Reply To: iOptron CEM120 EC2 besteld

Activity Forums Astrotechniek Monteringen iOptron CEM120 EC2 besteld Reply To: iOptron CEM120 EC2 besteld

Musquetier
Participant

Het totstandkoming van bovenstaande flens is ook best een aardig verhaal die ik graag met jullie wil delen. De RC10 is in het verleden aangepast zodat de gemonteerde Moonlite 2″ focusser is losgekoppeld van de hoofdspiegel. Dit was gedaan zodat deze niet meebeweegt als de primaire spiegel wordt uitgelijnd, een methode die inmiddels door enkele fabrikanten in hun productiemodellen is overgenomen.

Echter omdat ik de reducer, filterwiel en camera niet via een klemverbinding wil bevestigen (vanwege het mogelijk doorbuigen van de camera na een slew) en omdat met de huidig gemonteerde 2″ Moonlite focusser een schroefdraadverbinding niet mogelijk is had ik een nieuwe flens besteld bij Moonlite voor een RC10 zodat ik mijn 2,5″ Moonlite focusser, die wel bevestiging middels M42 draad mogelijk maakt, kon monteren. Echter toen de adapterflens arriveerde was deze niet op de aanwezige flens van de telescoop te monteren omdat deze uitgaat van M117 draad achterop de RC10. Wat nu?

Gelukkig wist Nicolàs wel raadt en reed hij naar de ijzerhandel om wat plakken aluminium af te laten zagen…

Scroll to Top