Reply To: Zon van 7 sept 2021 met AR2866 en AR2868

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel Zon van 7 sept 2021 met AR2866 en AR2868 Reply To: Zon van 7 sept 2021 met AR2866 en AR2868

Volman
Participant

Lijkt mij geen goede keuze. Bedenk wel dat een Daystar Quack een ingebouwde 4.3 barlow heeft dan kom je al gauw boven de 4 meter brandpunt met die 2 type telescopen. De versterking is groot, je zien vignettering in je camera. Het zijn dan enkele opnames. Het scherpstellen wordt lastig en details uit de fotos halen zal niet lukken. Ik weet niet welke DSLR je wilt gebruiken, maar dat zit meestal er ook nog een IR blocking filter in en dan wordt voor het opnemen in Ha weer veel tegen gehouden, niet doen dus.

Een extra blocking filter voor de Quack is niet nodig. Wel een goed ERF filter aan de voorkant. Met een Quack is het trouwens veilig om met een oculair de zon waar te nemen, daar is hij eigenlijk voor gemaakt. Zonnefotografie gaat eigenlijk alleen goed door het maken van met films met een monochrome camera. De frames van die film ga je dan stacken met een software programma en die haalt dan maar een klein percentage goed en scherpe frames uit die film en maakt daar 1 foto van. Verder software kan die foto weer bewerken om alle details die er inzitten er ook uitgehaald worden.

Nog even een voorbeeld wat ik 6 jaar geleden even bij wijze van test gedaan. Ik wilde ook proberen wat mijn Nikon D5200 met mijn zonnetelescoop deed. Opname 8 maart 2015: De telescoop was toen een Robtics 102 f/7 met 4x barlow en een Daystar ION 0,7Å actief filter, te vergelijken met een Quack maar dan met 2 inch diameter en geen ingebouwde barlow en de Nikon D5200. Voor de Robtics zat een ERF filter. Daar heb ik toen de 2 eerste onderstaande foto’s mee gemaakt. Daar ben ik gauw mee gestopt en toen een ZWO ASI120MM, wat later bleek eigenlijk een slechte camera is voor zonnefotografie, op gezet en dat is foto 3 die bestaat uit een panorama van 4 films van 30 seconden. van het zelfde gebied. Dat is wel een zwart/wit foto en die kunnen we ook in kleur weergeven, foto 4. De kleuren zijn eigenlijk altijd kunstmatig ingevoegd. bij opname van de zon. Een DSLR geeft de kleur aan die het filter doorgeeft.

Paul

Scroll to Top