Animatie van de gedeeltelijke zonsverduistering op 10 juni 2021

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel Animatie van de gedeeltelijke zonsverduistering op 10 juni 2021

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • Author
    InFINNityDeck
    Participant

Vandaag was er zat te beleven op de zon. De hele dag in touw geweest om al dat fraais vast te leggen, in totaal “slechts” 306Gb aan data verzameld. Het processen is een hele klus, heb net de H-alpha klaar. Opnames met de Lunt LS80THA, een filmpje elke 5 minuten van 30s. Circa 2200 frames per filmpje, waarvan 25% gestacked en op 90% genormaliseerd. Verdere verwerking in IMPPG en PSP, filpje van gemaakt met EzGif.com.

Aan de linkerzijde is een mooie uitbarsting van een protuberans te zien, even later gevolgd door een exemplaar aan de rechter zijde. Aan het eind van het filmpje is mooi te zien hoeveel de Zon in die paar uur gedraaid is. Tussen het eerste en tweede frame zit een half uur, daarna is het iedere vijf minuten een beeldje.

Ik ben niet zo tevreden over die heldere band langs de maanrand. Wat wel weer fraai is, is dat het reliëf van de Maan mooi te zien is.

De volledige versie staat op mijn server.

Nicolàs

PS Opname in wit-licht volgt later…

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

InFINNityDeck
    Participant

En hier de wit-licht versie:

De volledige versie wederom op mijn server (nou ja volledig… groter… want ook die heb ik nog tot 40% geschaald).

Nicolàs

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Groenewold
    Participant

Ik vind met name de eerste versie schitterend! Niet alleen vanwege de details op de zon (mooi geluk dat er wat op te beleven was) maar ook de bergen die enigzins te zien zijn op de maan. Ik heb geen ervaring met fotograferen van de zon, maar de witte rand heeft toch ook wel wat.

InFINNityDeck
    Participant

Dank! Die witte rand is het resultaat van het inverteren in IMPPG en lijk ik weinig aan te kunnen doen. Ik heb een flinke tijd ermee lopen prutsen om het kwijt te raken, maar dat gaat niet zonder details van de protuberansen te verliezen. Ik heb goede hoop dat de niet-geïnverteerde methode hier geen last van heeft, maar dan zijn er waarschijnlijk weer geen protuberansen te zien (wet van behoud van ellende)…

Nicolàs

Groenewold
    Participant

Inderdaad, er is vaak maar zoveel dat je kan doen met data. Maar ik vind het niet onaardig, geeft het een soort “hete” indruk. :)

InFINNityDeck
    Participant

Hier dan de derde animatie, bestaande uit de Lunt data, maar dan niet geïnverteerd. Het origineel staat weer op mijn server.

Wat mij verder opviel, is dat de door Stellarium berekende waarden van het eerste en tweede (laatste) contact gemiddeld 17.5 seconden afweken in tijd. Mijn observatorium heb ik met professionele apparatuur ingemeten, hetgeen betekent dat ik de positie ervan tot op de centimeter weet. De NUC in het observatorium wordt elke 256 seconden met een NIST-server gesynchroniseerd en loopt dus goed op tijd (ruim binnen een seconde). Ten tijde van het eerste en tweede contact had ik de camera van de Lunt meelopen en die gegevens heb ik vanochtend geanalyseerd. Ik vond daarbij het volgende:

Eerste contact om 09:18:11UTC (09:17:55UTC volgens Stellarium, een verschil van -16 seconden) met een onzekerheidsmarge van circa 1 seconde
    Tweede contact om 11:31:45UTC (11:31:26UTC volgens Stellarium, een verschil van -19 seconden) met een onzekerheidsmarge van circa 3 seconden

Nicolàs

Volman
    Participant

Ik heb samen met Theo een livestream vanuit sterrenwacht Saturnus gehouden en ook daar merkte ik een verschil in tijd. Wij werken daar met Sarry Night Pro 7 en die gaf een First Contact op 11:19:09u MEZT aan en wij zagen dit al om 11:18:31u MEZT.  verschil van 36sec.
    De laatste fase zou om 11:33:11u MEZT zijn vanuit onze locatie maar bij ons was de maan al om 13:32:04u MEZT weg. verschil van 67sec !

