nog even naar de Eclips Magnitude gekeken. De Eclips Magnitude is de verhouding tussen de diameter van de zon en maan. Bij een ringvormige zonsverduistering is deze altijd kleiner dan 1. Volgens de NASA was die 0,9435. In Starry Night Pro meet ik 0,946 kun jij in Stellarium meten wat daar de Eclips Magnitude is?
Paul