Reply To: Baader Astrosolar Safety folie OD 5.0 veiligheid

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel Baader Astrosolar Safety folie OD 5.0 veiligheid Reply To: Baader Astrosolar Safety folie OD 5.0 veiligheid

Volman
Participant

Ik denk dat de waarschuwing tegen gebruik in een eclipsbrilletje te maken heeft dat de folie gauw scheurt. Een eclipsbril heeft geen goede pasvorm en als je die dan opzet wordt er aan het montuur getrokken en kan de folie scheuren. Ik zou de Telrad zo niet gebruiken voor waarnemen van de zon en dan met name het scherm. Deze wordt tegen gehouden door 2 kleine houtjes. die gelijmd zijn op de Telrad. Richt je dit naar de zon dan wordt alles warm. Lijm kan los laten en de houtjes kunnen scheuren. Een kleinbeetje wind en de houtjes breken af en het scherm met polarisatie filter valt op de grond, met of zonder dat je aan het kijken bent. Vergeet de Telrad voor zoeker en maar in een klein U-profiel 2 gaatjes zet in het achterste gaatje een stukje kunststof of papier en richt dit naar de zon. Ik heb zelf zoiets gemaakt van 2 kunststof schijfjes met een kunststof balkje ertussen maar dit kan ook met andere materialen. Zie foto hieronder.

Paul

Scroll to Top