Onze livestream staat op YouTube link en die is gestart om 11:01:21u in de stream zie je op 17min 10sec de eerste fase. toen stond de klok nog niet aan in de stream. De laatste fase was om 13:32:04u (streamtijd 2:30:42u) ondertussen was de klok wel aangezet en die staat in de stream.

Nu zou je kunnen beweren dat de klok in de PC niet nauwkeurig loopt, dat zal ook wel zo zijn. Hij synchroniseert met internet, maar doet dacht ik elke dag. Dus dat is zeker niet nauwkeurig, maar een verschil van 31 sec van de waarneming en de berekening van SN in die tijd vind ik wel opmerkelijk. Ik weet niet hoe dit komt.

Paul

Volman
    Participant

PS in die livestream zie je op 1:05:04u een vliegtuig voorbij komen, leuk gezicht. Hieronder een animatie van een paar frames van de livestream.
    Oh en natuurlijk een paar foto’s

Paul

InFINNityDeck
    Participant

Ik heb samen met Theo een livestream vanuit sterrenwacht Saturnus gehouden en ook daar merkte ik een verschil in tijd. Wij werken daar met Sarry Night Pro 7 en die gaf een First Contact op 11:19:09u MEZT aan en wij zagen dit al om 11:18:31u MEZT. verschil van 36sec. De laatste fase zou om 11:33:11u MEZT zijn vanuit onze locatie maar bij ons was de maan al om 13:32:04u MEZT weg. verschil van 67sec ! Onze livestream staat op YouTube link en die is gestart om 11:01:21u in de stream zie je op 17min 10sec de eerste fase. toen stond de klok nog niet aan in de stream. De laatste fase was om 13:32:04u (streamtijd 2:30:42u) ondertussen was de klok wel aangezet en die staat in de stream. Nu zou je kunnen beweren dat de klok in de PC niet nauwkeurig loopt, dat zal ook wel zo zijn. Hij synchroniseert met internet, maar doet dacht ik elke dag. Dus dat is zeker niet nauwkeurig, maar een verschil van 31 sec van de waarneming en de berekening van SN in die tijd vind ik wel opmerkelijk. Ik weet niet hoe dit komt. Paul

Hoi Paul,

mooi dat ook jullie een verschil zien in de momenten van het eerste en tweede contact.

Uiteraard is naast een correct gesynchroniseerde computer ook de juiste positie van het observatorium van belang, maar met Google Earth is dit tegenwoordig met een nauwkeurigheid van circa 1-2 meter goed te bepalen.

Op AstroForum werd gesuggereerd dat de software als Stellarium (en wellicht SN-Pro ook) niet correct met ΔT omgaan en daar kan dan inderdaad wel eens een flink verschil uit ontstaan. Verder zullen de algoritmes ook zo hun beperkingen hebben.

Nicolàs

Volman
    Participant

Hoi Nicolàs
    Natuurlijk heb ik de juiste coördinaten ingevoerd en daar werkt SN Pro ook mee. Ik heb eentestje gedaan in SN Pro en heb daar jouw locatie ingevoerd en gekeken welke tijden er dan bij horen. Dan zie ik dat SN Pro veel dichten bij jouw werkelijke tijd komt. SN pro laat coor jouw locatie het eerste contact op 11:18:29u MEZT zien daarmee is jouw 16 seconden verschil nog maar 1 sec geworden. Ook het 3e contact ligt beduidend ander bij SN pro. die is voor jouw locatie 13:32:30u MEZT.

Ik heb wat screenshots erbij gedaan met de tijden van SN Pro en de tijden die jij opgaf. Leuk het verschil te zien.

InFINNityDeck
    Participant

Hoi Paul,

Dank voor deze controle, erg interessant! Ik vermoed dat je ergens een schrijffout gemaakt heb (of ik begrijp het niet).

Mijn eerste contact was om 09:18:11UTC, Stellarium gaf 09:17:55UTC (-16s) en SN gaf 09:18:29UTC (+18s). Het gemiddelde van Stellarium en SN verschilt dus +1s met mijn waarneming.

Mijn tweede (derde?) contact was om 11:31:45UTC, Stellarium gaf 11:31:26UTC (-19s) en SN gaf 11:32:30UTC (+45s). Het gemiddelde van Stellarium en SN verschilt dus +13s met mijn waarneming.

Heb ik dit goed begrepen zo?

Nicolàs

Volman
    Participant

Hoi Nicolàs,
    Jouw getallen kloppen misschien heb ik het verkeerd uitgelegd. Ik ben er vanuit gegaan dat jouw tijdberekening klopt omdat je de klok hebt gesynchroniseerd. Ik ben dus van jouw tijd en waarneemlocatie uitgegaan. Dan zie je dus dat Stellarium het 1e contact eerder geeft en SN Pro later. Dat is idd opmerkelijk en ik weet ook niet waarom, misschien worden de interne coördinaten niet nauwkeurig genoeg doorberekend. Neem je van deze twee programma’s het gemiddelde, wat jij hebt gedaan, dan kom je idd aardig in de richting van jouw werkelijke waarneming. Het lijk erop dat beide programma’s een andere methodiek hanteren anders zouden de tijden gelijk moeten zijn.

Trouwens bij een zonsverduistering is het 1e contact het moment dat de zon wordt verduisterd, het eerste stukje maan dat voor de zon komt. Het 2e contact is het moment van de maximale verduistering en bij een volledige verduistering zie je dan ook de corona (het contact) het 3e contact is het moment dat de rand van de maan de zon verlaat en de verduistering er niet meer is. Het 2e contact van een gedeeltelijke zonsverduistering in natuurlijk moeilijk te bepalen, je ziet immers geen corona. Dat zou je kunnen doen door het oppervlak van de zon te berekenen, maar dat is weer bij visuele waarneming niet te doen.

PS. Ik heb nog even naar de Eclips Magnitude gekeken. De Eclips Magnitude is de verhouding tussen de diameter van de zon en maan. Bij een ringvormige zonsverduistering is deze altijd kleiner dan 1. Volgens de NASA was die 0,9435. In Starry Night Pro meet ik 0,946 kun jij in Stellarium meten wat daar de Eclips Magnitude is?

Paul

InFINNityDeck
    Participant

Hoi Paul,

ik vermoedde aan de hand van jouw post al dat er een derde contact was, dank dus voor de uitleg! :-)

De magnitude van het verduisteringsmidden was volgens Stellarium “0.971 (ringvormig)”, de Eclipse verduistering was 18.52%.

groeten,

Nicolàs

Volman
    Participant

Hoi Nicolàs,

Dat ligt beduidend hoger dan de 0,9435 wat de NASA opgeeft. Dat betekend dus dat de maan in Stellarium groter is in diameter en dus eerder de zon ‘raakt’ dan in werkelijkheid. Hoeveel dit zou schelen kan ik niet berekenen ik heb daar niet de kennis van, maar dat dit scheelt is zeker. Niet uitgesloten dat dit die 16sec is die bij jouw waarneming naar voren komt. Waarom SN Pro zoveel ernaast ziet kan ik nu nog niet verklaren.

groetjes
    Paul

Gilein
    Participant

Ik zag dit topic toevallig via een verwijzing in astroforum.
    Kan het verschil in de tijden van in- en uittrede niet komen omdat Stellarium uitgaat van de bedekking in wit licht, en de TS klokt op de H-Alpha beelden? Doordat je in H-Alpha naar de chromosphere kijkt die iets groter is dan de zonneschijf in wit licht, kom je inderdaad op een verschil van zo’n 17 seconden.
    Dit verschijnsel was een paar jaar geleden ook goed te zien bij de Mercuriusovergang.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top